Wat leert de God van de Bijbel over spiritualiteit?

Home | Blog | God | Wat leert de God van de Bijbel over spiritualiteit?

In mijn omgeving noemen veel mensen zich gelovig. Sommigen noemen zich soms bewust, maar vaker onbewust, atheïst of agnost. Maar ook als atheïst of agnost geloof je in wezen in iets. Want als je zegt dat er na de dood niets is, dan geloof je dus dat er niets is. ‘Dood is dood’ zegt men dan.

Steeds meer mensen in onze cultuur geloven wel steeds vaker dat er meer is tussen hemel en aarde. Ze noemen zich niet altijd gelovig, maar kunnen zich wel vinden in spiritualiteit. Ze branden soms een kaarsje, slaan een kruisje of spreken een gebed uit. Maar wat betekent spiritualiteit nu eigenlijk?

Spiritualiteit

Als we het hebben over spiritualiteit, klinkt dit misschien een beetje zweverig, maar wat we bedoelen is simpelweg de erkenning van een gevoel of overtuiging dat er iets groters is dan jezelf. Iets meer aan mens-zijn dan fysieke ervaring, en dat het grotere geheel, waarvan we onderdeel zijn, deel is van iets bovennatuurlijks of goddelijks.

Spiritualiteit: de erkenning van een gevoel of overtuiging dat er iets groters is dan jezelf.

Sommige mensen spreken over god in zichzelf. En er zijn verschillende bronnen die vertellen over spiritualiteit. De vraag die ik wil stellen is: Komt wat mensen ervaren van binnenin van de God van de Bijbel? Zou het ook God kunnen zijn als ze niet in Hem geloven?

Jezus de Weg

De Bijbel leert ons dat Jezus zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Jezus is dus de enige Weg waardoor wij bij God de Vader kunnen komen. Hij is het die Gods liefde heeft laten zien aan mensen die naar Hem verlangen.

Verschil in spiritualiteit

Wat is dan het verschil tussen spiritualiteit gericht op jezelf en over wat de Bijbel erover zegt? Laten we voorop stellen dat spiritualiteit gericht op jezelf niet slecht is. Wij zijn als persoon belangrijk, want Jezus is ook voor de mens gekomen.

Komt wat mensen ervaren van binnenin van de God van de Bijbel?

Jezus is de personificatie van Gods persoonlijke liefde voor jou en mij, daarom zou spiritualiteit vanuit de Bijbel gericht moeten zijn op Gods liefde, op Jezus.

Spiritualiteit vol liefde

Want spiritualiteit zonder deze liefde is volgens de Bijbel niets-batend, oftewel tevergeefs en niet bevorderlijk. Kijk bijvoorbeeld eens deze brief uit Korinthe, dé brief uit de Bijbel over deze liefde. Kort door de bocht gezegd: Het spirituele wat enkel gericht is op onszelf is nutteloos.

Spirituele noden

Ook de vraag waarom men spiritualiteit opzoekt is belangrijk. Spirituele noden zijn bijvoorbeeld eenzaamheid, zorgen of de zin van het leven. Deze noden zijn verschillend, maar christenen geloven dat de Bijbel ook hierin op weg kan helpen.

Het spirituele wat enkel gericht is op onszelf is nutteloos.

Maar het belangrijkste is dat spiritualiteit van christenen gericht is op de liefde, en dat die liefde kan meewerken aan wat een persoon zoekt in spiritualiteit.

Geest van God

Alhoewel spiritualiteit steeds ‘normaler’ wordt in het christendom, wordt het er vaak niet snel mee geassocieerd. Maar wanneer wij geloven in Jezus, wordt de Geest van God in ons actief. We mogen ons door Jezus opnieuw verbinden met God. Dit is mogelijk doordat christenen geloven dat zij gevuld zijn met Gods Geest.

Wanneer wij geloven in Jezus, wordt de Geest van God in ons actief

Deze Geest kwam toen Jezus na zijn wederopstanding Gods Geest zond. En die leeft in hen die geloven. Als dat niet spiritueel in je oren klinkt, dan weet ik het ook niet!


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Vul dan onderstaand formulier in.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

Erik Velema

Christen - Vader en opa - Houdt van mensen in hun pure vorm - Begeleider - Trainer - Coach - Hulpverlener meervoudige problematiek - Present zijn - Provocatief - Directief. Lees meer blogs van Erik. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor