Kun je God leren kennen vanuit de natuur?

Home | Blog | God | Kun je God leren kennen vanuit de natuur?

Vrolijk gezang van vogels, een prachtige zonsondergang, de wind die je voelt als je langs het strand struint of een dikke laag sneeuw… Misschien kun jij ook wel genieten van de prachtige natuur. Je kunt er zomaar urenlang doorbrengen en intens genieten van wat je ziet, hoort en ruikt. Bijna ieder mens ervaart in de natuur ook wel iets goddelijks of bovennatuurlijks. Maar, zegt de natuur ook iets over een Schepper?

Ontworpen en gemaakt

Wanneer we om ons heen kijken, kunnen we eigenlijk niet anders dan erkennen dat alles in de natuur niet ’zomaar’ is ontstaan. Zelfs Einstein zei:

“Als dit universum in haar miljoenvoudige orde en precisie het resultaat zou zijn van blind toeval, dan zou dat net zo geloofwaardig zijn als een drukkerij die explodeert, en alle lettertjes precies op de grond terechtkomen in een voltooide en foutloze vorm van een woordenboek.”

Er zal toch iets of iemand moeten zijn die dit alles ontworpen en gemaakt heeft? Het meest bekende en controversiële verhaal komt misschien wel uit de Bijbel: God als Schepper van hemel en aarde. God heeft alles wat leeft en beweegt op een unieke wijze in zes dagen gemaakt.

Persoonlijk verhaal van mijn man

“Het is nu zo’n dertig jaar geleden dat ik door de schoonheid van de natuur God heb leren kennen. Ik wandelde veel in het bos en kon enorm genieten van alles wat ik zag. En dat is overigens nog steeds zo! Ik heb geen christelijke opvoeding gehad, dus ik wist niks over de schepping of een Schepper uit de Bijbel Maar toch, diep in mijn hart, wist ik dat die eindeloos mooie natuur niet zomaar kon zijn ontstaan.

Op een dag ben ik heel bewust onder een boom gaan zitten en heb gebeden. Ik kende God nog niet persoonlijk maar ik herkende dat Hij er was, en vroeg of Hij wilde laten zien wie Hij was. Op die bewuste dag heb ik Gods aanwezigheid gevoeld en kon ik niet meer ontkennen dat Hij er moest zijn.

Op die bewuste dag heb ik Gods aanwezigheid gevoeld en kon ik niet meer ontkennen dat Hij er moest zijn.

Niet lang nadat ik God had ontmoet kreeg ik verkering. Ik ben er nog altijd dankbaar voor dat Hij ons bij elkaar heeft gebracht en dat zij mij meenam naar een christelijke gemeente. Ik heb daar veel geleerd over de Bijbel en over wie Jezus voor mij wilde zijn. Stapje voor stapje ben ik de Schepper beter gaan leren kennen en ben ik meer en meer van Hem gaan houden.”

Leren kennen

Maar, eerlijk is eerlijk, God ontmoeten in de natuur is een begin, maar het kan hier niet bij blijven. Je kan, net als met ‘gewone’ vriendschappen, een relatie opbouwen om God beter te leren kennen. Iemand leren kennen doe je door te luisteren naar iemands woord. Christenen geloven dat de Bijbel Gods woord is.

Als je Hem dus wilt leren kennen, kan de Bijbel je daarin helpen. De Bijbel zal je ook vertellen dat je kan bidden. Lees daarover hier meer.


Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Vul dan onderstaand formulier in.
Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland). Kijk ook eens naar onze (gratis) online cursussen over diverse thema’s.

 

Wendy Born - van den Brink

Christen – getrouwd – (schoon)moeder – oma – (tekst)schrijfster – blogster – boekenwurm – zoekt de verbinding – houdt van organiseren en plannen – altijd in voor nieuwe projecten – houdt van hardlopen en opruimen van zwerfafval.. Lees meer blogs van Wendy. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor