In welk seizoen zit jij?

Home | Blog | God | In welk seizoen zit jij?

De zomer is voorbij. Het is herfst. Het gewone leven met alle verantwoordelijkheden is inmiddels weer in volle gang. Voor mij zorgde de overgang van de zomer naar de herfst voor de vraag hoe ik in het leven sta. Hoe voel ik mij in het dagelijks leven? Hoe ga ik om met tegenslagen, stress of onzekerheid? Hoe ervaar ik God daarin?

Verschillende seizoenen

Hoe je in het leven staat kun je vergelijken met de 4 seizoenen. Ik heb ze beschreven volgens hun karakteristieke elementen. Natuurlijk zijn er ook fijne dingen aan een normaal seizoen. Maar ga even met me mee in de vergelijking.

Herfst

In de herfst wordt het kouder en guur. Je kunt wat somberder zijn doordat het mooie weer voorbij is. Je kijkt terug op de warme zomerdagen waarin je genoot van de vakantie. Zo kun je het leven ook ervaren. Op zich gaat het prima, maar er zijn verbeterpunten. Je weet alleen niet hoe je verandering in gang moet zetten. Misschien heb je af en toe wat geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. Misschien heb je God om hulp gevraagd, maar je hoorde niet echt een antwoord. Of het kostte teveel moeite om vol te houden in geloof. Dus je legt je erbij neer.

Winter

Dit is een koud en donker seizoen. Er zijn best veel mensen die last hebben van een winterdip door het gebrek aan zonlicht. Doortrekkend naar je leven, zou je kunnen ervaren dat je blijdschap en hoop mist in je hart. Je bent somber. Je zou wel hulp willen, maar wie kan je helpen? Misschien heb je wel gebeden, maar hoort God je wel?

Lente

In dit seizoen begint nieuw leven. De zon begint weer te schijnen, de natuur komt tot bloei. Je kunt voor het eerst weer zonder jas naar buiten. Je voelt je verwachtingsvol. Je hebt hoop. Er staat iets te gebeuren. Je hebt hoge verwachtingen van wat God wil doen in je leven. Je durft op Hem te vertrouwen.

Zomer

Veel mensen houden van de zomer. Het is lekker weer, je bent een paar weken vrij om op vakantie te gaan. Je kunt naar het strand en gezellig wat drinken op een terrasje. Tijd om te genieten! Je komt tot rust. Je weet wie je bent en ervaart Gods leiding en kracht bij de dingen die je doet. Je leeft vanuit een stabiele basis.

Waar bevind jij je?

Ik denk dat iedereen wel één of meerdere van deze seizoenen heeft ervaren in het leven. Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar door de beschrijvingen van de herfst en de winter werd ik zelf een beetje somber. Toch is dit wel hoe sommige mensen het leven kunnen ervaren.

Zonder winter geen lente

Weest niet ontmoedigt als je tot de conclusie komt dat je in die donkere seizoenen zit. Want weet je? Zonder winter is er geen lente. Bovendien kunnen we veel leren in die periodes. Het kan meewerken ten goede, als we ervoor open staan.  Moeilijkheden horen bij het leven. Ze komen in elk seizoen, en het is belangrijk hoe je ermee omgaat. Ga je bij de pakken neerzitten, of zet je de schouders eronder en blijf je hopen en bidden?

Waar je je ook bevindt, God is erbij. Hij verlangt ernaar dat je naar Hem toe gaat en alles aan Hem overgeeft. Hij wil je ook laten zien wat je zelf kunt doen in jouw specifieke situatie, zodat Hij jou uiteindelijk naar de zomer toe kan leiden.

Stralen van hoop

Gelukkig kunnen er in elk seizoen mooie momenten zijn, waarin je gesterkt wordt door anderen of door God. Ik hoop je te bemoedigen met wat teksten uit de Bijbel. Per seizoen heb ik een mooie voor je opgezocht. Ik hoop dat ze als lichtstralen je hart zullen binnendringen, zodat er hoop en verwachting ontkiemt.

Herfst: “Ik zeg tegen mezelf: Waarom ben je zo treurig? Waarom ben je zo onrustig? Vertrouw op God! Hem zal ik prijzen. Hij is mijn Redder, Hij is mijn God!”

Hier zie je dat David, de schrijver van deze tekst, ervoor KIEST om goede dingen van God te verwachten. Ondanks dat hij zich somber voelt. Een belangrijke les!

Winter: Je kunt denken: “De Heer heeft mij in de steek gelaten. Hij is mij vergeten.” Maar dan antwoordt God: “Kan een vrouw haar baby vergeten? Zou ze niet meer voor haar eigen kind zorgen? Maar zelfs als zíj haar kind zou vergeten, Ík zal jou nooit vergeten.”

Prachtig toch? Dit zegt God ook tegen jou. Geloof Hem maar. Ga op weg met Hem en je zult verrast worden.

Lente:  “Maar mensen die op de Heer vertrouwen, zullen nieuwe kracht krijgen. Ze zullen lopen, maar niet moe worden. Ze zullen verder gaan, maar niet uitgeput raken.”

Wat een mooie belofte! Geloof jij dat die ook voor jou is?

Zomer:  “Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Christus Jezus.”

Dit is een heerlijke basis om vanuit te leven, vind je ook niet?

Wij willen graag naar jouw verhaal luisteren en er voor je zijn. Wil je doorpraten en je verhaal delen, contact dan een van onze e-coaches.

Er is altijd Hoop!

Esther Prigge

Pastoraal werker - Coördinator e-coaches - Moeder van 2 jongens - Nieuwsgierig - Creatief - Houdt van gezelligheid met vrienden - Enthousiast (soms iets té) - Kan chocola moeilijk laten staan Lees meer blogs van Esther. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor