Wat moeten christenen doen voor hun geloof?

Home | Blog | God | Wat moeten christenen doen voor hun geloof?

Het beeld dat men vaak heeft van christenen is dat ze, omdat ze geloven, de leuke dingen in het leven niet mogen doen en de vervelende of saaie dingen juist moeten.

Als we om ons heen kijken lijkt het ook nog eens waar te zijn: het leven van een christen bestaat uit kledingvoorschriften, het naleven van regels en het wegblijven van die dingen die ieder ander mens ervaart als vermakelijk. Dans en muziek worden als verdacht beschouwd, de kermis en de bioscoop zijn onderdeel van het kwaad en de televisie is de ‘duivel in huis’. Het enige goede leven bestaat uit christelijke activiteiten zoals kerkdiensten, bijeenkomsten voor de jeugd en zingen bij het orgel (we overdrijven bewust een beetje).

Beeld van christenen

Het is begrijpelijk dat dit beeld van een christen, een ander niet laat trappelen om te gaan geloven, toch? Maar wat als het christelijke geloof hier helemaal niet om draait? Hoe zit het dan wel?

Het christelijk geloof is een boodschap van vrijheid. Maar vrijheid betekent waarschijnlijk iets anders dan dat wat je verwacht. Het is namelijk geen hedonisme: bij dit gedachtegoed staat vrijheid gelijk aan genot. Zolang het maar goed voelt en vermakelijk is, dat staat centraal. Nee, onder vrijheid verstaan christenen de vrijheid om het goede leven te leven.

Goede leven?

Christenen geloven dat God het goede met je voorheeft. Hij geeft geen regels om het ons lastig te maken, maar richtlijnen om ons leven te beschermen. Je kunt het met verkeersregels vergelijken. Wij kunnen alleen maar veilig aan het verkeer deelnemen als we ons aan de regels houden. Wie denkt dat iemand vrij is om van de regels af te wijken, zou eens moeten proberen een poosje aan de linkerkant van de weg te gaan rijden. Juist door het naleven van de regels kun je vrij deelnemen.

Zoals een vis gemaakt is voor het water, geloven christenen dat de mens gemaakt is voor het leven binnen de door God gegeven omheining

De Bijbel, Gods betrouwbare Woord volgens christenen, wil een veilige omheining bieden waarbinnen je in vrijheid dit goede leven mag ervaren. Zoals een vis gemaakt is voor het water, geloven christenen dat de mens gemaakt is voor het leven binnen deze God gegeven omheining.

Binnen die omheining is het leven goed. Er kan veel en mag veel. Reken er maar op dat de God van de Bijbel je van harte gunt dat jij van het goede leven geniet! Maar je mag er ook van uit gaan dat alles buiten die omheining niet eens de moeite van het uitproberen waard is.

Het hart

Het leven van een christen gaat in de essentie niet over moeten en niet mogen. Een christen mag veel, maar zou niet alles moeten willen, omdat de liefde voor God alles te boven zou moeten gaan. Het gaat dus om het hart achter de wil. Waarom wil je de dingen waarvan je weet dat ze eigenlijk niet goed zijn voor je?

Zie het christelijke leven als een liefdesrelatie. Als je een relatie hebt, ga je rekening houden met degene van wie je houdt. Je past je aan, bijvoorbeeld aan de verlangens van de ander. Niet omdat het moet, maar omdat je van je partner houdt. Hoe langer je samen optrekt, hoe beter je gaat begrijpen waarmee je de ander blij maakt en waarmee je de ander juist teleurstelt. Je houdt rekening met de ander, omdat het leven met je partner geen beperking is, maar een verrijking.

Zo zien christenen ook het leven met God . Als je God “leert kennen” – dat doen christenen door te bidden of de Bijbel te lezen – wil je waarschijnlijk steeds meer doen wat God van je verlangt, omdat je merkt dat het leven met God een verrijking is. Het gaat om je hart.

Als je God leert kennen merk je dat het leven met Hem een verrijking is

God leren kennen

De zekerheid dat het dankzij Jezus goed zit tussen God en ons mensen en dat je onvoorwaardelijk geliefd bent, haalt de kramp uit je leven. Christenen hoeven hun geliefd zijn niet te verdienen door het naleven van bepaalde do’s en don’ts. Ze mogen heel relaxed in het leven staan.

Wil je meer weten over hoe je zelf met God in contact kan komen, lees dan eens de blog: Hoe zit het met God, Jezus en het kruis?


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Vul dan onderstaand formulier in.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

Peter Hartkamp

Christen, familiemens, levensgenieter, bruggenbouwer, voetbalfan, boekenwurm, mooi-weer-kampeerder en voorganger. Lees meer blogs van Peter, of neem een kijkje op de website van Peter. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor