Teleurgesteld in God?

Home | Blog | God | Teleurgesteld in God?

‘Ik heb naar God geroepen en geen antwoord gekregen’. ‘Ik ben helemaal klaar met God en de kerk’. ‘Ik ben teleurgesteld in het geloof en ook in God.’ Zomaar wat uitspraken die ik eigenlijk best wel regelmatig hoor. Uitspaken van mensen die teleurgesteld zijn in God.

Onverhoorde gebeden

Vaak heeft dat te maken met gebeden die niet zijn verhoord, met toestanden in de kerk of onenigheid tussen gelovigen. Soms heeft dat te maken met mensen die in hun nood de God, die zij misschien niet eens persoonlijk kennen, hebben aangeroepen waarna het stil bleef. Nou ja, misschien heb je zelf wel een voorbeeld hoe en waarom je teleurgesteld in Hem bent.

Pleister op de wond

Ik kan het me goed voorstellen en ik ben de laatste om te zeggen dat je je niet zo aan moet stellen en dat je maar gewoon wat harder moet roepen. Zulke adviezen zijn vaak een pleister op de wond en hebben zeker niet altijd het gewenste effect. Nee, ik voel je, ik hoor je en ik begrijp je. God kan soms zo enorm ver weg lijken en Zijn stilte oorverdovend.

Waar is God

We roepen Hem aan en het blijft stil. We bidden voor de genezing van een geliefde en hij of zij sterft. We vragen om een oplossing en het probleem wordt erger. We willen Hem leren kennen, maar het blijft stil van Zijn kant. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die tot de conclusie komen dat God niet bestaat of, als Hij er wel is, wellicht andere dingen aan Zijn hoofd heeft.

Ik ken mensen die al heel lang teleurgesteld zijn en dat tekent hun hele leven.

Begrijpelijk ja, maar toch denk ik dat als we in onze teleurstelling blijven hangen, we boosheid en bitterheid toelaten in ons hart en dat is absoluut slecht voor onze gezondheid. Ik ken mensen die al heel lang teleurgesteld zijn en dat tekent hun hele leven, dat dringt als het ware in alles door wat zij denken, voelen en zeggen. Jezus heeft eens gezegd dat degenen die geen aanstoot aan Hem nemen werkelijk gelukkig zullen zijn.

Niet teleurgesteld

Ik heb daarom geleerd dat het zoveel beter is om te zeggen: ‘Heer, ik begrijp U niet altijd, maar ik kies ervoor om te vertrouwen dat U er wel bent, dat U alles ziet en alles weet.’ Ik heb geleerd mijn teleurstellingen aan Hem te geven, om het los te laten, die dwang om alles te willen begrijpen, om alles te willen analyseren. En ik kan je verzekeren dat dat een enorme opluchting is! Het gesprek met God is dan veel minder gespannen.

Je gaat dan ervaren dat God niet teleurgesteld is in jou. Dat Hij je wel hoort en wel ziet en dat bepaalde antwoorden op Zijn tijd komen, vaak vanuit de Bijbel of tijdens gebed. Je gaat dan ervaren dat Hij er wel is, zelfs (of juist) in de stilte.


De Bijbel zelf lezen en Gods stem daarin horen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland), of volg één van onze gratis online cursussen. Misschien wil je wel doorpraten met één van onze e-coaches, dat kan. Een reactie hieronder achterlaten is ook mogelijk.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor