Sluit God mij uit?

Home | Blog | God | Sluit God mij uit?

Wie weleens gesprekken over God of geloof heeft, zal al snel ontdekken dat er heel verschillend gesproken wordt over God. Je opvoeding of tradities waarmee je bent opgegroeid, hebben allemaal invloed op jouw eventueel vertekende beeld van wie God is.

Om maar eens twee uitersten te noemen; de één is opgegroeid met een beeld van een ‘lieve God’ bij wie iedereen welkom is en die alles door de vingers ziet; anderen hebben het beeld meegekregen van God als ‘een strenge rechter’ bij wie het maar afwachten is of Hij je gunstig gezind is. Hoe krijgen we dan een evenwichtig antwoord?

Jezus

Als we erachter willen komen wie God is, moeten we afgaan op wat God over zichzelf heeft bekendgemaakt. God is immers voor ons als mens vandaag de dag niet waarneembaar. Christenen geloven dat God in de Bijbel zich heeft laten zien, heeft gesproken en nog steeds spreekt. Behalve dat God door de schrijvers van de Bijbel sprak, geloven zij ook dat Hij Zich heeft laten kennen door Jezus.

Jezus zei zelf: “Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien”. In een andere tekst kan je lezen dat God eerst sprak door profeten, maar nu heeft Hij tot ons gesproken door Zijn Zoon Jezus. Hij wordt zelfs de afbeelding van God zelf genoemd. In Hem zie je wie God is.

Hieruit kunnen we opmaken dat Jezus’ onderwijs en Zijn voorbeeld het duidelijkst laten zien hoe God is en wat Zijn wil is voor ons leven.

Jezus is gekomen om mensen die bij God weggelopen waren, te zoeken en te redden

Zoeken en redden

Laten we eens kijken of de God van de Bijbel mensen uitsluit of niet. Hiervoor kunnen we kijken naar wat Jezus hierover zei.

Jezus vat Zijn opdracht samen met deze woorden: “De Mensenzoon (Jezus zelf) is gekomen om mensen die bij God weggelopen waren, te zoeken en te redden.” Daarmee zegt Jezus in feite twee dingen. Je kunt bij God weglopen. Je kunt Hem de rug toekeren en je kunt jezelf voor Hem afsluiten. Maar Jezus zegt ook dat God er op uit is deze mensen te zoeken. Daarmee toont Hij Gods verlangen voor de mensen.

Vrienden van God worden

God wil geen mensen buitensluiten, maar “binnensluiten”. Zelfs voor de mensen, die er zelf voor kiezen om Hem de rug toe te keren, geldt dat er altijd herstel in het contact met God mogelijk is. Paulus, een boodschapper van God, brengt het zo onder woorden: “Namens God smeken wij jullie: zorg ervoor dat jullie vrienden van God worden.”

We mogen hieruit opmaken dat God mensen nooit wil buitensluiten. Hij zoekt juist mensen op en nodigt ze uit om in contact met Hem te komen. En deze uitnodiging is voor iedereen.

God wil geen mensen buitensluiten, maar “binnensluiten

Eigen keuze

Toch is het een optie om niet op Gods uitnodiging in te gaan. God biedt Zijn liefde aan en die liefde vraagt om een antwoord. Wanneer je er bewust voor zou kiezen om God buiten de deur te houden, zeg je eigenlijk dat je God niet nodig hebt. Hiermee sluit God jou niet buiten, maar doe je dat zelf.

Liefdesaanbod

Mocht jij je herkennen in iemand die God de rug (weer) heeft toegekeerd, dan wijzen we je graag op de WaaromJezus?-cursus. Daarin wordt uitgelegd hoe je Gods liefdesaanbod kunt beantwoorden. Wat weerhoudt je nog?


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Vul dan onderstaand formulier in.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

Peter Hartkamp

Christen, familiemens, levensgenieter, bruggenbouwer, voetbalfan, boekenwurm, mooi-weer-kampeerder en voorganger. Lees meer blogs van Peter, of neem een kijkje op de website van Peter. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor