Zin in vakantie?

Home | Blog | God | Zin in vakantie?

Heb jij ook zo’n zin in de vakantie? Waar ga je naar toe en wat ga je doen?
Het is wel duidelijk dat een mens niet zonder pauze kan. Steeds maar doorgaan is voor de meeste mensen niet gezond. Het is voor iedereen goed om te zijner tijd te recreëren.

Recreëren

Op Wikipedia staat de uitleg over het woord recreëren: Onder recreatie verstaat men alle vormen van vrijetijdsbesteding, alle activiteiten die kunnen worden gedaan naast de dagelijkse verplichtingen als werken, huishouden en zorg voor anderen. Een synoniem (woord met dezelfde betekenis) is: herscheppen of hervormen.
Als je gaat recreëren stop je met werken en ga je meestal uit de vertrouwde omgeving. Het werk- en leefritme verandert een tijdje. Veel mensen hebben vaak even tijd nodig om af te kicken van de dagelijkse dingen. Het valt op dat het in de eerste week van de vakantie moeilijk is om echt te ontspannen. Even niks moeten is voor veel mensen ingewikkeld.

Interessant gesprek

In de Bijbel staat een verhaal over een man die een hoge positie heeft en heel veel kennis heeft van de Bijbel van toen. Zijn naam is Nico de Mus. Nico is wat de Bijbel noemt een Schriftgeleerde (farizeeër). Jezus heeft regelmatig een aanvaring met deze Schriftgeleerden. Jezus heeft het niet zo op alle goedbedoelde menselijke regels die de Schriftgeleerden de gelovigen oplegden. Op een dag, nee, op een nacht, besluit Nico om Jezus een keer persoonlijk op te zoeken. Er vormt zich een interessant gesprek. Het staat in het meest bekende hoofdstuk van de Bijbel.

Jezus heeft het niet zo op alle goedbedoelde menselijke regels die de Schriftgeleerden de gelovigen oplegden.

Er was een farizeeër die Nikodemus heette. Hij was één van de Joodse leiders. Midden in de nacht kwam hij naar Jezus toe en zei: ‘Meester, wij weten dat God u gestuurd heeft om onze leraar te zijn. Want we zien dat God u helpt om al die wonderen te doen.’ Jezus zei tegen Nikodemus: ‘Luister heel goed naar mijn woorden: Je kunt alleen bij Gods nieuwe wereld horen als je op een nieuwe manier geboren wordt.’ Wat heeft dit te maken met recreëren? Jezus zegt tegen Nicodemus (dit is zijn werkelijke naam) dat als je in de nieuwe Wereld wilt komen, opnieuw geboren moet worden. Je moet een nieuwe creatie worden.

Brug te ver

Dit is natuurlijk heel spannend want dan zal je het oude leven los moeten laten. Dit is voor veel mensen een brug te ver. Toch wil ik jou aanmoedigen om dit een keer te onderzoeken. Het heeft hetzelfde effect als een vakantie. En waar je dat doet, mag je rust gaan vinden en gaat onrust langzaam verdwijnen. Er is trouwens wel een groot verschil. Waar vakantie tijdelijk is, en weer een keer ophoudt, gaat het hier over een blijvende verandering. Je zult merken dat jouw leven gaat veranderen. Je gaat andere keuzes maken. Het oude leven is voorbij. Je mag opnieuw beginnen.

Want Gods liefde voor de mensen was zo groot, dat hij zijn enige Zoon gegeven heeft. Iedereen die in hem gelooft, zal niet sterven, maar voor altijd leven.

De vakantietijd is een tijd van ontspanning en een tijd om na te denken over het leven.

Wil jij na deze vakantie terug naar je oude wereld of zou je de uitdaging aan willen gaan om een “nieuwe” wereld te ontdekken?
We wensen jullie een geweldige vakantie!

Onne de Vries

Jezusfan, luisterend oor, kijkt over kerkmuren heen, hart voor jongeren, nuchtere fries, reislustig en bewogen met mensen. Lees meer blogs van Onne. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor