Praat God tegenwoordig nog tegen ons?

Home | Blog | God | Praat God tegenwoordig nog tegen ons?

‘Ik zou weleens willen dat er een vliegtuigje over kwam met zo’n banner eraan waarop het antwoord staat!’ Mijn man zei dat eens toen hij na lang bidden nog steeds geen duidelijk antwoord op zijn vraag had gekregen. Het verlangen om Gods stem te horen, of het nou om kleine of grote levensvragen gaat, hebben we diep in ons hart allemaal wel, denk ik.

Spreekt God vandaag de dag eigenlijk nog wel tot mensen? Zijn er mensen die Hem echt kunnen verstaan? Wat heb je daar voor nodig? Hoe moet je luisteren? Allemaal vragen die zomaar door je hoofd kunnen schieten als je antwoorden op je vragen zoekt, als je advies of richting in je leven nodig hebt.

Woord van God

Weet je, eigenlijk is het super eenvoudig: we kunnen God horen spreken als we de Bijbel hardop lezen. Ja, ik maak geen grapje. De Bijbel (biblia = verzameling boeken) is namelijk het opgeschreven Woord van God. Door de hele Bijbel heen is duidelijk te lezen dat God de Vader duizenden jaren geleden tot de aartsvaderen en de profeten sprak, dat Jezus tot de discipelen sprak en dat de Heilige Geest tot de eerste christenen sprak. Deze mensen hoorden Gods stem en hebben alles opgeschreven in boekrollen die bewaard zijn gebleven. Die teksten zijn de grondslag voor de Bijbel zoals we die vandaag kennen.

Zijn er mensen die Hem echt kunnen verstaan? Wat heb je daar voor nodig?

Stille stem

Als je de Bijbel hardop leest hoor je God als het ware spreken. Dat is de belangrijkste manier om van hem te horen. Daarnaast spreekt God tot mensen door Zijn Heilige Geest, die in gelovigen woont. Dat is een stille stem die je niet met je oren kunt horen, maar met je hart. De Geest fluistert waarheden die Hij van de Vader hoort. Dat is een heel bijzondere manier van communiceren met God, waarbij stilte opzoeken de sleutel is.

Willen luisteren

God spreekt niet zozeer in hoorbare woorden, maar onder andere ook door beelden zoals dromen en visioenen. Maar zeker ook door wonderen en tekenen, de natuur, muziek, andere christenen, engelen, nou ja, noem maar op. God spreekt elke dag, overal, op vele creatieve manieren. De vraag is dus niet of Hij spreekt, maar of wij willen luisteren!

Zijn wij bereid onze eigen gedachten, meningen, opvattingen, filosofieën en theorieën opzij te zetten om ruimte te maken voor de bovennatuurlijke wijsheid die God ons wil openbaren? Zijn wij bereid om te luisteren naar waarheid die ons misschien vreemd (in elk geval anders dan we gewend zijn) in de oren klinkt? Er is nog zo ontzettend veel dat wij niet weten of kennen. Maakt dat je nieuwsgierig?

God spreekt elke dag, overal, op vele creatieve manieren. De vraag is dus niet of Hij spreekt, maar of wij willen luisteren!

Ik zou zeggen, begin eens met het lezen van het boek Spreuken of het evangelie van Johannes zoals dat in de Bijbel te vinden is en zeg tot God: ‘Ik wil leren om uw stem te verstaan, wijs mij de weg.

Kijk ook eens bij de cursus Startersbijbel die je (gratis) online kunt volgen. Doorpraten kan natuurlijk ook.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor