Genade: oneerlijk?

Home | Blog | God | Genade: oneerlijk?

Op een snikhete dag zat er een vrouw bij het kleuterbad. Ze was bijna van top tot teen gekleed in het zwart. Alleen haar gezicht, voeten en handen waren niet bedekt. Ze mocht niet zwemmen want er waren mannen in het bad. Vandaar dat ze alleen bij het kleuterbad zat. Ik had een goed gesprek met haar. Tijdens het gesprek deed ze voorzichtig haar zwarte sokjes en haar handschoenen weer aan.

Zij vertelde waarom ze zo gekleed was en wat ze geloofde. Daarna kreeg ik de ruimte om haar te vertellen wat een christen gelooft. Dit had ze nog nooit gehoord. We hebben allemaal foute dingen gedaan en dat heeft gevolgen. Ik vertelde haar dat Jezus mijn, en ook haar, straf heeft betaald. Met verbijstering riep ze uit: “Dat is toch niet eerlijk?”

Straf

Ze heeft gelijk. Het is niet eerlijk dat iemand anders jouw straf moet betalen. We kunnen niet begrijpen dat er Iemand is die bereid is te sterven voor mensen met een strafblad. En toch heeft Jezus dat gedaan. God heeft de wereld, en ook jou, zo lief dat Hij zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard heeft. Hij heeft onze straf voldaan. Dit heeft geen enkel mens verdiend. Het is genade van God.

Genade

Het woord genade wordt niet veel meer gebruikt. Het heeft eigenlijk twee betekenissen. Het is genade als je iets krijgt wat je niet hebt verdiend. Bijvoorbeeld een cadeau. Het is ook genade als je niet krijgt wat je eigenlijk wel hebt verdiend. Een boete of een straf.

Dit gegeven gaat tegen alle logica in. Als jij door een rood verkeerslicht rijdt krijgt daarvoor een boete. Die boete zul je moeten betalen. Het zal niet vaak gebeuren dat iemand anders dat voor jou zal doen. In de meeste religies moet je allerlei dingen doen om ‘hopelijk‘ in de hemel te komen.

Het is genade als je iets krijgt wat je niet hebt verdiend. Bijvoorbeeld een cadeau.

Acceptatie

Je moet er je best voor doen en het ligt aan jou of dat lukt. Het is in het christendom anders. In het christendom heeft Jezus het voor jou gedaan. Je kunt nu zeggen: dat is lekker gemakkelijk. Maar dat is het veelal niet. Het is voor mensen moeilijk om toe te geven dat je afhankelijk bent van een ander. Het is moeilijk te accepteren dat je het zelf niet kunt.

De bekendste tekst in de Bijbel is hoogstwaarschijnlijk Johannes 3 vers 16. Je ziet het nog wel eens bij grote bijeenkomsten. Mensen met een bord waarop staat John 3:16. God had (en heeft) de wereld zo lief dat Hij er alles voor over heeft om jouw liefde te winnen. Als die liefde jouw hart raakt ga je anders denken en anders kijken naar de wereld om je heen.

Jezus kennen

Ken je deze liefde nog niet? Ik daag je uit om op zoek te gaan. Hoe dan? Vraag aan Jezus of Hij zich aan jou bekend wil maken. Hij heeft ook voor jou een cadeau. Een cadeau die je niet hebt verdiend maar van Hem krijgt als je in Hem geloofd. Succes met jouw zoektocht.


Wil jij graag met behulp van een e-coach Jezus leren kennen? Neem dan gerust contact met ons op. Wil je meer lezen over het leven van Jezus en hoe je Hem kunt volgen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan via [email protected] (verzending alleen binnen Nederland) of kijk bij één van onze (gratis) online cursussen.

Onne de Vries

Jezusfan, luisterend oor, kijkt over kerkmuren heen, hart voor jongeren, nuchtere fries, reislustig en bewogen met mensen. Lees meer blogs van Onne. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor