Hoe waar is de liefde?

Home | Blog | God | Hoe waar is de liefde?

Ik ken ze, mensen die de ware liefde vonden. Niets, maar dan ook niets zou ooit hun relatie kunnen verstoren, de liefde was voor altijd en heel romantisch ook! Helaas bleek die ware liefde een sprookje, en dan eentje zonder happy ending. Met het verstrijken van de jaren sloeg de liefde om in haat.

Liefde versus haat

Dat liefde kan omslaan in haat vind ik één van de meest onbegrijpelijke dingen in een mensenleven, onvoorstelbaar ook. Toch gebeurt het dagelijks, dat weet iedereen die een vechtscheiding heeft meegemaakt. Wat eens zo romantisch begon, eindigt in tranen. Lovende woorden veranderen in scheldpartijen en lieve cadeautjes moeten plaats maken voor brieven van de advocaat. Liefde kan omslaan in haat, menselijke liefde welteverstaan.

Hoelang is een Chinees

Gods liefde is gelukkig niet aan verandering onderhevig, God is zelf liefde en Hij verandert nooit. In die zin is Hij zelf de ware liefde. Daar kan geen doos chocolaatjes tegenop. Daar kan geen handgeschreven kaart of prachtige bos bloemen tegenop. ‘Hoelang is een Chinees‘ riepen wij vroeger. Dat was geen vraag, maar een mededeling. En zo is het eigenlijk ook met de liefde van God. Hoe waar de liefde van God is, is geen vraag, maar een mededeling Een uitroep eigenlijk!

Bovennatuurlijke liefde

De liefde van God, waarover we in de Bijbel kunnen lezen, gaat namelijk veel en veel verder dan een beetje aardig zijn voor elkaar, dan tolerant zijn, verliefd worden, liefde voor je kind koesteren of liefdadigheid uitvoeren. De liefde waarover de Bijbel spreekt, is bovennatuurlijke liefde. Dat is geen verliefdheid, geen gevoel, geen Valentijns date. Dat is liefde als keus.

Hoe waar de liefde van God is, is geen vraag, maar een mededeling Een uitroep eigenlijk!

God heeft die keus reeds gemaakt. Hij had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Hij demonstreerde daarmee de mooiste én moeilijkste liefde die er is. Die liefde is je naaste liefhebben als jezelf. Je vijanden liefhebben en zegenen, liefhebben wie je vervolgen en liefhebben tot in de dood.

Het ware liefdesgeschenk is Gods eigen Zoon, gegeven aan de mensheid opdat we door Hem zouden leven.

Liefdesgeschenk

Die hartverscheurende liefde wil Hij doorgeven aan de mensheid, aan jou en mij. Als we om ons heen kijken, lijkt het onmogelijk om God en elkaar zo te behandelen. Laten we het maar erkennen, menselijke liefde faalt, Gods liefde faalt nooit! Laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde.

Het ware liefdesgeschenk is Gods eigen Zoon, gegeven aan de mensheid opdat we door Hem zouden leven. Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij óns heeft liefgehad en Zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

Het vinden van de ware liefde begint met onze acceptatie van Zijn liefde!


Ben je single? Of zit je in een relatie? En wil je weten hoe je een goede relatie krijgt? Dan is deze cursus misschien iets voor jou! Want, hoe werkt dat, een goede relatie? Wanneer is het goed genoeg? Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog. Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland).

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor