De ‘vreze des Heren’, wat is dat?

Home | Blog | God | De ‘vreze des Heren’, wat is dat?

Eén van de dingen waar ik me het meest over heb verbaasd toen ik tot geloof kwam, was het jargon dat in de christelijke wereld wordt gebruikt. De woorden, de uitdrukkingen, ik wist soms niet wat ik hoorde! Nou heb je dat waarschijnlijk ook als je je aansluit bij een sport- of hobbyclub; je komt immers in een andere wereld terecht, waar je allemaal nieuwe dingen leert.

‘Vreze des Heren’

Zo hoorde ik sommige gelovigen spreken over de ‘vreze des Heren’ en dat klonk mij nogal angstaanjagend in de oren. Is God boos? Is dat een reden om bang voor Hem te zijn? Moeten we ons uit vrees voor Hem verstoppen misschien? Wellicht heb je ook weleens zulke dingen over God gedacht als je mensen zo over Hem hoorde spreken.

We hoeven niet bang voor God te zijn, we hoeven geen ongezonde of slaafse angst voor Hem te hebben

Gelukkig mag ik je uit de droom helpen, we hoeven niet bang voor God te zijn, we hoeven geen ongezonde of slaafse angst voor Hem te hebben. We leven nog in een tijdperk waarin God juist op zoek is naar mensen zoals jij en ik om Zijn liefde en genade te kunnen tonen. De vreze des Heren betekent in hedendaagse taal eigenlijk ‘ontzag voor God’ hebben en dat doen we door Hem respect en eerbied te tonen, Hem in hoog aanzien te hebben, Hem te bewonderen en aanbidden.

Respect en bewondering

Waarom? Omdat Hij de Schepper is van alle dingen en alle mensen, en Hij is heilig, rechtvaardig, liefdevol, vriendelijk, geduldig, genadig en vergevingsgezind. Als we mensen ons respect en onze bewondering geven, kunnen we teleurgesteld raken omdat mensen en hun ideologieën in de loop van de tijd kunnen veranderen. God echter verdient ons respect en onze bewondering omdat Hij trouw en goed is en nooit verandert. Hij is de geweldige Ik ben!

Nederigheid

Als Schepper staat Hij boven alle dingen en dat betekent dat de mensheid aan Hem onderworpen is, of we dit nu leuk vinden of niet. God respecteren, of met andere woorden de Heer vrezen, is een teken van ware nederigheid. Maar het betekent niet dat we als slaven zuchtend en steunend door het leven moeten gaan. Integendeel zou ik zeggen. Aan het ontzag hebben voor God zijn grote zegeningen verbonden!

We leven in een zieke en slechte wereld, we hebben zeker engelenbewaking nodig.

Niets tekort

In de Bijbel staat dat we niets tekort zullen komen als we God vrezen. Geen gebrek, probeer je dat eens voor te stellen! Dat zal een einde maken aan alle zorgen en alle angst, toch? Er staat ook dat de Engel van God zich rondom degenen legert die Hem vrezen en hen redt. We leven in een zieke en slechte wereld, we hebben zeker engelenbewaking nodig.

Twee redenen

Er zijn dus minstens twee redenen waarom christenen ontzag hebben voor God. Eén: omdat Hij almachtig en ontzagwekkend is en twee: omdat je dan gezegend wordt. De Bijbel laat overigens ook heel praktisch zien hoe de Heer vrezen er in het leven van alledag uitziet:

  • Zeg geen verkeerde dingen en vertel geen leugens
  • Blijf bij het kwaad vandaan en doe het goede
  • Doe je best om altijd de vrede te bewaren

 

Wil jij graag doorpraten over dit onderwerp? Dat kan met één van onze e-coaches of door hieronder te reageren. Kijk ook eens bij één van onze (gratis) online cursussen.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)

9 reacties

  1. André Timmer op 31 augustus 2021 om 11:56

    Mooi stukje we vallen onder de genade en liefde sluit angst uit

  2. G op 5 september 2021 om 08:44

    Ja, moet je aan oorlogslachtoffer gaan ophangen, mooie zoetgevooisde praatjes alsof je er wat vanaf weet zogenaamd. Hou toch alsjeblieft op.

    • Marja Verschoor-Meijers op 8 september 2021 om 18:29

      Beste G, eerlijk gezegd begrijp ik je reactie niet helemaal, wat hebben oorlogslachtoffers hiermee te maken? Ook zij hoeven toch niet bang te zijn voor God? Ook zij kunnen ontzag hebben voor Hem.

    • Jack op 21 september 2021 om 00:41

      Ik kan me wel wat voorstellen bij je opmerking. Het gaat hier om de vreze Gods, maar krijg het idee dat je denkt leuke God die al die ellende toelaat. Het zijn extremen die helaas voorkomen in deze wereld. Ik wil op geen enkele manier dit artikel afkeuren maar ik kan me heel goed voorstellen dat voor iemand die extreme ellende moet doormaken het niet echt fijn vind om te horen dat het zo kant en klaar makkelijk is. Christenen, waar ik mezelf trouwens ook onder schaar, hebben denk ik nogal eens de neiging om het allemaal wat zoetsappig te maken. Gewoon even bidden tot Jezus en al je ellende en angst is verdwenen. Gewoon even naar God toe en alles komt in orde. En dat zal voor sommigen absoluut zo werken. Maar voor anderen en zeker als het om ongelovige mensen gaat zal dit erg tegen het zere been zijn. Daarmee wordt in principe jouw pijn belachelijk gemaakt. Dat zal van de meeste helemaal niet de bedoeling zijn, maar zo komt het over en zo kan het voelen. En aangezien het een doel van christenen is om ongelovigen te vertellen over wie Jezus is zijn de standaard woorden misschien niet altijd de juiste. Ik kom zelf ook uit een heel erg duistere periode en die zal ook nooit helemaal weggaan, tenzij God ingrijpt, maar dat is aan Hem. En praten over alle ellende, pijn, demonen, twijfels, schuldgevoel zijn toch zaken waarvan ik ook vrij regelmatig merk dat christenen zich er niet zo gemakkelijk bij voelen. Een beetje het idee van ik ben nu gedoopt dus nu is de ellende voorbij. Terwijl die dan juist begint volgens mij. Paulus schrijft bijvoorbeeld over het feit dat er een beloning klaar ligt voor christenen na hun dood, als ze tenminste volharden. Volharden betekend niet dat je er al bent. Dat betekend dat je zal moeten strijden tot het bittere einde. Zeker staat er geschreven dat wanneer je nog angst kent dat je dan nog niet volleerd bent in de liefde, maar worden wij volleerd tijdens dit leven? Ik vraag het me af. Paulus zei ook, ik denk niet dat ik het al bereikt heb, maar 1 ding weet ik, ik vergeet wat achter mij is en hou mijn blik gericht op de toekomst in het geloof dat Jezus Christus op een dag mijn transformatie compleet zal maken. Nu wil ik me absoluut niet met iemand als Paulus vergelijken maar ik snap wel zijn woorden. Er zijn dagen dat ik compleet rust heb en dat ik zonder meer geloof en absoluut voel dat ik gered ben, maar de volgende dag kan ik me net zo hard weer angstig voelen omdat er toch weer plek is geweest voor zonde in mijn leven. En dat is de paradox van een christen, je weet dat die zonde vergeven kan worden door Jezus dus hoef je er niet bang voor te zijn. Maar ik denk juist dat het voor iemand die echt serieus is het niet zo makkelijk weg te zetten is. Want er is ook de vreze Gods, geen angst, maar wel diep respect voor Zijn almachtigheid en Heiligheid die jouw zonder het offer van Jezus gewoonweg niet zal redden. En dan komt het weer op dat geloof aan, niet door wat je ziet of ervaart, maar omdat je volledig vertrouwt op de belofte van God, hoe onmogelijk het ook mag lijken. De Israelieten die in de woestijn naar de koperen slang moesten kijken die Mozes omhoog hield om te genezen van de slangenbeten, moesten dat ook in geloof doen. Ze voelden het gif door hun aderen stromen, de huid op hun armen kwam waarschijnlijk omhoog, de ademhaling stokt, angst neemt het over en elke normale respons van de mens is dan om compleet in paniek te raken. Maar zij die geloofden keken ondanks dit alles naar de koperen slang en werden genezen. Dat was een voorteken van Jezus die op een dag zou komen voor iedereen en die ook omhoog werd geheven aan het kruis. En dan gaat het om het geloof, je herkent angst, twijfel, pijn, elke vezel in je lichaam schreeuwt het uit, dit is niet voor jouw dat kan niet! Maar geloof en houd je ogen op Hem gericht en je zal genezen. De koperen slang werkte eenmalig maar daarna ging het net zo hard weer mis met het volk Israel, keer op keer. Maar nu is het volmaakte offer gebracht dat niet ophoud tot de dag dat God ingrijpt en aan alles een einde maakt. Deze ogeheven Jezus werkt elke dag weer opnieuw, hoe vaak je ook valt, hoe bang je ook bent. Geloof dat je altijd weer bij Hem mag komen en wees eerlijk. Hij weet het toch al, vertel die nare gedachten, vertel die nare daden, al die verkeerde dingen en leg het bij Hem neer. Als je oprecht bent en er werkelijk spijt van hebt zal Hij jouw altijd vergeven. Het is niet een kwestie van maar lekker alles verkeerd doen want Jezus vergeeft het toch wel. Als je het zo voelt dan zal Hij geen nut voor je hebben. Maar blijf niet weg bij Hem omdat je denkt, nee he, ik heb het weer verziekt, nu was het een keer teveel. Nee, het is nooit teveel, juist omdat je denkt dat het niet meer kan betekend dat je oprecht bent en dan moet je juist je eigen negatieve egoisme wegzetten, want Hij zelf heeft beloofd dat Hij je altijd vergeven zal. Dus is het puur ongeloof om te denken dat het niet meer mag, dan neem je Hem juist niet meer serieus. Een beetje onsamenhangend verhaal misschien zeker als je niet in de bijbel thuis bent, maar ik hoop dat je een beetje kan begrijpen waar ik het over heb. Het is voor niemand makkelijk, maar het is wel voor iedereen. Zijn genade is oneindig tot de voleindig van de wereld. Dan komt het oordeel en heb je dan nog steeds niet geluisterd zal God je zeker oordelen, rechtvaardig en oprecht. Hij roept nog steeds, naar iedereen. Gods zegen.

      • Marja Verschoor-Meijers op 22 september 2021 om 13:21

        Dank voor je uitgebreide reactie op de omerking van G. Het is geen onsamenhangend verhaal hoor en ik begrijp ook wel wat je wilt zeggen. We willen zeker niet te ‘makkelijk’ over de dingen van het leven praten en over God zelf ook niet. Anderzijds willen we het juist ook wel toegankelijk maken, zoals jij zelf je stuk eindigt met ‘God roept nog steeds, naar iedereen.’ Laten we hopen dat ook G daarin troost kan vinden.

  3. peter van gast op 8 september 2021 om 06:32

    Vraagje : Is allah dezelfde als JWHW?

    • Marijke op 13 september 2021 om 21:57

      Moslims geloven niet dat Jezus de zoon van God is! ….wie de ZOON loochent, loochent de Vader…dus?

  4. Marja Verschoor-Meijers op 8 september 2021 om 18:32

    Hoi Peter, dan k je wel voor je vraag. Allah is niet dezelfde als Jaweh. Die constatering is vrij eenvoudig, Allah heeft geen zoon, Jaweh heeft een geliefde Zoon, dat is Yeshua (Jezus). Hopelijk is dat een voldoende antwoord op jouw vraag.

Laat een reactie achter