Huh, het Koninkrijk van God?

Home | Blog | Bijbel | Huh, het Koninkrijk van God?

Daar zat ik dan een aantal jaren geleden in mijn kerk. Weer een preek over zonde, ellende en redding. As usual. Ondertussen wist ik het wel. Ja, ik ben slecht. God is boos op mij. Jezus komt in de wereld om mijn zonden op te ruimen. Eind goed, al goed. En wanneer we dit verhaal gaan geloven is wachten tot Jezus terugkomt of we sterven om tot in eeuwigheid in de hemel te zijn. Wat dat dan ook maar zijn mag.

Het stof werd van mijn geloof afgeblazen

Maar het is nog niet zo lang geleden dat ik een belangrijke ontdekking deed die het stof van mijn geloofsleven heeft afgeblazen. Ik ontdekte het grote verhaal van God. Ik leerde Jezus‘ passie kennen. Het Koninkrijk van God. Of met andere woorden, Gods nieuwe wereld. Dit is Jezus’ grote drijfveer om aan iedereen te showen. Deze ontdekking heeft mijn visie op geloven vernieuwd. En ik geloof dat wanneer jij Jezus visie op het Koninkrijk van God gaat begrijpen, en je eigen rol hierin leert ontdekken, het je (geloofs)leven op zijn kop kan zetten.

Wat is dat nou, dat Koninkrijk van God?

Afijn, wat is nou dat Koninkrijk van God? Jezus geeft ons het grote gebod (Je naasten liefhebben als jezelf) en de grote opdracht (om de wereld in te trekken en discipelen te maken). Dit vormt de basis van het grote plan van God. Dit is de rode draad dwars door alle verhalen in de Bijbel. En de grap van het verhaal is dit, we hebben het verkeerd. We denken dat het draait om zonde en redding. Maar welk woord komt het vaakst voor in de evangeliën? Zonde? Vergeving? Gerechtigheid? Straf? Oordeel? Relatie? Nee, het is het Koninkrijk van God. Het wordt alleen al meer dan 100 keer genoemd in het Nieuwe Testament.

Maar Jezus reddingsplan dan?

Ja, Jezus dood aan het kruis is het hoogtepunt van Gods reddingsplan. Maar het was niet alleen Gods doel om door het sterven van Jezus ons te bevrijden van onze zonden. Als het daar bij blijft maken we geloven heel egoïstisch. Dan kan het geloof zomaar alleen om jouw en andermans redding draaien. NEE!! Het ultieme doel van Jezus was om Gods Koninkrijk te vestigen, op de hele wereld, net zoals in de hemel. En om dat te kunnen doen, neemt hij de zonden van de wereld weg. Als middel. Voor het ultieme doel.

Is dat Koninkrijk dan in de hemel?

En om eerlijk te zijn over dat Koninkrijk, ik dacht altijd dat die verwijzingen hiernaar in de Bijbel een soort technische omschrijving was van de hemel. De toekomstige staat van mij als mens wanneer ik gestorven ben. Van deze wereld wanneer die vergaan is. Het soort van eeuwige leven waar de Bijbel over schrijft.

Maar nee, ik heb mogen ontdekken dat wanneer Jezus spreekt over Gods nieuwe wereld, het niet gaat over een zogenaamd luchtkasteel ergens in de verte. Wanneer Jezus spreekt over het Koninkrijk van God is dit iets van het hier en nu. Iets dat we iedere dag mogen uitleven.

Op aarde, zoals in de hemel

Op een dag leerde Jezus zijn vrienden en ons een gebed. Het Onze Vader. Waarin we zeggen ‘Laat uw nieuwe wereld komen. Laat op aarde uw wil gedaan worden, net zoals dat in de hemel gebeurt.’ Met andere woorden, we zijn geroepen om in de wereld aan de slag te gaan. Mensen te ontmoeten. De leefregels van Gods nieuwe wereld uit te leven. Anderen met dit grote en machtig mooie verhaal in verbinding te brengen. Want Gods Koninkrijk is niet iets voor later. Het is voor vandaag in het hier en nu.

Reactie?

Welke ontdekking heeft het stof van jouw geloof afgeblazen? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Avatar

Leenard Kanselaar

Jongerenwerker | God-zoeker | Blogger | Schrijft over geloven wat anders is dan je denkt (Disclaimer)

7 reacties

  1. Avatar Ruud van der Toorn op 25 oktober 2016 om 13:15

    Wat het stof van mijn geloof heeft afgeblazen is mijn vernieuwde kijk op het begrip “zonde”. Vroeger dacht ik: als ik dit of dat doe, dan is dat misschien een zonde. Maar dat heeft meer het karakter van een overtreding. Als ik er voor kies om in de bebouwde kom met mijn auto 70 km/h te rijden, dan is dat een overtreding, omdat er een wet is die anders voorschrijft. Ik ben tot het besef gekomen dat het begrip “zonde” de betekenis heeft dat iets niet tot zijn doel komt. Stel, je hebt een heerlijk gerecht gemaakt, maar het belandt in de vuilnisbak, dan is dat zonde. Zonde is voor mij van het pad van mijn relatie met God afgaan. Dan wandel ik niet meer aan de hand van de Vader en zal dat consequenties hebben voor mijn doen en laten. En daar komen dan verkeerde daden uit voort. Wat ik hiermee zeggen wil, is dat christenen zichzelf en elkaar niet de maat moeten nemen om hun daden. Wij moeten elkaar op Jezus wijzen.
    Hartelijke groet van Ruud.

    • Avatar David Heek op 3 november 2016 om 11:18

      Hoi Ruud,

      dat is een mooie vondst: heerlijke gerechten horen niet in de vuilnisbak. Zonde inderdaad. Ook moeten we elkaar inderdaad niet de maat nemen (Jezus houdt in Matteüs 7:1-2 een heldere spiegel voor, lijkt me).
      De vraag is: wat doen we dan wel met dat heerlijke gerecht? Hoe brengen we ‘Laat uw wil gebeuren, in de hemel en zo ook op aarde’ in de praktijk?

  2. Avatar Raymond Breuer op 29 oktober 2016 om 11:30

    Goed verhaal, maar Ik denk dat je een deel van de totale boodschap goed heb.

    Als het Koninkrijk voor nu is en God nodigt ons daarvoor uit, zou Hij dan niet ook de regels hebben bepaald hoe je je in dat Koninkrijk gedraagt?
    Ik denk niet dat Hij het accepteert dat wij met ‘ vieze kleren en schoenen’ , ‘ongewassen’ op Zijn ‘Koninklijke meubels hangen’, door Zijn ‘schone vertrekken’ zwerven. Zou je bij wie dan ook aanbellen om binnen te komen en je ziet er niet uit en smerig, welkom zijn? Daar komt nog bij, Hij is de Koning der koningen, zou Hij niet op zijn minst de respect krijgen die je zou geven als je bijvoorbeeld op audientie bij Willem Alexander binnen mocht komen? Daarnaast is God ook nog eens Heilig en rechtvaardig en dat gaat nu eenmaal niet samen met zonde. Net als twee afstotende magneten kan je geeneens in de buurt komen, het botst (zachtjes uitgedrukt) er zou niets van ons over blijven. Dat Hij ons wilt reinigen, onze zonde wilt wegdoen getuigt voor mij alleen maar van Zijn grootsheid, Zijn nakomen van een eeuwen oude belofte aan de mens, Zijn onmetelijke liefde om een ieder die kans te geven.

    God wilt dat wij volkomen leven in overvloed, zonder de last van zonde. Hij is het leven en geeft leven, aan zonde hangt alleen maar de dood.

    Shalom Raymond Breuer

  3. Avatar David Heek op 3 november 2016 om 11:24

    Hoi Raymond,

    dankjewel voor je reactie. Ik blijf hangen bij de kern (denk ik). Je schrijft: Zou je BIJ WIE DAN OOK aanbellen om binnen te komen en je ziet er niet uit en smerig, welkom zijn?

    Ik heb twee vragen:
    a. Is zo’n iemand, die er niet uit ziet, bij jou welkom?
    b. Hoe kijk je naar Lukas 15: 1-2. ‘ Alle tollenaars en zondaars (vieze/foute mensen in die tijd, zeg maar) kwamen Jezus opzoeken om naar hem te luisteren. Maar zowel de farizeeën en schriftgeleerden (de theologen en kerk van toen) zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen?’

    Ben benieuwd naar je reactie.

    David

  4. Avatar Raymond Breuer op 5 november 2016 om 12:57

    Hallo David,

    Hierbij;
    a) Ja een ieder is bij ons welkom dwz totdat blijkt dat zij kwade bedoelingen hebben.

    b) Ik denk dat dat antwoord afhankelijk is wat je verstaat onder ‘ de missie’ en of opdr. die Jezus had, die omvat in mijn ogen de invulling van het hele zogenaamde oude testament. De belofte van God om oa het Koninkrijk te herstellen klinkt door alle profeten van het OT heen en Jezus vervult die,
    In de tijd van Jezus was de verwachting van de Profeet/Messias dat die zou komen heel sterk. De discipelen en anderen vroegen aan `hem of hij het koninkrijk nu ging herstellen zoals voorzegt.
    Jezus kwam om de twee kuddes weer een te maken en dat is nu nog steeds gaande. Iedereen heeft schuld dat was toen en dat is nu, een ieder die echter beseft dat hij/zij hulp nodig heeft en die hulp van God willen verwachten die zijn welkom bij Hem. Een ieder die geen hulp nodig heeft en een religie of iets anders heeft die daarvoor invulling geeft, kiest daar zelf voor.
    Niet alle tollenaars kwamen bij Hem en zo waren niet alle Farizeeen verloren. Het is persoonelijk, een keuze die een ieder moet maken. Wij allemaal verdienen de dood maar door Zijn genade mogen wij leven. Ook toen herkenden mensen het leven, het levende woord, en anderen weer niet. Ik hoop dat dit antwoord zinvol was.

    Shalom Raymond

  5. Avatar Joost op 28 november 2016 om 09:17

    Super stuk!! Misschien kunnen we verder over t stukje nadenken waar u schrijft; in de eeuwigheid in de hemel te zijn. Wat dan ook maar zijn mag.

    Ik denk dat we op doorreis zijn naar de woningen die onze lieve Heer voor ons asn t voorbereiden is en dan haalt Hij ons thuis daar

  6. Avatar Germina Punga Herbreteau op 15 december 2016 om 18:11

    Beste mensen,

    Het thema “Het Koninkrijk van God” trok mijn aandacht!
    Ik heb recentelijk een website geopend en ik ben bezig om de persoonlijkheid van de Roemeense vader Arsenie Boca bekend te maken. Hij schreef het boek “Het pad naar het Koninkrijk” en ik ben bezig om dit te vertalen. Het boek is al gedeeltelijk op de website gepubliceerd. Misschien zou dit een inspiratie bron voor jullie zijn.
    Kijk niet naar de vorm of naar de vertaal fouten, ik ben geen professionele vertaler, maar mijn hart en mijn geest lopen samen op het Pad….
    Germina Punga Herbreteau

Laat een reactie achter