Heeft God je geluk voor ogen?

Home | Blog | God | Heeft God je geluk voor ogen?

Toen ik pas tot geloof was gekomen, las ik de Bijbel voor het eerst van kaft tot kaft. Ik had als kind wel de verhalen geleerd over Jozef in de put, Mozes die de Rode Zee in tweeën spleet en Simson die de sterkste man op aarde was, maar daar was het bij gebleven… verhalen.

Toen ik me serieus in de Bijbel ging verdiepen, begon dat met het lezen van het hele boek in een begrijpelijke vertaling die tot mij sprak! Ik onderstreepte dingen, maakte aantekeningen en plaatste uitroep- en vraagtekens. Inmiddels heb ik de Bijbel zoveel keer van voor naar achteren uitgelezen, dat ik de tel ben kwijt geraakt.

Populaire Bijbelteksten

Ik heb zowel lievelingsteksten als teksten waar ik niks van snap, verzameld en opgeschreven. Populaire Bijbelteksten zie je overigens vaak als quotes voorbij komen op social media, t-shirts of posters. Jeremia 29:11 is zo’n tekst. Zoek ‘m maar eens op. “Met deze plannen heb Ik uw geluk voor ogen, niet uw ongeluk.” Laten we eens kijken waar die tekst over gaat en waarom die woorden vandaag de dag nog steeds troost en hoop bieden.

Alle woorden in de Bijbel zijn;
1) Geschreven in een bepaalde tijd en voor een bepaalde situatie;
2) Zeggen iets over wie God is;
3) Kunnen tot ons persoonlijk spreken.
De woorden in Jeremia 29:11 zijn de letterlijke woorden van God. Hij sprak die woorden tot zijn profeet Jeremia, die het weer door moest geven aan het volk Israël. Zij zaten in ballingschap en vroegen zich af of ze ooit nog terug zouden kunnen keren naar hun eigen land.

Toen ik me serieus in de Bijbel ging verdiepen, begon dat met het lezen van het hele boek in een begrijpelijke vertaling die tot mij sprak!

Plannen vol hoop

God liet hen duidelijk weten dat Zijn plannen vol hoop waren en dat Hij het geluk van het volk Israël voor ogen had. Dat was toendertijd een enorme bemoediging voor hen. Door deze woorden nu te lezen, kunnen wij iets leren over het karakter van God, over wie Hij is en hoe Hij handelt. We kunnen leren dat Hij hoop geeft in moeilijke situaties en dat Hij het geluk, het welzijn, van mensen voor ogen heeft.

Persoonlijke toepassing

Dan komen we eigenlijk als vanzelf bij de persoonlijke toepassing uit. God is eeuwig en onveranderlijk. Hij is gisteren, vandaag en morgen dezelfde. De hoopvolle woorden die Hij toen tot het volk Israël sprak, spreekt Hij vandaag ook tot jou en mij. Zijn woorden zijn tijdloos en hebben nooit aan kracht verloren. Dat alleen al is de reden dat de Bijbel nog steeds door miljarden mensen wordt gelezen, in alle talen, in alle landen, op alle continenten.

Gods woorden zijn tijdloos en hebben nooit aan kracht verloren

Ware geluk

God is er niet op uit om je te straffen, om je te veroordelen. Hij zond Zijn Zoon Jezus specifiek naar de aarde om mensen te redden, niet om hen te oordelen. Jezus was er ook duidelijk over. “Ik ben gekomen om jullie leven te geven, leven in overvloed.” Dat is het ware geluk en dat ontvangen we dus van Hem. Wil je het aannemen?

Doorpraten? Dat kan met één van onze e-coaches. Reageren mag ook onder deze blog. Wil je graag meer lezen over wat Jezus hier op aarde kwam doen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan via [email protected] (verzending alleen binnen Nederland) of kijk bij één van onze (gratis) online cursussen.

Marja Verschoor-Meijers

Auteur, tekstschrijver, denker & doener. Lees meer blogs van Marja, of neem een kijkje op Marja's website. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor