Geschapen naar Gods beeld?

Home | Blog | God | Geschapen naar Gods beeld?

Dat elk mens door God geschapen is, gelooft niet iedereen. Sommigen denken dat alles wat leeft bij toeval uit het niets is ontstaan en ook weer in het niets zal verdwijnen. Sommigen denken dat al het leven eigenlijk zonder doel, zonder design en zonder bestemming is. Een beetje nare gedachte vind ik zelf, want de levensvraag ‘Waarom besta ik?’ kan daarmee nooit worden beantwoord en dat maakt het leven vrij nutteloos, denk je niet?

Evenbeeld

In de Bijbel staat geschreven dat ieder mens door God geschapen is en het gaat nog veel verder dan dat. We zijn niet alleen door Hem geschapen, maar ook nog eens naar Zijn evenbeeld, naar Zijn gelijkenis. Hoe bijzonder is dat? Uh ja, zeg je misschien, als ik zo om me heen kijk naar al die verschillende mensen, kan ik dan ontdekken hoe God er uit ziet?

God is geen mens en de mens is God niet

Ten diepste wel, denk ik. Veelzijdig, veelkleurig, origineel, apart, mooi en bijzonder… dat zijn toch wel wat termen die me daarbij te binnen schieten. Maar God is geen mens en de mens is God niet. Dus hoe zit dat nou? God is toch heilig, alom-wetend, alom-vertegenwoordigd, eeuwig en onschendbaar? Dat kunnen wij over onszelf niet bepaald zeggen. Laten we de tekst in het begin van de Bijbel er eens bij pakken.

Meervoudige vorm

Daar valt op dat God zegtLaat ons mensen maken die op ons lijken.’ Hij spreekt over Zichzelf in meervoudige vorm, niet Ik maar Wij. De God van de Bijbel is een drie-eenheid. God is vader, Zoon en Geest tegelijkertijd en toch is Hij één. Dat vinden heel veel mensen best ingewikkeld, maar eigenlijk is het niet zo moeilijk als we bedenken dat wij naar Zijn beeld gemaakt zijn. De mens is ook een drie-eenheid. Geest, ziel en lichaam en toch één menselijk wezen.

Betekent dat dat wij allen een gespleten persoonlijkheid hebben? Nee, dat zeker niet. Het is juist de bedoeling dat er harmonie is. Het betekent wel dat we, om het maar zo te zeggen, tegen onszelf kunnen praten. Ik denk dat we onszelf allemaal weleens moed in moeten praten bijvoorbeeld. We zien dat ook in de psalmen waar David tegen zijn ziel spreekt. We zien in de Bijbel ook dat Jezus, de Zoon, met God de Vader spreekt.

Gods Heilige Geest die in ons komt wonen, die Gods karakter door ons heen openbaar maakt. Dat heet vrucht dragen.

Vrucht dragen

Dat wij geschapen zijn naar Gods beeld, betekent overigens niet dat we perfect zijn. Zonde (in de basis is dat ongehoorzaamheid aan God) heeft die perfectie verbroken. Toch verlangt God ernaar dat we weer meer en meer op Hem gaan lijken. Dat is mogelijk als Zijn Heilige Geest in ons komt wonen die Gods karakter door ons heen openbaar maakt. Dat heet vrucht dragen.

De Heilige Geest in de mens, dat is het wonder van de wedergeboorte. Dat is mogelijk door te geloven in Jezus Christus! Hij maakt je leven nieuw, samen met Hem krijgt je leven zin. Samen met Hem zul je ontdekken wat het betekent om geschapen te zijn naar Gods beeld en gelijkenis!

Wil je doorpraten? Reageren mag hieronder of neem contact met ons op. Kijk ook eens bij de WaaromJezus cursus.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor