Halloween – Weet jij wat je viert?

Home | Blog | God | Halloween – Weet jij wat je viert?

Uitgeholde pompoenen, spinnenwebben, skeletten en bloederige maskers. Op veel reclamefolders zie je ze afgebeeld, maar ook in de winkelstraten kom je ze in de maand oktober tegen. Het is de voorbode van het in Nederland steeds populairder wordende Halloween-feest. Waarom ís dit dan zo populair en waar komt het eigenlijk vandaan?

Oorsprong van Halloween

In vele culturen en godsdiensten komen jaarlijks feesten voor waarbij doden worden vereerd en boze geesten moeten worden verjaagd. Ook Halloween is zo’n soort feest. Zo’n 2000 jaar geleden leefden er Kelten in Ierland. Een volk dat ervan overtuigd was dat geesten van overledenen in de nacht van 31 oktober hun woonplaats bezochten. Dan bestond er een mogelijkheid om contact te leggen met deze overledenen. Op die avond verkleedden de Kelten zich als doden en legde men snoepgoed voor de geesten neer om ze gunstig te stemmen.

Halloween is ten diepste een occult feest. Zoals God werkelijk bestaat, zo bestaan ook de duivel en boze geesten.

Het feest waaide via Ierse immigranten ook over naar de Verenigde Staten, waar het is uitgegroeid tot een breed gevierde feestdag. In de loop van de jaren bereikte Halloween ook Nederland. En ook bij ons wordt het inmiddels op 31 oktober – steeds uitbundiger – gevierd.

Lekker ‘griezelen’ met elkaar

In de Nederlandse straten schijnen tegenwoordig lichtjes van uitgeholde pompoenen met afschrikwekkende gezichten. Kinderen verkleden zich als heks of skelet en voor jongeren worden er Halloweenparty’s georganiseerd in de discotheek, het buurthuis of op school. Bovendien worden in Nederland jaarlijks in Walibi de ‘fright nights’ gevierd. De website belooft dat ‘de bloedspetters je om de oren vliegen’.

Veel mensen vinden dat een beetje griezelen helemaal niet verkeerd hoeft te zijn en dat kinderen er al op jonge leeftijd mee om moeten leren gaan. Griezelen kan ‘een feest’ zijn en het is leuk om dit met elkaar te vieren.

Wat zegt de Bijbel over Halloween?

Soms wordt de vraag gesteld of Halloween een onschuldig verkleedfeest is, of dat er toch meer achter zit. Het is goed om eens te kijken wat de Bijbel erover zegt.

Het zal je niet verbazen, maar het woord ‘Halloween’ komt in de Bijbel niet voor. Toch is de oorsprong van het feest – en zijn de gebruiken eromheen – in strijd met wat de Bijbel leert. Contact leggen met overledenen of het oproepen van geesten is geen onschuldig vermaak. Het heeft, al zijn veel mensen zich hier totaal niet van bewust, een occulte achtergrond (occult betekent ‘verborgen’).

Contact leggen met overledenen of het oproepen van geesten is geen onschuldig vermaak.

Jammer genoeg nemen de meeste mensen die achtergrond van Halloween niet serieus en denken dat het onschuldig is. Het tegendeel is waar. Het is namelijk een geweldige list van Gods tegenstander – de duivel – om ons voor de gek te houden. Het is dus goed om het wel degelijk serieus nemen, want de wortels zijn absoluut religieus. Omdat die wortels bestaan, maak je verbinding met de bron en die is niet uit God, maar uit de duivel.

Slinkse manieren

Er staan een aantal gedeelten in de Bijbel die duidelijk maken hoe God denkt over de ideeën achter Halloween. In Deuteronomium staat een belangrijke tekst.

Jullie mogen ook geen geesten oproepen, met geesten praten of de geesten van gestorven mensen om raad vragen. Want de Heer vindt het verschrikkelijk als jullie dat doen.

De Here God verbiedt uitdrukkelijk om contact te maken met de doden. Zelfs als je doet alsof. Uit het genoemde Bijbelgedeelte blijkt duidelijk dat occulte praktijken door God streng verboden worden. Vaak komt het zoeken naar contact met overledenen voort uit het feit dat we als mensen alles over de toekomt willen weten. Maar de Bijbel vertelt ons alles wat wij als mensen moeten weten, meer hebben we níet nodig! De informatie die satan op allerlei slinkse manieren aanbiedt, lijkt aantrekkelijk, maar is vaak vertekend of helemaal fout.

Occult feest

Halloween is ten diepste een occult feest. Zoals God werkelijk bestaat, zo bestaan ook de duivel en boze geesten. De Bijbel zegt heel duidelijk dat je ze altijd moet weerstaan. Je kunt niet met ze onderhandelen en je moet je ook niet vermommen als een van hen. De Bijbel roept op ons niet bezig houden met kwade dingen, de dood of met dingen van de duivel. De apostel Paulus is hier volstrekt helder over: En ik wil niet dat jullie iets met de duivelse geesten te maken hebben. Jullie kunnen niet uit de wijnbeker van de Heer drinken, én uit de wijnbeker van de duivelse geesten…

Jullie kunnen niet uit de wijnbeker van de Heer drinken, én uit de wijnbeker van de duivelse geesten…

God wil graag dat wij bezig zijn met mooie, goede dingen en het léven, niet met de dood. Doe de wapenrusting van God aan. Dan kan de duivel jullie met zijn sluwe streken geen kwaad doen. Want we strijden niet tegen mensen, maar tegen de onzichtbare leiders, machten en heersers van deze donkere wereld; staat in Efeziërs. Het is dus goed om je als christen tegen de duivel te verzetten en niet met hem feest te gaan vieren en zo elkaar – of jezelf – bang te (laten) maken.

Dood en leven

Alles bij elkaar blijkt Halloween dus een duistere geschiedenis te hebben. Veel mensen weten dit niet en daarom is het goed om te onderzoeken wat God in Zijn Woord zegt over dit occulte feest over geesten en doden.

Eigenlijk is het onbegrijpelijk waarom mensen tijdens Halloween zo massaal de dood en het ‘griezelen’ vieren, het op een voetstuk plaatsen en er reclame voor maken. Het is toch niet bepaald zo dat dood en angst aantrekkelijk zijn.

Laten wij rond Halloween actief zijn door God te aanbidden en Jezus groot te maken.

‘Halloween… mij niet gezien,’ is een kreet die je nog weleens hoort als christenen over Halloween spreken. Ik denk dat we ons hierbij mogen aansluiten en ons moeten richten op wat de Bijbel zegt in Mattheüs:Laat op dezelfde manier jullie licht schijnen voor de mensen. Laat hun de goede dingen zien die jullie doen. Dan zullen ze jullie hemelse Vader ervoor prijzen.”

Laten wij rond Halloween actief zijn door God te aanbidden en Jezus groot te maken. Dat is pas werkelijk feest en veroorzaakt geen angst, maar rust en echte, diepe blijdschap.


Wil jij graag doorpraten of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je graag meer lezen over het leven van Jezus en hoe je Hem kunt volgen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan via [email protected] (verzending alleen binnen Nederland) of kijk bij één van onze (gratis) online cursussen.

Wendy Born - van den Brink

Christen – getrouwd – (schoon)moeder – oma – (tekst)schrijfster – blogster – boekenwurm – zoekt de verbinding – houdt van organiseren en plannen – altijd in voor nieuwe projecten – houdt van hardlopen en opruimen van zwerfafval.. Lees meer blogs van Wendy. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor