Wat verwacht jij?

Home | Blog | God | Wat verwacht jij?

Wat betekent het als we verwachting hebben? Het is een gedachte over zaken die iets in ons raken en hoe we hopen of denken dat deze zullen verlopen. Soms wordt er in bepaalde situaties gezegd dat we niet te grote verwachtingen moeten hebben. De meeste mensen kennen wel momenten dat er verwachtingen waren die niet uitgekomen zijn. nogal teleurstellend niet waar?

Niet teleurgesteld

De vraag is niet of we verwachtingen moeten hebben of niet. Ieder mens heeft bepaalde verwachtingen en zelfs als je denkt dat het hebben van verwachtingen niets concreets oplevert, is dat eigenlijk de verwachting die je dan hebt. Als je niets verwacht kan je niet teleurgesteld worden zeggen we dan. De vraag is of dit waarheid is. Wie niets verwacht, is volgens mij al dusdanig teleurgesteld dat hij niet meer wil of durft te verwachten.

Uitkijken naar

Als er geen verwachting is, waar kijk je dan naar uit? In verwachting zijn kan ongelofelijk mooi zijn, maar het kan ook beangstigend zijn. Mensen die in verwachting zijn kijken uit naar wat komen gaat. Een baby, iets nieuws en wat gaat komen kan van alles meebrengen wat je niet had verwacht misschien. Spannend, een uitdaging?

Teleurgesteld

Als iemand een baby krijgt is dat iets bijzonders en moois. We verwachten een nieuw leven. Het geeft nieuw perspectief. Een man en vrouw worden dan een gezin. Soms is er echter teleurstelling. Een miskraam in dit geval misschien, maar misschien ben jij in andere gevallen teleurgesteld geraakt. Iets wat mij onlangs overkwam, een dierbare vriendin overleden op jonge leeftijd. Iets wat ik totaal niet had verwacht.

In verwachting zijn kan ongelofelijk mooi zijn, maar het kan ook beangstigend zijn.

Bidden

Ik ken jouw persoonlijke verwachtingen niet en ik heb natuurlijk ook geen idee of je iets durft te verwachten. ik geloof echter dat we verwachting mogen hebben. Sterker nog, zelfs als we heel diep zitten en al onze verwachtingen als het ware weggeslagen zijn, dan nog is er hoop.

We mogen roepen en God hoort ons gebed. We mogen het uitroepen: “Ik verwacht dat de Heer me zal helpen.
Ik vertrouw op Hem en op zijn woord. Ik verlang meer naar de Heer, dan nachtwakers van een stad verlangen naar de ochtend.” Het is als het ware een uitroep, een schreeuw, een lied, een statement.

Naar God roepen

Het verandert iets in ons als we ons op God richten in onze teleurstelling of afwijzing. In een ander gedeelte las ik: “Vertrouw op de Heer. Houd moed en Hij zal je weer hoop geven. Ja, verwacht hulp van de Heer.” Zelfs als we het niet zien zitten mogen we roepen en het van God verwachten.

Zelfs als het niet meer in ons zelf aanwezig is, dan mogen we weten dat onze verwachtingen en onze hoop misschien de grond in geslagen is, maar God zelf heeft Hoop voor ons en Zijn Hoop is in Jezus Christus naar deze wereld gekomen.

Zelfs als we het niet zien zitten mogen we roepen en het van God verwachten.

Uitstrekken

Dwars door alle wanhoop van de dood heen is Hij levend geworden en mogen we weten dat onze verwachting niet hopeloos is of slechts een gedachte, maar Waarheid is in Hem. Waar we zelf geen ruimte hebben voor wat waar is of wat we nodig hebben, is Hij er voor altijd. Hij is voor eeuwig. En we mogen ons in alle wanhoop naar hem uitstrekken, uitschreeuwen zelfs, maar vooral ook ontdekken dat we niet alleen zijn.

Durf

Als we onze eigen verwachtingen nalopen dan zullen we hopeloosheid vinden. Maar wie zijn verwachting stelt op de Levende, heeft Hoop die eeuwig is. “Ik weet wat mijn plannen voor jullie zijn.” Zegt God. “Ik heb mooie plannen voor jullie. Plannen vol vrede, niet vol ellende. Want Ik heb een hoopvolle toekomst voor jullie.”

Durf jij je teleurstellingen uit te roepen, een statement te maken door je moeite en pijn te benoemen naar God en te vertellen wat het met je heeft gedaan? Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus.


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursus over wie Jezus is.

Erik Velema

Christen - Vader en opa - Houdt van mensen in hun pure vorm - Begeleider - Trainer - Coach - Hulpverlener meervoudige problematiek - Present zijn - Provocatief - Directief. Lees meer blogs van Erik. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor