Wat is waarheid? Proost!

Home | Blog | Bijbel | Wat is waarheid? Proost!

Als we op zoek zijn naar waarheid of naar bewijzen van het bestaan van God, moeten we op één punt al snel teleurgesteld worden. Sluitend bewijs is er niet. Neem nou het ontstaan van de wereld of het universum. De Bijbel kan wel beginnen met de zin dat God de hemel en de aarde heeft gemaakt – een glashard en sluitend bewijs is er niet. Dat zijn maar woorden. En de een gelooft het, en de ander niet. ‘Dat is jouw waarheid, ik heb mijn eigen waarheid,’ kunnen we dan tegen elkaar zeggen.

wijnvaten

Slappe bewijzen

Sommige gelovigen zeggen wel eens:

‘Kijk eens naar de zon, ongelooflijk hè? Er moet dus wel een God zijn.’ Werkt niet als bewijs.

‘Het staat in de bijbel, dus het is waar.’ Ook niet sterk, slap zelfs.

‘Je moet het gewoon geloven.’ Of: ‘Je moet je hart daarvoor openstellen.’ Heel irritant als dat tegen je gezegd wordt.

Hoe weet je nu of het allemaal wel waar is, met die God en de die bijbel enzo? Waar begint de zoektocht naar God en waarheid en bewijzen eigenlijk?

Verhalen zeggen meer

Wat mij helpt zijn de verhalen. Ze vertellen vaak meer dan ze op het eerste gezicht zeggen. Als ik de eerste zin van de Bijbel (‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’) wil gaan geloven, dan helpt het verhaal van Jezus me daar bij. Niet als glashard bewijs, wel als een grote stap richting bewijs. Of nog beter: ik merk door zo’n verhaal dat ik niet per se een sluitend bewijs nodig heb.

Ik lees bijvoorbeeld ergens hoe Jezus een bruiloft van de ondergang redt. Een noodscenario dreigt: aan het eind van de feestweek raakt de wijn op. Je moet er niet aan denken. En als bruidspaar ga je natuurlijk af als een gieter. Lekker geregeld…

Licht aangemoedigd door zijn moeder doet Jezus zijn eerste wonder: hij maakt van water de heerlijkste wijn. En niet te weinig. Omgerekend zo’n 620 flessen van 1 liter. Heerlijk uitbundig.

Echt gebeurd? Het wordt verrassend sober beschreven. Klein gehouden. Geen camera’s en SBS 6 erbij, ook niet achteraf. Als ik Jezus was geweest, had ik er wel wat meer aandacht aan gegeven…

Dit verhaal vertelt meer dan het absurde wijnwonder op zich. We worden namelijk toeschouwers van wat in Genesis 1:1 alleen nog maar in letters staat. Op deze bruiloft maakt of schept iemand iets, net als God in Genesis deed. In Genesis was er niemand bij, maar in het verhaal van Jezus zien mensen het gebeuren. Een stel bedienden in dit geval, die natuurlijk niet weten wat hen hier overkomt.

Maar de bruiloft is gered. Gelukkig. Proost!

Bij rabbi Jezus begint mijn geloof in God

‘In het begin schiep God de hemel en de aarde.’ Waarom ik geloof dat er een goede God achter deze wereld zit? Omdat ik het levensverhaal van Jezus heel graag serieus neem. Ik geloof niet in woorden, uitspraken en Bijbelteksten op zich, maar in dat unieke levensverhaal (dat vroeger ‘evangelie’ werd genoemd: goed nieuws).

Mijn zoektocht naar God begint dus niet bij Genesis 1 of bij allerlei Bijbelteksten, maar bij die vreemde, wonderlijke man: rabbi Jezus van Nazaret. In zijn wijnwonder zie ik dat heerlijke en uitbundige en wonderlijke van Genesis 1 terug.

Mijn waarheid is geen blind geloof in dogma’s of een boek op zich. Mijn waarheid is een man die mensen uitnodigt met de uitspraak: ‘Ik ben de waarheid’. God of de Bijbel is niet waar, rabbi Jezus maakt hem waar.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

IkzoekGod.nl

IkzoekGod.nl

3 reacties

  1. Avatar rob op 17 december 2015 om 14:29

    waarheid is simpel …zo simpel dat men er graag moeilijk erover doet…
    bestaat er een god ,ja en nee het is een concept van mensen een van[ bestaan een soort hogere macht] en niet bestaan, wel weet ik dat er mensen zijn ,maar dat er een god is dat weet ik niet zeker ,het kan ja en het kan nee zijn. wel weet ik dat verschillende mensen een boek[en] hebben geschreven dat kunnen we noemen de bijbel maar mensen hebben een bijbel geschreven over een hogere macht maar dat wilt niet zeggen dat er een god bestaat ,die beschreven staat in deze want het is door mensen geschreven , over een macht die boven de mens kan uitstijgen daar zijn ze misschien in geslaagd .maar het blijft een verhaal van mensen en niet van god persoonlijk omdat ik weet dat het door mensen is geschreven bestaat deze god nu ja of nee wel weet ik dat er mensen bestaan, en mensen geloven graag in iets wat boven machtig kan zijn , maar dat weet ik niet zeker of dat een god is, het lijkt me de mens zelf die graag in een boven natuurlijk macht gelooft maar die vertoont zich alleen maar in de mens, dat mensen bestaan weet ik zeker maar dat er een god bestaat weet ik niet zeker, of ik dat zeker kan weten,
    dat er mensen zijn is waar daar beweeg ik mij elke dag tussen maar dat er een god is dat kan alleen maar met en in mensen als er geen mens was dat was er ook spraken van een god, want deze kan alleen maar bestaan in en om de mens , dat er een mens bestaat dat weet ik zeker maar dat er een god bestaat weet ik niet zeker omdat er mensen bestaan, bestaat er een god, en omdat er een god kan bestaan in mensen is er een god,,, zijn er geen mensen dan is er ook geen god ,zo weet ik dat er mensen zijn en dat god een concept is van mensen.. zodat deze kan bestaat in een met het concept ,,,de overdenkende mens in concepten verpakte verhalen… en is dat waar. zo simpel is het nou..

  2. Avatar Pathetic op 21 november 2018 om 14:11

    Oftewel, je hebt geen enkel bewijs voor jouw geloof. Jezus is geen bewijs dat God bestaat. Ook heb je geen enkel idee wat

    • Martien Martien op 21 november 2018 om 15:32

      Volgens mij heb je je reactie niet afgemaakt of er is iets misgegaan. Voel je vrij je reactie aan te vullen.
      Dan heb ik ook een vraag voor je. Je zegt dat Jezus geen bewijs is voor het bestaan van God. Interessant. Kan je uitleggen hoe jij dat ontdekt hebt?

Laat een bericht achter