Wat heeft God met ziekte te maken?

Home | Blog | God | Wat heeft God met ziekte te maken?

Als God bestaat, waarom is er dan ziekte op deze wereld? Dat is een gevoelig onderwerp. In deze blog gaan we op zoek naar een antwoord hierop in de Bijbel – Gods woord volgens christenen.

God de Schepper

Vanaf bladzijde één van de Bijbel lezen we dat God de hemel en de aarde heeft gemaakt. Uit deze beschrijving blijkt dat alles wat God maakte goed was. En door de hele Bijbel heen wordt dat herhaald, bijvoorbeeld in de Psalmen of in Exodus, een ander bekend hoofdstuk uit de Bijbel. 

En toch leven we nu in een wereld waar ook ziekte is. Hoort dat dan ook bij deze ‘goed gemaakte wereld’? En is God ook de oorsprong van ziekte en lijden?Met andere woorden, is de wereld waarin wij leven, bedoeld zoals God bedoeld had?

Gebrokenheid

De wereld waarin wij leven is een wereld die zucht onder de gebrokenheid. Daarmee bedoelen wij het kwaad, de dood, lijden en ook ziekte. Deze hebben Gods goede schepping kapot gemaakt. En het was de mens die dit had veroorzaakt. Het verhaal van Adam & Eva ken je wellicht. Gelukkig is God vanaf diezelfde dag ook  Zijn grote plan van verlossing gestart. Hij houdt blijkbaar te veel van ons om ons mensen prijs te geven aan het kwaad en wil Zijn prachtige project, de schepping, niet aan zijn lot overlaten. De komst van Jezus naar deze wereld is een cruciaal onderdeel geweest van dit plan.

Jezus’ komst

Een van de dingen die Jezus vertelt, is: ‘Er komt een nieuwe wereld’. Hij genas zieken, kalmeerde de storm en bevrijdde door demonen bezeten mensen. Zo liet hij zien hoe deze nieuwe wereld eruit zal zien: een wereld zonder lijden.

Afrekenen

Deze tijd zonder ziekte, dood en lijden gaat komen. Want God gaat voor eens en altijd afrekenen met het kwaad en daar heeft Hij een begin mee gemaakt door Zelf naar deze gebroken wereld te komen. En door zelfs de dood te verslaan. Maar zolang die nieuwe wereld er nog niet is, leven wij in een wereld die nog niet is zoals hij had moeten zijn.

De wonderen van Jezus zou je richtingaanwijzers kunnen noemen naar de wereld die komt.

Kracht en troost

Het voelt hierdoor misschien alsof God ons alleen laat in een gebroken wereld. Maar dat is niet helemaal waar. Hij wil ons kracht geven en ons troosten als we getroffen worden door ziekte. Hij wil dicht bij ons zijn. Hij belooft in een bekende Psalm, dat Hij ook in de donkere dalen van ons leven vlak bij ons zal zijn. En hoe waar deze woorden zijn, hebben veel christenen over de hele wereld al  ervaren. Dit hoopvolle perspectief  geeft gelovigen houvast om vol te houden, omdat ze zeker weten: Er is niets dat ons buiten het bereik van Gods liefde kan houden. Ook ziekte en lijden niet.

God belooft dat Hij ook in de donkere dalen van ons leven vlak bij ons zal zijn.

Heb je zelf te maken met lijden en verlies? Kijk dan of deze online cursus iets voor jou is. Of wil je graag doorpraten? Neem dan contact met ons op.

Peter Hartkamp

Christen, familiemens, levensgenieter, bruggenbouwer, voetbalfan, boekenwurm, mooi-weer-kampeerder en voorganger. Lees meer blogs van Peter, of neem een kijkje op de website van Peter. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor