Vasten, waarom zou je?

Home | Blog | Leven | Vasten, waarom zou je?

Ga je ‘m ook weleens aan, een challenge? Je ziet ze vooral in reclamecampagnes en op social media voorbij komen. De uitdagingen hebben soms te maken met onze eet- en drinkgewoontes. De campagne ‘Ik Pas’ bijvoorbeeld daagt uit om je alcoholgebruik op pauze te zetten, met andere woorden: om te vasten van alcohol.

‘Vasten wint aan populariteit, maar vaak buiten de kerk om’, kopte een artikel van de NOS vorig jaar om deze tijd naar aanleiding van de carnavalsdagen in Nederland. Oorspronkelijk gaan de dagen van feestvieren namelijk vooraf aan de ingetogen vastentijd tot aan Pasen.

Vasten betekent dat je je geheel of gedeeltelijk onthoudt van eten of drinken voor een bepaalde periode. Vasten is een oefening in zelfdiscipline en matigheid te midden van de overvloed waarin wij leven.

Vasten betekent dat je je geheel of gedeeltelijk onthoudt van eten of drinken voor een bepaalde periode.

Redenen van vasten

De redenen om te vasten zijn divers. Er kan een religieuze overtuiging aan ten grondslag liggen zoals bijvoorbeeld de 40-dagen vastentijd voorafgaand aan Pasen of het 30-dagen vasten tijdens de Islamitische Ramadan. Soms vasten mensen van bepaalde etenswaren om af te vallen, om te detoxen of om allergieën de kop in te drukken. Dat kan betekenen een tijdje geen vlees, zuivel, suiker of vet eten of een sappenkuur volgen.

Tegenwoordig brengen mensen ook wel vastenperiodes in hun gewoontes aan. Bijvoorbeeld een maand geen tv kijken, niet op social media gaan of je telefoon uit zetten.

Vasten in de Bijbel

In de Bijbel komt geheel en gedeeltelijk vasten voor. Geheel vasten betekent niet eten! Ja, dat lees je goed, gewoon niks eten. Dat kan een dag zijn, dat kan drie of zelfs veertig dagen zijn. Gedeeltelijk vasten daarentegen betekent bepaalde dingen niet eten en drinken, bijvoorbeeld vlees en wijn laten staan.

Omdat er in de Bijbel regelmatig over vasten wordt gesproken en omdat Jezus het ook praktiseerde, plannen christenen ook wel vastenperiodes of vastendagen in. Daarbij is het verlangen om geestelijk te groeien en Gods stem beter te kunnen verstaan leidraad.

Omdat er in de Bijbel regelmatig over vasten wordt gesproken en omdat Jezus het ook praktiseerde, plannen christenen ook wel vastenperiodes of vastendagen in.

Geestelijke zaken

Als we namelijk nee zeggen tegen fysieke behoeften en verlangens kunnen we voluit ja zeggen tegen geestelijke zaken en dat betekent meer tijd om uit de Bijbel te lezen, meer tijd om te bidden, meer tijd om te luisteren en bovenal minder afleiding.

Vasten brengt namelijk rust en regelmaat in je doen en denken en dat zorgt er weer voor dat je je veel dichter bij God kunt voelen. In de Bijbel lezen we dat vasten en bidden dan ook samen gaan. Tijdens vastenperiodes bidden christenen vaak voor een specifiek onderwerp of situatie of zoeken ze Gods leiding in het maken van bepaalde keuzes.

Nederigheid

Vasten is geen moeten, het is willen. Vasten moet ook niet gebruikt worden om te laten zien hoe goed en heilig we bezig zijn. In de Bijbel staat namelijk duidelijk beschreven dat God een ander soort vasten verkiest en dat is onder andere dat we misdadigheid en goddeloosheid verbreken, dat we stoppen met onderdrukken, dat we ons brood delen met wie honger lijdt, dat we ontheemden een thuis bieden en hen die naakt zijn, kleden. Anders gezegd: religieuze gewoonten zonder praktische toepassing zijn niet nuttig.

Vasten moet ook niet gebruikt worden om te laten zien hoe goed en heilig we bezig zijn.

Als we vasten, stellen we ons nederig op naar God en mensen toe en dat is een houding waar we allemaal wat van kunnen leren. Ik zou zeggen, onderzoek en probeer het eens!


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Vul dan onderstaand formulier in.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor