Gaat geloven over regels?

Home | Gaat geloven over regels?

Gaat geloven over regels

Als je denkt aan geloven, religie of aan de kerk, wat is dan het eerste wat in je opkomt? Bepaalde nieuwsberichten? De feestdagen? Of veel dingen moeten? Het is niet onlogisch als je vooral denkt aan regels als je sommige mensen spreekt over hun geloof. Maar laten we eens kijken wat Jezus zelf zei over regels, geboden en wetten.

613 geboden

Jezus had in de tijd dat hij rondtrok en mensen ontmoette veel gesprekken met allerlei personen, waaronder ook bijbelgeleerden. Ze kenden alle regels uit hun hoofd en wisten precies hoe ze moesten leven. Jezus deed veel stof opwaaien. Ze vonden zijn uitspraken en gedrag gevaarlijk en godslasterlijk en zochten naar een manier om hem ten val te brengen.

Daarom probeerden ze hem te slim af te zijn. Zo stelde één van hen Jezus de vraag: ‘Wat is het belangrijkste gebod in de wet van Mozes?’

Er staan 613 geboden in de wet van Mozes. En dit is een geniepige vraag, want bij elk antwoord konden ze hem verwijten: ‘Aha! Je vindt dit gebod dus belangrijker dan dat gebod!’ Een goed antwoord was eigenlijk niet mogelijk.

Maar Jezus antwoordde:

‘Heb de Here, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit gebod is het eerste en het belangrijkste. Het tweede gebod komt op hetzelfde neer: “Heb uw naaste net zo lief als uzelf.”

~ Mattheüs 22:34-40, HTB

God liefhebben en je naaste als jezelf. Niet alleen een slim antwoord, maar ook de kern van het geloof. Maar wat betekent liefhebben in de praktijk? Het klinkt wel mooi natuurlijk. Laten we het eens van dichterbij bekijken.

De Bergrede

De belangrijkste preek die Jezus ooit gehouden heeft, heet de Bergrede. Die hield hij – verrassing! – op een berg, in de buurt van het dorp Kapernaüm. Als hij deze toespraak houdt, is hij inmiddels aardig bekend. Mensen komen elke dag naar hem toe om hem te horen spreken.

In de Bergrede zegt Jezus bijvoorbeeld dat het belangrijk is om na te komen wat je beloofd hebt: laat je ja ja zijn en je nee nee. Maar ook zegt hij dat we niet alleen zouden moeten houden van onze vrienden, maar ook van onze vijanden, zoals ook God vriendelijk en goed is voor alle mensen.

Gaat geloven over regels - vijand helpen

Ook wordt duidelijk dat Jezus waarschuwt voor materialisme: leef bij de dag, zegt hij. Het is niet belangrijk om veel te hebben. Het leven draait niet om geld verdienen, eten, drinken, kleren of wat je morgen allemaal gaat doen.

Daarnaast is vrede een belangrijk punt. Jezus zei dat we vrede moeten brengen waar we gaan. Wees vriendelijk. Zoek geen vergelding en spreek geen oordeel uit. Vergeet niet dat jij zelf net zo goed tekortkomingen hebt. Vergeef de ander en maak het in orde met elkaar.

En natuurlijk heeft de liefde een grote plaats in deze toespraak. Jezus roept zijn toehoorders op om liefdevol en helpend te zijn, goed voor anderen en mensen te behandelen zoals jij zelf behandeld zou willen worden. Doe geen goede dingen om op te vallen en zodat anderen goed over je spreken, maar wees eerlijk en oprecht. Houdt het goede wat je hebt niet voor jezelf, wees een licht voor de mensen om je heen. Je zult ontvangen wat je zelf geeft.

Jezus heeft nog veel meer gezegd in de Bergrede, dit is maar een korte samenvatting. Meer lezen kun je in Mattheus 5-7.

Een stukje van de Bergrede zie je hieronder.

Gaat geloven over regels - Bergrede

Toen Jezus de menselijke geschiedenis instapte en volgelingen bij hem riep, zei hij niet: Volg deze regels. Neem deze reglementen in acht. Voer deze rituele plichten uit. Jaag deze weg na. In plaats daarvan zei hij: Volg mij.

~ David Platt

Stappenplan

De Bergrede is geen stappenplan van twaalf dagen. Misschien heb je daar wel een beetje op gehoopt. In plaats daarvan gaat het om liefde, vrede, gerechtigheid, noem maar op. Begrippen die je elk moment van je leven kunt toepassen en die je de ene dag makkelijker af zullen gaan dan de andere dag. Als je de Bijbeltekst leest met Jezus’ uitspraak, waar kun jij dan vandaag beginnen met liefhebben?

‘Heb de Here, uw God, lief met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit gebod is het eerste en het belangrijkste. Het tweede gebod komt op hetzelfde neer: “Heb uw naaste net zo lief als uzelf.”

Mattheüs 22:34-40, HTB

Meer weten over Jezus? Doe dan onze populairste cursus “Waarom Jezus?” of kijk bij “In gesprek met Jezus”, een korte cursus over de ontmoetingen die Jezus had.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Jannine - Redactie IkzoekGod.nl

Lees meer blogs van de Redactie. Of kijk eens op Jezus.nl. (Disclaimer)

Laat een reactie achter