Wat is Hemelvaart

Home | Blog | Christelijke feestdagen | Wat is Hemelvaart

Hemelvaartsdag. Waarschijnlijk heb jij genoten van een vrije dag, maar degene die bij de gebeurtenis van Hemelvaart waren, zaten zeker niet te luieren op hun vrije dag! Ze waren diep onder de indruk! Ontdek in dit artikel waarom!

Wat is Hemelvaart?

Hemelvaart heeft alles te maken met Jezus. Hij liep 33 jaar lang op aarde rond. Aan het einde van die 33 jaar is Hij gestorven op Goede Vrijdag, en kort daarna opgestaan uit de dood met Pasen.

Na Zijn opstanding keerde Jezus terug naar God, Zijn Vader. Deze gebeurtenis herdenken christenen op Hemelvaartsdag. Hier liet Hij Zijn aardse bestaan achter en ging terug naar Zijn bovennatuurlijke, geestelijke, wereld – de hemel. In de Bijbel kan je lezen dat Hemelvaartsdag plaatsvindt 40 dagen nadat Jezus was opgestaan uit de dood.

Praten, luisteren en wachten

Als je iemands fysieke aanwezigheid mist, dan worden de woorden van diegene misschien wel nóg belangrijker. Daarom doen Jezus’ volgers (discipelen) wat Jezus gezegd heeft:

“…Hij zei dat ze in Jeruzalem moesten blijven wachten op wat de Vader beloofd had…”.

Bijzonder is dat de discipelen het ‘wachten’ invullen door te bidden. Wachten is niet “Ik zie wel en ik doe niks”. Integendeel! Ze weten dat God iets gaat doen en daarom zoeken ze Hem in verwachting. Is dat hoe jouw gebed eruit ziet tijdens het wachten?

Als je iemands fysieke aanwezigheid mist, dan worden de woorden van degene misschien wel nóg belangrijker.

Gods belofte aan jou

Dit wachten duurde niet 1, maar 10 dagen totdat de belofte werd vervuld. 10 dagen lang praatten ze met, luisterden ze naar en wachtten ze op God. Soms voelt dat als een weggegooide tijd, maar het tegendeel is waar: langdurig en regelmatig God zoeken kan jouw relatie met God juist versterken!

Je kan meer inzicht krijgen en langzamerhand wordt je beter in het begrijpen van Gods stem. En precies dat is de belofte van de Vader. Ik zal Mijn Geest in je binnenste geven. Ik zal heel dichtbij je komen, Ik ben niet ver weg.

Langdurig en regelmatig God zoeken kan jouw relatie met God versterken

Na Hemelvaart volgt Pinksteren. Denk eens na, of bid eens, over deze belofte van God voor jou. Als je het nog niet gewend bent om te bidden, kan wellicht onze gratis online cursus “Bidden” je daarbij helpen!


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Vul dan onderstaand formulier in. Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

Jannine - Redactie IkzoekGod.nl

Lees meer blogs van de Redactie. Of kijk eens op Jezus.nl. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor