Wat is het volk van God?

Home | Blog | God | Wat is het volk van God?

Wie wordt er gerekend tot het volk van God? Is dat het Joodse volk Israël, of zijn dat alle mensen die in Hem geloven? Of zijn christenen het volk van God?

Het volk Israël

Wanneer we in de Bijbel over Abraham lezen, zien we dat God met hem een plan heeft. Hij wil namelijk het nageslacht van Abraham tot een groot volk maken: het Joodse volk Israël. God sluit zelfs een verbond (bindende afspraak tussen twee partijen waarbij beloften en verplichtingen worden uitgesproken en vastgelegd) met hem – je kunt hierover lezen in Genesis. Naast dit verbond heeft God nog een aantal andere verbonden met het volk Israël gesloten. Israël wordt daarom ook wel Gods ’verbondsvolk’ genoemd en het wordt zelfs een heilig volk genoemd. Het woord ‘heilig’ betekent in de Bijbel ‘apart gezet’. De verbonden die God met Israël sloot zijn eeuwigdurend. God is nog altijd actief bezig met Zijn volk Israël, en er komt een tijd dat Hij dit zichtbaar voor de hele wereld zal doen. We kunnen dus zeggen dat Israël het volk van God was, is en blijft. Lees ook eens Romeinen hierover; daar staat beschreven dat Israël voor zijn voortbestaan een garantie heeft van de Schepper Zelf.

Gemeente van Jezus Christus

Behoren christenen dan niet tot ‘het volk van God’? In de volksmond wordt wel eens gezegd dat we hiertoe gaan behoren als we tot geloof komen. Toch vinden we dat niet terug in de Bijbel.

Nieuw verbond

God heeft in Zijn genade heidenen (alle niet-Joden) welkom geheten in een ‘nieuw verbond’ en ook met hen heeft Hij een plan. Dat wordt het genadeverbond genoemd. Wanneer wij tot geloof komen en Jezus Christus aanvaarden als onze Heiland en Verlosser, worden we ‘kinderen van God’ genoemd en behoren we tot de Gemeente of tot het Lichaam van Christus.

Als we de keuze maken om God te omarmen, omarmt Hij ons ook

Keuze

Iedereen die Jezus Christus aanvaardt als Verlosser en Heer, wordt onderdeel van Zijn Gemeente. Dat geldt ook voor Joodse mensen die de keuze voor de Here Jezus maken. Deze relatie komt niet tot stand door bezoek aan een kerk of door goede daden. Het moet een bewuste keuze zijn om God en Zijn Zoon Jezus Christus te volgen. En áls we dan die keuze maken om God te omarmen, omarmt Hij ons ook. Alleen dan zijn wij werkelijk Zijn kinderen.

Gemeente

Het Joodse volk is dus het ‘volk van God’. Alle mensen die een keuze maken voor de Here Jezus Christus behoren tot Zijn Gemeente. Het is goed om steeds weer dit onderscheid te blijven maken. Beide groepen zijn belangrijk en met beide is God aan het werk, nu en in de toekomst.


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

Wendy Born - van den Brink

Christen – getrouwd – (schoon)moeder – oma – (tekst)schrijfster – blogster – boekenwurm – zoekt de verbinding – houdt van organiseren en plannen – altijd in voor nieuwe projecten – houdt van hardlopen en opruimen van zwerfafval.. Lees meer blogs van Wendy. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor