Pijn of jeuk?

Home | Blog | God | Pijn of jeuk?

Wat is vervelender? Een leven met heel veel pijn? Of een leven met soms ondraaglijke jeuk? Er zijn bepaalde ziekten die jeuk veroorzaken. Ook in de Bijbel wordt hierover verteld. Job bijvoorbeeld. Hij zat van top tot teen onder de zweren en nam een potscherf om zich mee te krabben. Vreselijk! Als je ooit de film The Passion hebt gezien, zie je hoeveel pijn Jezus heeft moeten doorstaan.

Jezus en Job

Zelf heb ik ook elke dag pijn. Dit staat natuurlijk niet in verhouding met hoe Jezus en Job hebben geleden, maar het is wel lastig. Je raakt er een beetje aan gewend. Het gebeurt heel zelden dat ik een dag heb met amper pijn. Op zo’n dag valt het mij op dat ik minder pijn heb. Een omgekeerde wereld. De dokter zegt dat ik teveel spierspanning heb. Mijn gewrichten zijn ook aan slijtage onderhevig en dat geeft ook klachten.

Wonden

Aan de pijn en jeuk, die ik hier beschrijf, is soms wel iets te doen. Zalfjes, medicijnen, fysio e.d. kunnen verlichting geven. Maar er is ook pijn waar je moeilijk bij kunt. Dit is ‘zielepijn’ of pijn in je hart. Het verdriet van gemis of verlies is niet één, twee, drie op te lossen. Men zegt wel: tijd heelt alle wonden, maar dat is vaak niet zo. Het zal in de loop van de tijd beter te dragen zijn, maar de wond blijft.

Oorzaak

Je vraagt je soms af: waarom is dit toch zo? Toen God de aarde, en alles wat daar op leeft, heeft gemaakt zei Hij: “Het is zeer goed“. Hoe kan het dan, dat er nu zoveel niet goed is? Aan het begin van de Bijbel is te lezen dat er iets mis ging.

De vrouw antwoordde: “We mogen van alle vruchten van alle bomen in de tuin eten. Alleen niet van de vruchten van de boom die in het midden van de tuin staat. Daarvan heeft God gezegd: ‘Van die boom mogen jullie niet eten. Jullie mogen hem zelfs niet aanraken. Want anders zullen jullie sterven.’

We mogen van alle vruchten van alle bomen in de tuin eten. Alleen niet van de vruchten van de boom die in het midden van de tuin staat.

Toestemming

Job krijgt wel heel veel te verduren. Hij heeft fysieke pijn en ook heel veel zielepijn. Als je zijn verhaal leest, zal je zien dat hij alles verliest. Zijn bezit, zijn kinderen, zijn gezondheid maar niet zijn geloof. Respect voor deze man. Menigeen zou God vaarwel hebben gezegd.

God veroorzaakt niet de pijn en jeuk van Job, maar laat het wel gebeuren. Hij geeft de duivel toestemming om Job dit alles aan te doen. Snap jij dat? Ik begrijp hier niets van.

Betaald

Het is wreed dat de duivel de macht heeft om ons zo te pijnigen. En dat ook doet. Ik weet niet wat erger is; pijn of jeuk. Ik geloof dat er een tijd gaat komen dat deze ongemakken er niet meer zullen zijn. Er komt een tijd dat de duivel geen macht meer heeft. Doordat Jezus , die zonder zonde was, aan het kruis heeft betaald voor alle mensen, is de macht van de duivel teniet gedaan. Jezus stierf voor de zonde van de wereld maar ook voor alle pijn en verdriet.

Jezus heeft de dood overwonnen en door Hém kunnen jij en ik voor eeuwig leven!

Beste medicijn

Jezus is het beste medicijn voor alle pijn en verdriet. Als jij gelooft dat het offer dat Hij bracht ook voor jou is, gaat dit jouw denken en leven veranderen. Als je toegeeft dat je fouten hebt gemaakt en daar vergeving voor vraagt, mag je zeker weten dat ook jouw schuld is betaald. Hij heeft de dood overwonnen en door Hém kunnen jij en ik voor eeuwig leven!

In mijn blog Waarom doet Hij niets, schrijf ik over een mogelijke reden waarom God nog niet ingrijpt.

Reageren? Dat mag hieronder of via contact. Kijk ook eens bij de cursus WaaromJezus.

Onne de Vries

Jezusfan, luisterend oor, kijkt over kerkmuren heen, hart voor jongeren, nuchtere fries, reislustig en bewogen met mensen. Lees meer blogs van Onne. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor