De ‘vreze des Heren’, wat is dat?

Home | Blog | God | De ‘vreze des Heren’, wat is dat?

Eén van de dingen waar ik me het meest over heb verbaasd toen ik tot geloof kwam, was het jargon dat in de christelijke wereld wordt gebruikt. De woorden, de uitdrukkingen, ik wist soms niet wat ik hoorde! Nou heb je dat waarschijnlijk ook als je je aansluit bij een sport- of hobbyclub; je komt immers in een andere wereld terecht, waar je allemaal nieuwe dingen leert.

‘Vreze des Heren’

Zo hoorde ik sommige gelovigen spreken over de ‘vreze des Heren’ en dat klonk mij nogal angstaanjagend in de oren. Is God boos? Is dat een reden om bang voor Hem te zijn? Moeten we ons uit vrees voor Hem verstoppen misschien? Wellicht heb je ook weleens zulke dingen over God gedacht als je mensen zo over Hem hoorde spreken.

We hoeven niet bang voor God te zijn, we hoeven geen ongezonde of slaafse angst voor Hem te hebben

Gelukkig mag ik je uit de droom helpen, we hoeven niet bang voor God te zijn, we hoeven geen ongezonde of slaafse angst voor Hem te hebben. We leven nog in een tijdperk waarin God juist op zoek is naar mensen zoals jij en ik om Zijn liefde en genade te kunnen tonen. De vreze des Heren betekent in hedendaagse taal eigenlijk ‘ontzag voor God’ hebben en dat doen we door Hem respect en eerbied te tonen, Hem in hoog aanzien te hebben, Hem te bewonderen en aanbidden.

Respect en bewondering

Waarom? Omdat Hij de Schepper is van alle dingen en alle mensen, en Hij is heilig, rechtvaardig, liefdevol, vriendelijk, geduldig, genadig en vergevingsgezind. Als we mensen ons respect en onze bewondering geven, kunnen we teleurgesteld raken omdat mensen en hun ideologieën in de loop van de tijd kunnen veranderen. God echter verdient ons respect en onze bewondering omdat Hij trouw en goed is en nooit verandert. Hij is de geweldige Ik ben!

Nederigheid

Als Schepper staat Hij boven alle dingen en dat betekent dat de mensheid aan Hem onderworpen is, of we dit nu leuk vinden of niet. God respecteren, of met andere woorden de Heer vrezen, is een teken van ware nederigheid. Maar het betekent niet dat we als slaven zuchtend en steunend door het leven moeten gaan. Integendeel zou ik zeggen. Aan het ontzag hebben voor God zijn grote zegeningen verbonden!

We leven in een zieke en slechte wereld, we hebben zeker engelenbewaking nodig.

Niets tekort

In de Bijbel staat dat we niets tekort zullen komen als we God vrezen. Geen gebrek, probeer je dat eens voor te stellen! Dat zal een einde maken aan alle zorgen en alle angst, toch? Er staat ook dat de Engel van God zich rondom degenen legert die Hem vrezen en hen redt. We leven in een zieke en slechte wereld, we hebben zeker engelenbewaking nodig.

Twee redenen

Er zijn dus minstens twee redenen waarom christenen ontzag hebben voor God. Eén: omdat Hij almachtig en ontzagwekkend is en twee: omdat je dan gezegend wordt. De Bijbel laat overigens ook heel praktisch zien hoe de Heer vrezen er in het leven van alledag uitziet:

  • Zeg geen verkeerde dingen en vertel geen leugens
  • Blijf bij het kwaad vandaan en doe het goede
  • Doe je best om altijd de vrede te bewaren

 

Wil jij graag doorpraten over dit onderwerp? Dat kan met één van onze e-coaches of door hieronder te reageren. Kijk ook eens bij één van onze (gratis) online cursussen.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor