Waarom is God een hij en geen zij?

Home | Blog | God | Waarom is God een hij en geen zij?

Van tijd tot tijd raak ik in gesprek met mensen die het moeilijk vinden om God als een liefhebbende hemelse Vader te zien en wel om de eenvoudige reden dat zij nooit een liefhebbende aardse vader hebben gekend. Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld jong is overleden of weg is gegaan na een echtscheiding. In sommige gevallen is hij helemaal niet in beeld geweest.

Je kan er lang en breed over discussiëren of God een hij, een zij of onzijdig is. De wereld van vandaag heeft die discussie totaal laten ontsporen.

Beangstigend

Als Christenen het dan over ‘Papa God’ hebben, blijkt het voor die groep mensen best wel lastig te zijn om God als Vader te zien of als man überhaupt. Zeker als er sprake van misbruik of geweld is geweest. De gedachte aan iemand die alles ziet en alles van je weet, kan dan zelfs beangstigend zijn en zeker niet troostrijk.

Mannelijk

Misschien heb jij dat ook wel, dat het mannelijke beeld van God je niet aanspreekt. Toch is de Bijbel er duidelijk over, God is een Vader en dus een ‘hij‘. De Bijbel spreekt van het begin tot het einde over God, niet over een godin, over een Vader, niet over een moeder. Jezus die als Gods evenbeeld naar de aarde kwam, zodat de mensen Hem beter zouden leren kennen, was een man.

De Bijbel spreekt van het begin tot het einde over God, niet over een godin, over een Vader, niet over een moeder.

Vrouwelijk

We kunnen de feiten niet veranderen, maar dat wil niet zeggen dat God geen vrouwelijke, of moederlijke, kwaliteiten heeft, om het zo maar te zeggen. Als we het scheppingsverhaal bijvoorbeeld eens nader bekijken, dan kunnen we daarin lezen dat God de mens naar Zijn evenbeeld schiep, als man en vrouw schiep Hij hen. Dat vind ik altijd zo’n bijzonder gegeven; dat man en vrouw zijn, is Zijn evenbeeld. Dat man en vrouw zijn, zit blijkbaar allebei in Hem.

“Ik heb zó vaak je bewoners bij Mij willen verzamelen, zoals een kip haar kuikens onder haar vleugels verzamelt”

Moederlijk

Verderop in de Bijbel is hier en daar nog meer terug te lezen over de ‘vrouwelijke’ of ‘moederlijke’ kwaliteiten die God heeft. Er staat bijvoorbeeld geschreven dat God zei dat Hij zelf de Israëlieten zou troosten zoals een kind wordt getroost door zijn moeder. Wat een prachtig beeld van een liefdevolle God!

Ook Jezus stelde eens dat hij de Joden bij elkaar wilde brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels bijeenbrengt. Wat een bijzonder vergelijking is dat, eentje die vergelijkbaar is met wat we hierboven lazen.

Geen onderscheid

Je kan er lang en breed over discussiëren of God een hij, een zij of onzijdig is. De wereld van vandaag heeft die discussie totaal laten ontsporen. De Bijbel zegt over de geslachtsdiscussie echter dat mensen één worden in Jezus Christus, net als bij de schepping eigenlijk. Dat er geen onderscheid meer is tussen Jood of niet-Jood, tussen slaaf of vrij man, tussen man en vrouw. Al die discussies zijn niet meer belangrijk als je dankzij Jezus Christus, samen met miljoenen gelovigen, een eenheid vormt met de hemelse Vader!


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursus over wie Jezus is.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor