Hoe word ik liever voor mezelf?

Home | Blog | God | Hoe word ik liever voor mezelf?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom we slecht over onszelf denken. Bijvoorbeeld omdat we vroeger gepest zijn of dat we zo vaak hebben gehoord dat we niks voorstellen. Dat gaat zich vastzetten in ons denken, waardoor we het zijn gaan geloven. Het wordt realiteit. Ik stel niets voor, ben niets waard, niet oké. Dit kan maken dat we de moed verliezen en passief worden. Het kan ook betekenen dat we juist actief worden, maar met een hele kritische houding naar onszelf en vaak ook de ander. Hoe kunnen we nu leren om iets liever te zijn voor onszelf? Om genadig voor onszelf te zijn?

Gods bril

Om te beginnen is het belangrijk om op een andere manier naar onszelf te leren kijken. Niet langer door een bril van veroordeling en ongenade, maar door Gods bril. In zijn brief aan de gemeente in Efeze schrijft de apostel Paulus: “Voordat Hij de wereld maakte, heeft Hij ons uitgekozen. Hij wilde dat we bij Hem zouden horen en dat we in Hem volmaakt zouden zijn.”

Dat betekent dat God ons altijd al gewild heeft. Het maakt niet uit of wijzelf of andere mensen vinden dat wij iets voorstellen of waard zijn. Gód heeft ons uitgekozen. Hij is blij met ons. In zijn ogen zijn we waardevol!

Volmaakt?

Paulus zegt dat God wilde dat we “in Hem volmaakt zouden zijn”. Als we naar onze levens kijken dan zeggen we niet snel dat we volmaakt zijn, maar toch is dat wel wat Paulus zegt: “Want door het bloed van zijn Zoon heeft Hij ons gered. Door zijn bloed kon Hij ons vergeven dat we Hem ongehoorzaam waren. Hij deed dat niet omdat we dat verdiend hadden, maar omdat Hij zoveel van ons houdt”.

God heeft Zijn eigen Zoon gegeven om het goed te maken tussen Hem en ons. En dat deed Hij van harte, want dat is Hij altijd al van plan geweest. Wij zijn vergeven en daar hoeven we helemaal niets voor te doen. Want door Gods grote liefde voor ons – door Zijn genade – heeft Hij ons bevrijd. Daardoor zijn wij volmaakt in Gods ogen. Ook al vinden wijzelf misschien iets anders. Wij zijn zoals God ons bedoeld heeft.

Wij zijn de ranken die aan de wijnstok groeien. De wijnbouwer zal alles doen om ervoor te zorgen dat de ranken vrucht gaan dragen.

Zichtbaar?

God ziet ons als volmaakt, omdat hij naar onze harten kijkt. Wij kijken vaak naar onze daden. Daar is nog wel eens iets op aan te merken. Maar de Bijbel leert ons dat God ons wil gebruiken. Jezus gebruikt in Johannes het beeld van de wijnstok. Jezus is de ware wijnstok en God de Vader is de wijnbouwer. Wij zijn de ranken die aan de wijnstok groeien. De wijnbouwer zal alles doen om ervoor te zorgen dat de ranken vrucht gaan dragen. Daarvoor is voldoende licht en water nodig. De ranken zullen af en toe gesnoeid moeten worden. En het kost tijd. Als God met ons bezig is mogen we geduld hebben. We hoeven niet van de ene op de andere dag grote, sappige, eetbare vruchten voort te brengen. Dat vraagt God ook niet van ons, want we zijn al gered dankzij het bloed van Jezus Christus.

We mogen leren om geduld met onszelf te hebben. God heeft ook geduld met ons! Laten we de lat ook niet te hoog leggen voor onszelf. God vraagt ons bijvoorbeeld om net zoveel van onze naasten te houden als van onszelf. Daar mogen we mee aan de slag. Maar laten we dan niet meteen beginnen met van onszelf te vragen om iemand die ons in het verleden heel veel pijn heeft gedaan en waardoor ons leven misschien wel getekend is lief te hebben.

We mogen leren om geduld met onszelf te hebben.

Laten we eerst maar eens ‘makkelijk’ beginnen. Als we leren fietsen rijden we ook niet meteen weg op een racefiets. En als we leren voetballen komen we ook niet meteen in het eerst elftal. Waarom leggen we onszelf dan zo vaak op om meteen weg te fietsen op een racefiets of te spelen in het eerste elftal? We mogen langzaam groeien. In kleine stapjes. Wat is jouw eerste stap?


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog. Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan via [email protected] (verzending alleen binnen Nederland) of kijk bij één van onze (gratis) online cursussen.

Martijn van Geilswijk

Man van mijn vrouw, vader van 5 kinderen, voorganger, fietser en navolger Lees meer blogs van Martijn. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor