Levensvragen

Waar kan ik met mijn lijden heen?

Ken je het kinderliedje: “Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw – de hemel en de aarde… “? Op momenten dat je verdrietig bent of bang, is het een heerlijk en troostvol liedje. Het kan zorgen voor rust, wetende dat je een nieuwe en hoopvolle toekomst hebt.

Nu gaan de bloemen nog dood, nu gaat de zon nog onder.
En geen mens kan zonder water en zonder brood.
Nu ben je soms nog alleen.
Nu moet je soms nog huilen.
En als je weg wilt schuilen, kun je haast nergens heen.
Nu heb je nooit genoeg.
Nu blijf je steeds iets missen en in het ongewisse of je ooit krijgt wat je vroeg.
Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, de hemel en de aarde…

vrouw met vragend bedroefd gezicht

Onrust en verdriet komen we allemaal weleens tegen in het leven. Juist op dat soort momenten weet je dat je het niet in de hand hebt, en “moet je door je knieën”, zo verwoordde iemand het eens. En waar we hoop nodig hebben, kunnen we niet anders dan ons richten tot iets of iemand dat groter is dan onszelf.

vrouw met bedrukt gezicht

Stilte en wachten

Maar is “stil worden” en “wachten” dan dé weg wanneer je midden in een situatie zit? Wat we vaak horen is dat christenen, moslims en mensen uit allerlei andere religieuze stromingen zich in deze specifieke gevallen vasthouden aan hun geloof.

Als we ons eens specifiek op de Bijbel richten, dan staat midden in de Bijbel het boek Psalmen. Dit boek laat zien hoe mensen hun nood, hun boosheid, verdriet en wanhoop met God delen. Het staat vol met rauwe, emotionele menselijke liederen waarin alles wat mensen meemaken terugkomt. Wat je hieruit kan leren is dat in tijden van lijden, je er ook voor kan kiezen om te roepen, te klagen en te huilen bij God, en niet stil hoeft te zijn.

veld met zonnebloemen

Nieuwe wereld

En wordt alles dan daadwerkelijk nieuw, na het uitroepen tot God? Niet altijd direct, maar de Bijbel leert ons wel dat wanneer we het bij God onder de aandacht brengen, door middel van gebed, we een rust kunnen ervaren. Het liedje is overigens geïnspireerd op het Bijbelboek Openbaringen, helemaal achteraan in de Bijbel. Hierin wordt er gesproken over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

moessongebied van bovenaf, met dor en groen deel
Wellicht geeft geloven in een nieuwe toekomstige wereld je wel kracht voor het nu

Verlangen

Veel mensen in deze tijd geloven daar niet echt meer in. En toch zou je misschien ook wel verlangen naar een nieuwe wereld zonder verdriet, ziekte en lijden. Want dat is wat dit boek ons belooft.

Misschien moet je het eens omdraaien: wellicht geeft geloven in een nieuwe toekomstige wereld je wel kracht voor het nu! Je hoeft het niet allemaal te verwachten van dit leven. Tegenslagen, crisis, pijn en verdriet zullen je raken, maar ze maken het leven niet hopeloos, omdat er een dag gaat komen waarop alles nieuw en goed zal zijn.

Hoe dat nou zit met die nieuwe hemel en nieuwe aarde kan je in dit artikel lezen. Wil jij meer weten over de hoop die God jou wil geven door middel van Jezus? Doe dan onze gratis cursus ‘WaaromJezus?’.