Hoe kan een liefdevolle God mensen naar de hel sturen?

Home | Blog | God | Hoe kan een liefdevolle God mensen naar de hel sturen?

De titel zegt iets over de onwetendheid van veel mensen over het hart van God. De Bijbel spreekt over de hel en het oordeel welke het gevolg is van een onrechtvaardig leven. Met name als het gaat om het bewust kiezen voor de eigen eer en glorie ten koste van anderen. De hel wordt meestal genoemd in de context van een leven wat niet tot eer van God is.

Context

Eigenlijk horen we vaak mensen de conclusie trekken op basis van uitspraken en quotes die uit de context getrokken zijn. Ze hebben een klokje horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Ergens laat het zien dat ze niet echt hebben onderzocht wat Gods liefde daadwerkelijk inhoudt. In Spreuken kun je het volgende lezen: ‘Wijze mensen bewaren hun kennis. Maar een dwaas veroorzaakt rampen met zijn gepraat.’ Met andere woorden, als je niet weet waar je over praat kan men zich er beter niet mee bemoeien.

Eigen oordeel

Even voor de duidelijkheid: De hel is niet het antwoord en het oordeel op het niet voldoen aan de eisen die door God gesteld worden. Eigenlijk is het veel meer het oordeel wat we als mensen over ons eigen leven uitroepen. Want als we eerlijk naar de situatie kijken dan kiezen veel mensen niet als ze ze sterven voor de hel of hemel, maar kiezen veel mensen eigenlijk al terwijl ze leven voor een leven dat de hel is.

Vastlopen

Misschien vindt je het vreemd als ik dat zo benoem, maar veel mensen lopen vast in het leven doordat ze de negatieve invloeden op hun leven niet loslaten. Ze blijven hangen in de pijn die ze vanuit het verleden met zich meedragen of kiezen bijvoorbeeld voor het gebruik van middelen, drugs, drank of zaken die hun leven beschadigd, maar houden er toch aan vast. Anderen blijven voortdurend de negatieve zaken uit het verleden herhalen in de hoop dat er ooit iets veranderd. Maar wie steeds hetzelfde doet en iets anders verwacht te krijgen, herhaalt voortdurend wat hij eigenlijk niet wil. Voor mij zou dat de hel zijn.

Wie niet bereid is te onderzoeken wat Gods weg is, kan niet spreken over wat Gods wil is of boos zijn op God.

Boos op God

Mensen kiezen bij leven hun eigen weg. Let op! Ik zeg niet dat ze kiezen voor de problemen op hun weg, maar wel hoe ze er mee omgaan. Wanneer iemand blijft vasthouden aan wrok, bitterheid, teleurstelling en niet bereid is te onderzoeken wat Gods weg is, kan niet spreken over wat Gods wil is of boos zijn op God.

Goede zoeken

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat het logisch is dat wanneer je pijn hebt je hier niet altijd goed raad mee weet. Best logisch. Toch durf ik te stellen dat wanneer je weet wat niet goed voor je is of ooit is geweest, je eigenlijk kunt stellen dat je ook op zoek kunt gaan naar wat wél goed is en rechtvaardig. Wat liefde is, en waarheid. Misschien weet je niet goed waar je het goede moet vinden, onderzoek dan eens wat er nu werkelijk gezegd wordt in de Bijbel. Zoek goede mensen op die eerlijk zijn.

Gods keuze

Vasthouden aan wat niet goed is en wat je beschadigd, maakt bitter en niet beter. Het geeft pijn en maakt dat je niet meer wilt voelen. Je sluit je af en gaat er gebukt onder. Je loopt er vast in. Het leven is donker, pijn, angstig. Wie wil dat nu, denk je wellicht. Veel mensen kiezen er soms aanhoudend voor omdat ze te trots zijn, te angstig zijn en niet durven, niet willen kiezen. Is dat Gods keuze? Zeker niet!

God heeft een geweldig plan. Hij wil je Zijn liefde schenken en een toekomst die voor eeuwig hoopvol is.

God heeft een geweldig plan. Hij heeft een plan voor jouw leven. Een leven dat zin heeft en inhoud. Hij wil je Zijn liefde schenken en een toekomst die voor eeuwig hoopvol is. Daar heeft Hij alles voor over gehad, maar Hij geeft je de keuze om er voor te kiezen. Je kunt kiezen om met Hem te leven door Jezus in je leven te laten. Dat is niet gemakkelijk, maar een leven in het donker, in bitterheid, in angst en wrok ook zeker niet.

Paulus zegt: “God heeft mij de taak gegeven om jullie geloof op te bouwen. Daarom zeg ik tegen jullie allemaal: vind jezelf niet belangrijker dan je bent. Wees bescheiden. Gedraag je op een manier die past bij de hoeveelheid geloof die God jou op dit moment heeft gegeven. Die hoeveelheid is bij iedereen verschillend.”

Afwijzing

God stuurt mensen niet naar de hel! Echter als je persoonlijk kiest voor de eigen weg en het allemaal zelf wil doen zal afwijzing vinden. Wie blijft hangen in zelfmedelijden of teleurstelling en het niet wil hebben over jouw aandeel en over vergeving, dan leef je mijns inziens al in de hel van gebeurtenissen en keuzes waar God persoonlijk geen aandeel in heeft gehad. Al geven veel mensen Hem de schuld.

Paulus: “Jullie moeten niet meer op dezelfde manier leven als de ongelovige mensen. Maar leef als nieuwe mensen, doordat jullie op een nieuwe manier gaan denken, namelijk op Gods manier. Dan zullen jullie ook anders gaan leven. Dan zullen jullie weten wat Gods wil is. En alles wat Hij wil is goed, mooi en volmaakt.”

Geliefd

God is goed en heeft je lief. Hij wil dat je weet dat je geliefd bent. Hij heeft alles voor je over gehad. Hij gaf Zijn Zoon voor je. Simon Petrus ( een discipel van Jezus) antwoordde: “Heer, naar wie moeten we dan gaan? Uw woorden geven eeuwig leven.” Misschien wil je meer over Jezus te weten te komen via de verschillende cursussen die hier gratis worden aangeboden of door bijvoorbeeld een Alpha cursus ergens bij je in de buurt.


Wil je reageren? Dat mag onder deze blog, of door contact met ons op te nemen. Wil je graag meer lezen het leven van Jezus en hoe je Hem kunt volgen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan via [email protected] (verzending alleen binnen Nederland).

Erik Velema

Christen - Vader en opa - Houdt van mensen in hun pure vorm - Begeleider - Trainer - Coach - Hulpverlener meervoudige problematiek - Present zijn - Provocatief - Directief. Lees meer blogs van Erik. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor