God als Vader zien?

Home | Blog | God | God als Vader zien?

Afgelopen week vertelde een vriendin over haar vader en hoe geweldig deze was. Het raakte me. Ze vertelde ook dat hierdoor haar beeld van God vooral een positief beeld is vanwege haar persoonlijke ervaring met haar eigen vader. Haar vader nam haar als kind mee op fietsvakanties, samen met enkele andere broertjes en zusjes en de kleinste kinderen bleven dan bij moeder thuis. Zo kregen alle kinderen bijzondere aandacht.

Ze vertelde dat ze gingen fietsten. Dat was dan een best stuk en als het niet meer lukte, duwde vader haar de berg op. Toen ze een keert viel, verbond haar vader haar verwonde knie. Mooie gedachten over haar vader die ik herken. Zelf had ik ook zo’n vader.

In de steek gelaten

Ik herinner mij vooral de ruwe handen van mijn vader, dankzij het harde werken. Hoe hij altijd klaarstond om anderen te helpen. Zijn stimulerende houding om vooral iets van het leven te maken. Maar ik herinner me ook hoe teleurgesteld ik was toen hij veel te jong stierf. Ik voelde me in de steek gelaten.

Pijnlijke herinneringen

Inmiddels ben ik zelf een vader. Net als mijn vader, of die van anderen, ben ik niet perfect. Geen aardse vader is perfect en misschien is jouw gedachte aan je vader juist pijnlijk, omdat je niet zo’n lieve en betrouwbare vader hebt gehad. Je wilt God misschien juist niet als Vader zien, vanwege het beeld dat je voor ogen hebt gehad.

Misschien is jouw gedachte aan je vader juist pijnlijk, omdat je niet zo’n lieve en betrouwbare vader hebt gehad.

Ervaringen

Toch zegt Jezus dat je Hem Vader mag noemen. Zelfs als jouw eigen beeld niet zo positief is over je vader, omdat hij er nooit voor je was. Misschien ben je teleurgesteld in je eigen vader, maar toch weet je juist door die ervaring hoe een goede vader hoort te zijn.

Weet je, God is een hele goede Vader. Hij zal er voor je zijn om je te steunen wanneer je het moeilijk hebt. Hij luistert naar je en heeft je lief. Goed om Hem beter te leren kennen. Dat komt wanneer we bewust bouwen aan onze persoonlijke ervaringen met Hem.

God zoeken

Zoals mijn vriendin vertelde over haar ervaringen met haar vader,  zo wil God ook jóuw leven positief vervullen als jij Hem zoekt in je leven. Dat kan door met Hem te praten. Jezus leerde ons het volgende gebed, die wij ook altijd mogen bidden:

Onze hemelse Vader, laten alle mensen diep ontzag voor U krijgen.
Laat uw Koninkrijk komen.
Laat op aarde worden gedaan wat Ú wil,
net zoals in de hemel wordt gedaan wat U wil.
Geef ons vandaag het eten dat we nodig hebben.
Vergeef ons wat we verkeerd doen,
net zoals wij ook de mensen vergeven die verkeerd tegen óns doen.
En stel ons niet op de proef,
maar red ons van het kwaad.
Want van U is het Koninkrijk
en alle kracht
en alle macht
en alle hemelse majesteit,
tot in eeuwigheid.
Amen.

Wil je met één van onze e-coaches doorpraten? Dat kan door contact met ons op te nemen. Kijk ook eens bij de (gratis) online cursus over bidden.

Erik Velema

Christen - Vader en opa - Houdt van mensen in hun pure vorm - Begeleider - Trainer - Coach - Hulpverlener meervoudige problematiek - Present zijn - Provocatief - Directief. Lees meer blogs van Erik. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor