Ik geloof niet in God want… nu weten we toch wel beter?

Home | Blog | God | Ik geloof niet in God want… nu weten we toch wel beter?


Voor steeds meer mensen zijn de wetenschappelijke redenen genoeg om niet in God te geloven. Waarom zou je in God geloven? Geloven is toch echt hooguit een bezigheid voor naïeve gevoelsmensen, voor mensen die houvast nodig hebben of die het nodig hebben om bij een groep te horen. Maar mensen die goed zijn geïnformeerd weten dat vrijwel alles rationeel te verklaren is.

Misschien heb je deze gedachten ook weleens: Moderne mensen hebben toch allang laten zien dat het bestaan van God heel onwaarschijnlijk is? Al zou God bestaan, dan nog hebben we Hem als mens niet meer nodig om gelukkig te worden, toch?

Omdat deze twee begrippen, wetenschap en geloof, het natuurlijke en het bovennatuurlijke, zo vaak tegen elkaar worden uitgespeeld, lijkt het alsof deze twee elkaar wel móeten uitsluiten. 

Ouderwets

Heel veel mensen, en misschien jij ook wel, beschouwen het geloof in het bovennatuurlijke, het geloof in God, als iets ouderwets en achterhaald. Waar ze vroeger spraken over het werk van God heeft de wetenschap inmiddels toch wel aangetoond dat het anders in elkaar zit.

  • Vroeger dachten mensen bij onweer dat de goden boos waren. Nu weten we toch wel beter dat dat komt door het ontstaan door ontladingen van elektrische ladingen in de atmosfeer?
  • Vroeger werden ziekten vaak toegeschreven aan bovennatuurlijke krachten of goddelijke straffen. Nu weten we toch wel beter dat ziekten veroorzaakt worden door micro-organismen, virussen, bacteriën, en andere biologische factoren?

Natuurwetten

Ondanks het feit dat we weten dat de meeste van deze dingen inderdaad meestal niet te maken hebben met een directe goddelijke interventie, liggen onder deze dingen nog wel natuurwetten waarvan we de herkomst niet kunnen verklaren.

De overtuiging dat God niet bestaat brengt heel veel mensen in psychische, emotionele en existentiële problemen

Vroeger dachten we dat het ontstaan van deze wereld een bovennatuurlijke reden had. Nu weten we toch wel beter dat alles vanuit de oerknal ontstaan is, dat leven voortkomt uit een ongeleid proces dat vele miljoenen jaren heeft geduurd en dat het eerste eenvoudige leven zich via evolutie heeft ontwikkeld tot waar we nu zijn?

Waarheidclaims

Prof. Dr. James Tour is een wetenschapper die zich openlijk verzet tegen deze grote waarheidsclaims die vanuit de wetenschap onderwezen worden, maar eigenlijk niets meer zijn dan een theorie. Hij is overtuigd christen en uiterst kritisch over alles wat door moderne wetenschappers op het gebied van het ontstaan van het leven wordt beweerd. Niet omdat de Bijbel iets anders zegt, maar omdat er zo ontzettend veel theorieën als waarheid worden gepresenteerd die verre van waarheid bevatten.

Waarom zijn er zoveel wetenschappers bereid om aantoonbare en aangetoonde leugens in stand te houden?

Het is de taak van de wetenschap om op allerlei terreinen theorieën te ontwikkelen, maar door op belangrijke terreinen te zeggen dat je dingen weet, die je in werkelijkheid niet weet, is er in feite sprake van bedrog en misleiding. Waarom zijn er zoveel wetenschappers bereid om aantoonbare en aangetoonde leugens in stand te houden? Zou dat te maken hebben met dat waar een zekere Paulus uit de Bijbel 2000 jaar geleden al over schreef?

Heelheid door Jezus

De tegenstander van God doet er alles aan om, dat wat de wetenschap op sommige terreinen als waarheid presenteert, reden genoeg te laten zijn om niet in God te geloven. Veel mensen brengt dit in problemen. De overtuiging dat God niet bestaat gaat in tegen dat wat misschien wel in ieder mens aanwezig is.

Het zit in onze genen om heimwee te hebben naar de bron, naar heelheid!

De overtuiging dat God niet bestaat brengt heel veel mensen in psychische, emotionele en existentiële problemen en houdt hen af van de heelheid die de Bijbel biedt door Jezus:

“Kom naar Mij als je moe bent. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van je problemen! Ik zal je rust geven. Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.”

Heimwee

Het zit in onze genen om heimwee te hebben naar de bron, naar heelheid! Naar volmaakte en onvoorwaardelijke liefde, die alleen God geven kan!

Wil je ontdekken of er bewijzen zijn voor Jezus’ dood en opstanding? Volg dan deze gratis online cursus. Dit artikel is een korte samenvatting van een toespraak die je in z’n geheel terug kunt zien via deze link.

Jannine - Redactie IkzoekGod.nl

Lees meer blogs van de Redactie. Of kijk eens op Jezus.nl. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor