Gebruik jij de Tale Kanaäns?

Home | Blog | God | Gebruik jij de Tale Kanaäns?

Van een weiland had ik weleens gehoord, maar ik had geen idee wat een Heiland was.

De Tale Kanaäns. Wikipedia zegt hierover: “In overdrachtelijke zin wordt de term wel gebruikt voor een speciaal taalgebruik dat door een bepaalde groep wordt gehanteerd, en dat voor buitenstaanders moeilijk te volgen is.”

Begin dit jaar (2020) is Aart Staartjes, door een fataal verkeersongeluk, om het leven gekomen. De aanleiding voor deze blog is een uitspraak die hij eens heeft gedaan. Hij zei in het programma Adieu God?: “Ik herinner me dat ze het daar steeds over een Heiland hadden. Van een weiland had ik weleens gehoord, maar ik had geen idee wat een Heiland was.”

Onbegrijpelijke woorden

Deze uitspraak zet je aan het denken. In de ‘christelijke’ wereld wordt vaak een taal gesproken waar mensen die niets met het geloof hebben geen snars van verstaan. Je spreekt in hun ogen een andere taal. Misschien ben jij iemand die niets of weinig van de Bijbel of geloof weet. Je komt iemand tegen die het over het evangelie heeft, of het bloed van het Lam, verlossing, redding, bekering, zonde, wedergeboorte enz.

Al deze woorden zullen uitgelegd moeten worden. Mensen willen het weten en laten zich niet met een kluitje in het riet sturen. Vele jaren terug werd er weinig of niet over het geloof gepraat. Kerken hebben jarenlang en sommigen nog steeds de Tale Kanaäns gesproken. Er werden liederen gezongen met woorden uit de middeleeuwen. Zelfs de meeste kerkgangers begrepen er weinig van. Laat staan dat een buitenstaander er iets van zou begrijpen.

Kracht van woorden

Woorden hebben kracht. Maar je moet wel begrijpen wat ze betekenen. Het is een hele uitdaging om openlijk over het geloof te praten. Toch merk je dat er veel, vooral jongeren, heel geïnteresseerd zijn. Als je in gesprek raakt met mensen heb je soms hele diepgaande gesprekken. Wat ga je dan zeggen? Hoe begin je een gesprek?

Wat zeg je niet

‘Hallo, ik ben een christen en jij hebt een verlosser nodig. Een verlosser die jou reinigt met het bloed van het lam. Je moet je bekeren en wedergeboren worden.’
Wat? Heb ik een verloskundige nodig, ik ben niet zwanger.
Wat? Reinigen met bloed? Dat wordt een kliederboel.
Bekeren? Wat is dat?
Wedergeboren? Hoe doe je dat?
Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk zwaar overdreven, maar je begrijpt wel wat hiermee bedoeld wordt.

Jezus ging naar de mensen toe. Ook naar mensen die buiten de boot vielen. Hij veroordeelde niet en stelde vragen.

Wat zeg je wel

Als je naar het leven van Jezus kijkt, krijg je misschien enkele antwoorden. Jezus ging naar de mensen toe. Ook naar mensen die buiten de boot vielen. Hij veroordeelde niet en stelde vragen. Hij wist hoe de mensen leefden en daalde af naar hun wereld. Sprak de taal, gebruikte gelijkenissen (weer zo’n woord), beter gezegd: dagelijkse verhalen om iets duidelijk te maken. Hij liet mensen nadenken en sprak duidelijke taal. Hij stond 24/7 klaar om vragen te beantwoorden en te vertellen wie Hij is.

Ben jij elke dag klaar om getuige te zijn van Hem die de wereld heeft gered van de dood?

Zelf over Jezus praten

We kunnen helaas niet meer met Aart Staartjes praten. Maar hij heeft zeker een punt. Als jij ook het verlangen hebt om met mensen over Jezus te praten gebruik dan niet de Tale Kanaäns, maar vertel jouw eigen verhaal in de taal van vandaag. Stel vragen! Ik daag je uit om hierover na te denken. Ben jij elke dag klaar om getuige te zijn van Hem die de wereld heeft gered van de dood? Heb jij niets of weinig met geloof en je hebt vragen? Neem contact op door een mail of een persoonlijk bericht. Go for it!

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Onne de Vries

Jezusfan, luisterend oor, kijkt over kerkmuren heen, hart voor jongeren, nuchtere fries, reislustig en bewogen met mensen. Lees meer blogs van Onne. (Disclaimer)

Laat een reactie achter