Waarom ging Jezus naar de hemel?

Home | Blog | God | Waarom ging Jezus naar de hemel?

Dat Hemelvaartsdag te maken heeft met Jezus die ooit naar de hemel is gegaan zullen de meeste mensen wel begrijpen. De naam van deze christelijke feestdag zegt het al. Maar wat betekent het feit dat Jezus naar de hemel ging nu eigenlijk?

Acceptatie van het verlossingswerk

Hemelvaart heeft in de eerste plaats betekenis voor Jezus zelf. De hemelvaart is als het ware een nieuwe trap in de staat van de verhoging van Christus. Voor Jezus stierf riep Hij uit dat alles is volbracht. Daarmee liet Hij zien dat Hij had afgerekend met het kwaad in al zijn facetten. En toen Hij opstond uit het graf verbrak Hij de macht van de dood. Door hemelvaart laat God de Vader zien dat Hij dit verlossingswerk van Jezus accepteert. Jezus heeft nu Zijn taak voltooid en daarom geeft de Vader Hem Zijn plaats weer terug aan Zijn rechterhand. Dat is de plaats die Hij had voor Hij naar de aarde kwam en mens werd. Door Zijn Zoon weer thuis te halen toont de Vader ons dat er niets meer is dat de verzoening met Hem in de weg staat.

Door hemelvaart laat God de Vader zien dat Hij dit verlossingswerk van Jezus accepteert.

Feest in de hemel

Nu vertelt de bijbel er niets over, maar hoe zal de troonsbestijging in de hemel hebben plaatsgevonden? Ik vermoed niet al te stilletjes. Ik denk dat de hemel als het ware heeft getrild op zijn grondvesten toen de Zoon weer thuis kwam. De engelen zullen gejuicht hebben omdat de grote Overwinnaar weer thuis is gekomen. Daar kunnen wij mensen geen voorstelling van maken. Maar reken maar dat er een met niets te vergelijken vreugde was in de hemel. Als de bijbel al spreekt over feest in de hemel bij de thuiskomst van verloren zonen en dochters, dan mogen we er zeker op rekenen dat de thuiskomst van deze grote Zoon uitbundig is gevierd in de hemel.

De engelen zullen gejuicht hebben omdat de grote Overwinnaar weer thuis is gekomen.

Overal aanwezig

Ten tweede heeft hemelvaart betekenis voor ons. Toen Jezus op aarde met Zijn vrienden sprak had Hij al aangegeven dat het beter is dat Hij weg zou gaan in plaats van op aarde te blijven. Jezus vertelt ook waarom, want dan alleen kan de Plaatsvervanger, dat is de Heilige Geest, komen. En dat is ook gebeurd op de Pinksterdag. Jezus zal ons niet alleen laten. Hij komt alleen niet zichtbaar, maar door Zijn Geest. En daardoor is Hij niet langer aan één plaats gebonden. Hij kan overal tegelijk aanwezig zijn. Deze tijd na Hemelvaart wil God gebruiken om mensen de kans te geven om te gaan geloven in Jezus. De Heilige Geest bewerkt geloof in mensenharten en helpt om als gelovige te leven. Uiteraard breekt de Geest niet in. Hij werkt alleen daar waar Hij welkom is!

Deze tijd na Hemelvaart wil God gebruiken om mensen de kans te geven om te gaan geloven in Jezus.

Hij komt terug

De Here Jezus is als Hoofd van de Kerk naar de hemel gegaan. We zijn nu dus fysiek van Hem gescheiden. Maar dat zal niet zo blijven. De engelen zeiden het al. Zoals Hij heenging, zo komt Hij terug. Het Hoofd van de Kerk zal weer verenigd worden met de leden. Het gaat naar een nieuwe aarde onder een nieuwe hemel, waar God bij de mensen zal wonen. En de hemelvaart van de Here Jezus is een grote stap richting die toekomst. Zegenend, met zijn doorboorde handen uitgestrekt, is Hij weggegaan. En vandaar zal Hij komen om allen die Hem in geloof hebben aangenomen in Zijn armen te sluiten. En dan zal Hij zeggen: ‘Welkom! Welkom lief kind van Mij, wat heb Ik naar je verlangd!’

In de Waarom-Jezus cursus leggen we jou graag uit hoe je Jezus beter kunt leren kennen.

Wil je doorpraten over wat je hebt gelezen? Neem dan contact met ons op. Of laat een reactie hieronder achter.

Peter Hartkamp

Christen, familiemens, levensgenieter, bruggenbouwer, voetbalfan, boekenwurm, mooi-weer-kampeerder en voorganger. Lees meer blogs van Peter, of neem een kijkje op de website van Peter. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor