Ziet God mij wel?

Home | Blog | God | Ziet God mij wel?

Misschien vraag je je weleens af of God jou wel ziet. Misschien heb je gebeden. In de Bijbel gelezen. Maar eigenlijk merk je nooit iets van Hem. Je verlangt naar een antwoord. Een warm gevoel. Een bevestiging. Maar een antwoord blijft uit. Inmiddels denk je: “Hallo?! Ziet U me wel?

Twijfel

Hierdoor kun je gaan twijfelen aan het bestaan van God. Vooral als je nog niet zo lang naar Hem op zoek bent. Maar ook mensen die lange tijd in God geloven kunnen worstelen met dezelfde vraag.
Ik wil je twee vragen stellen: Wat voor antwoord verwacht je van God? En hoe graag wil je Hem vinden?

Wat voor antwoord

Toen de profeet Elia zich depressief in de woestijn had teruggetrokken, openbaarde God Zichzelf aan hem. Eerst kwam er een krachtige windvlaag die de rotsen kapot maakte. Toen was er een aardbeving, en daarna vuur. Ten slotte kwam er een briesje waarin een zachte fluistering te horen was. Waarin denk je dat God was? Je zou denken dat God op een grootste manier aan Elia zou laten zien wie Hij is. Vooral omdat Elia er helemaal doorheen zat. Maar nee, het was in de zachte bries dat Hij tegen Elia sprak.

Ik denk dat wij in ons leven vaak verlangen naar het briefje uit de hemel. Of een overduidelijke gebeurtenis waardoor je echt zéker weet dat God bevestigt dat Hij je ziet en voor je zorgt. Soms gebeurt dit ook. Er zijn mooie geloofsverhalen van mensen die bijzondere ervaringen hebben meegemaakt. Maar ik denk dat God in de meeste gevallen door een ‘briesje‘ tot ons spreekt. Dat is alsof je een zachte stem hoort in je hart. En dat vraagt iets van ons: een luisterende en open houding.

Ik denk dat wij in ons leven vaak verlangen naar het briefje uit de hemel.

God willen vinden

Luisteren naar een zachte stem kost je wat moeite. Je moet de rust en de stilte opzoeken. Je moet jezelf openstellen om te verstaan wat die zachte stem zegt. De vraag is dan, wil je God echt vinden? Hoe volhardend ben je? En wil je zélf echt gevonden worden?

De relatie waar God naar op zoek is, is een échte. Een diepgaande. Eén waarin je door en door gekend wordt. Hij weet alles van je. Alles wat je ooit deed, zei of dacht. Slik… “Jezus Christus weet het slechtste over jou. Toch is Hij degene die het meest van je houdt” zegt A.W. Tozer. Dat kan zowel bevrijdend als beangstigend zijn. God kent jou beter dan dat je jezelf kent. En Hij weet ook precies wat je nodig hebt wanneer je bidt.

God vraagt aan jou of je je hart wagenwijd open wilt stellen voor Hem, zodat Hij je kan geven wat je nodig hebt. Soms blijkt dat iets te zijn wat je moeilijk vindt, maar wat uiteindelijk wel beter voor je is. En dan is het een kwestie van overgave en vertrouwen.

God vraagt aan jou of je je hart wagenwijd open wilt stellen voor Hem, zodat Hij je kan geven wat je nodig hebt.

God wil wel

God belooft meerdere malen in de Bijbel dat Hij bij je komt als je Hem zoekt. Wat voorbeelden:

Ga naar God toe, dan zal Hij naar jou toe komen.”
“Kom nu bij Mij terug! Dan zal Ik ook bij jullie terugkomen.”
“Jullie zullen Mij zoeken en Mij ook vinden, als jullie met je hele hart naar Mij verlangen.”

Vooral die laatste tekst vind ik heel mooi. Het laat zien dat geloven een zaak van het hart is. Het is niet enkel een manier van leven. Het gaat vooral om relatie. Een relatie waar je 100% voor mag gaan. God heeft dat ook voor jou gedaan.

Dus, hoe graag wil jij God vinden? Heb je al met je hele hart gezocht? Heb je je al helemaal opengesteld voor het antwoord dat Hij je wil geven?

Neem om door te praten gerust contact met ons op. Of ontdek wie Jezus is in onze (gratis) online cursus.

Esther Prigge

Pastoraal werker - Coördinator e-coaches - Moeder van 2 jongens - Nieuwsgierig - Creatief - Houdt van gezelligheid met vrienden - Enthousiast (soms iets té) - Kan chocola moeilijk laten staan Lees meer blogs van Esther. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor