Waarom wordt Jezus ook wel de Christus genoemd?

Home | Blog | God | Waarom wordt Jezus ook wel de Christus genoemd?

Sommige mensen vloeken weleens (of soms vaak) uit de grond van hun hart en gebruiken dan het liefst de naam van de Heer: Jezus Christus. Waarom die naam gebruikt wordt als er iets naars, engs of bizars gebeurt, weet ik eigenlijk niet. Wellicht kan iemand eens met een verklaarbaar antwoord komen, maar dat terzijde.

Originele naam

Het gebruik van Gods naam als krachtterm is eigenlijk heel raar. Je hoort nooit dat een andere naam wordt gebruikt in geval van nood. Weer iets om over na te denken! Jezus is de naam van de Zoon van God, eigenlijk is Zijn originele Hebreeuwse naam Jesjoea. In het Nederlands is dat Jezus, in het Engels Jesus en in het Arabisch Isa. In elke taal is het net een beetje anders. zo’n beetje als het verschil tussen Jan en John.

Christos

Maar wat betekent Christus dan, is dat een soort achternaam? Nou nee, dat niet. Christus is afgeleid van het Griekse woord ‘christos’’ en dat betekent ‘gezalfde‘ of ‘uitverkorene’. De Bijbel vertelt ons dat Jezus door God met de Heilige Geest werd gezalfd om het Goede Nieuws te verkondigen en mensen te bevrijden die door de zonde gevangen werden gehouden. Hij was de uitverkoren Persoon om dat bijzondere verlossende werk op aarde uit te voeren.

Sommige mensen vloeken weleens (of soms vaak) uit de grond van hun hart en gebruiken dan het liefst de naam van de Heer: Jezus Christus.

Lopend vuurtje

Hij zette tijdens Zijn relatief korte leven op aarde mensen vrij van hun zonden, schuld, schaamte én ziektes. Dat was zeker goed nieuws en het ging dan ook als een lopend vuurtje rond, niet alleen in Israël maar tot de verste uithoeken in het Midden Oosten. Er was zowel verwondering voor als weerstand tegen deze gezalfde Zoon van God en de dingen die Hij deed.

Maar Hij wilde meer, Hij wilde dat iedereen over de hele wereld toegang tot vergeving en genezing zou krijgen, niet alleen het Joodse volk. Zijn lijden, sterven en opstanding uit de dood maakte dat mogelijk! Wat een wonderlijk verhaal denk je misschien, maar zo staat het precies in de Bijbel en zo hebben honderden miljoenen mensen het ervaren in hun levens. Jezus de gezalfde, de messias, bracht redding aan een wereld in nood.

Gezalfde christenen

En weet je wat nog wonderlijker is aan dit verhaal? Nadat Christus, de uitverkorene, de aarde had verlaten, zond Hij de Heilige Geest in Zijn plaats. Nu zijn alle christenen gezalfd, uitverkoren zeg maar, om diezelfde goede boodschap te brengen die Jezus bracht en God zal die boodschap kracht bij zetten door er wonderen en tekenen op te laten volgen. Hoe mooi en bijzonder is dat?

Ook jij bent uitverkoren om de werken te doen die Jezus deed. Zijn aanbod geldt nog steeds. Neem je Jezus Christus aan? Dat is namelijk de eerste stap…


Wil je reageren? Dat mag onder deze blog, of door contact met ons op te nemen. Wil je graag meer lezen het leven van Jezus en hoe je Hem kunt volgen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan via [email protected] (verzending alleen binnen Nederland) of kijk bij één van onze (gratis) online cursussen.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor