Welke kerk past het beste bij mij?

Home | Blog | God | Welke kerk past het beste bij mij?

Het is heel begrijpelijk dat iemand die van buitenaf tegen het kerkelijk landschap aankijkt, door de bomen het bos niet meer ziet. De versnippering is voor insiders al onbegrijpelijk. De kerken hebben het belangstellenden en zoekers niet makkelijk gemaakt.

Aan deze website werken mensen mee die aangesloten zijn bij verschillende kerken, dat laat zien dat ook door de IkzoekGod-medewerkers verschillende keuzes zijn gemaakt. Er is niet zoiets als een pasklaar antwoord. Maar er zijn wel vragen die je kunt stellen en die richting kunnen geven.

Vragen

Sommige vragen hebben met de theologie (de leer) en de visie te maken, andere vragen hebben met sfeer te maken en verder zijn er nog een aantal praktische vragen. Als het over theologie gaat dan spelen vragen als hoe men de Bijbel uitlegt, hoe men God ziet en ook over de vraag hoe de relatie tussen God en mens hersteld kan worden, een belangrijke rol.

Hoofdzaak

Persoonlijk denk ik dat er hierbij ook nog hoofd- en bijzaken zijn. Hoofdzaak is wat mij betreft alles wat met onze verlossing heeft te maken. Kort samengevat:

  • De drie-enige God is onze Schepper,
  • De mens is goed geschapen maar is tegen God in opstand gekomen en heeft de relatie verbroken,
  • God voorziet in herstel door in Jezus zelf mens te worden, te sterven aan het kruis en op te staan uit de dood,
  • Door bekering en geloof mag je herstel in relatie en de belofte van eeuwig leven ontvangen,
  • Als Christus terugkomt zal de hele schepping hersteld worden van alle lijden en dood.

Randzaken

Onder christenen die bovenstaande geloofsfeiten geloven zijn echter ook wel meningsverschillen over randzaken. Daarbij kun je denken aan vragen over de doop, hoe de wederkomst zal gaan en vragen die gaan over geoorloofde samenlevingsvormen, etc. Ik pleit voor eenheid in hoofdzaken en verdraagzaamheid in bijzaken.

God voorziet in herstel door in Jezus zelf mens te worden, te sterven aan het kruis en op te staan uit de dood.

Etalage

Als het over visie gaat is het goed om de vraag te stellen wat de kerk als opdracht ziet in deze wereld. Heeft het uitdragen van het Evangelie d.m.v. zending en evangelisatie prioriteit, wordt er aan hulpverlening gedaan, is er pastorale zorg voor de mensen die ziek zijn of problemen hebben, kortom hoe wil de kerk een etalage van Gods liefde zijn.

Verpakking

Als we het over sfeer hebben dan gaat het meer over ervaring. Is er in de kerk een welkome sfeer te ervaren? Voel je je welkom als nieuwkomer? Hoe toegankelijk is de kerkdienst? Zijn de liederen en de preek goed te begrijpen en toepasbaar voor je eigen leven? Sluit de muziekstijl aan bij je eigen beleving? Houd je van traditionele kerkdiensten of juist van een informele dienst? Deze vragen gaan in feite allemaal over de ‘verpakking’ van het geloof en niet over de ‘inhoud’ zoals de vragen over theologie en visie. Het is ook goed om te realiseren dat de meeste kerken qua ‘verpakking’ in ontwikkeling zijn.

Sluit de muziekstijl aan bij je eigen beleving? Houd je van traditionele kerkdiensten of juist van een informele dienst?

Praktisch

Tenslotte zijn er nog praktische vragen te stellen. Als je een gezin hebt is het fijn dat er meer kinderen in de kerk zijn. Zijn er meer kerkbezoekers uit je woonplaats zodat er eenvoudig relaties met andere kerkbezoekers aangegaan kunnen worden. Zijn er meer mensen van je eigen leeftijd. Is de kerk goed bereikbaar, etc.

Beslissing

Als laatste noem ik, maar het is het belangrijkste: neem je beslissing biddend. Vertrouw er maar op dat God je de weg wijst. Ik hoop dat bovenstaande vragen je een beetje mogen helpen bij het vinden van een passende kerk, waar het voor jou mogelijk is om te groeien in je geloof en waar jij met je gaven en talenten de Heer Jezus mag dienen.


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog. Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens bij één van onze gratis online cursussen.

Peter Hartkamp

Christen, familiemens, levensgenieter, bruggenbouwer, voetbalfan, boekenwurm, mooi-weer-kampeerder en voorganger. Lees meer blogs van Peter, of neem een kijkje op de website van Peter. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor