Bono: de Bijbel lijkt op een actiefilm

Home | Blog | Bijbel | Bono: de Bijbel lijkt op een actiefilm

In het boek Bono over Bono is muziekjournalist Michka Assayas in gesprek met de frontman van U2. Verrassend vaak is geloof, God, Bijbel, genade, bidden en spiritualiteit een logisch thema in de gesprekken. Hier een fragment waar hij het heeft over Jezus en over de Bijbel. 

 

De Bijbel als actiefilm

 

“Aan mijn beeld van Christus zit niets hippieachtigs. Het evangelie schetst een beeld van een zeer veeleisende, soms tweedracht zaaiende liefde, maar liefde blijft het. Voor mij heeft het Oude Testament meer iets van een actiefilm: bloed, autoachtervolgingen, evacuaties, een heleboel speciale effecten, zeeën die splijten, massamoorden, overspel. De kinderen van God maken amok en zijn grillig. Misschien kunnen we ons juist daarom zo goed in hen herkennen.

Maar de manier waarop wij het zouden zien, degenen onder ons die ons christelijk raadsel proberen te doorgronden, is dat de God uit het Oude Testament een reis van de strenge vader naar de vriend maakte. Als kind heb je duidelijke richtingen en een aantal strakke regels nodig. Maar met Christus hebben we toegang gekregen tot een tussenpersoonlijke relatie. Daarvoor was het, in het Oude Testament, veel meer een relatie in het teken van aanbidding en ontzag, een verticale relatie.

Met het Nieuwe Testament kijken we daarentegen naar een Jezus die ons vertrouwd voorkomt, een horizontale relatie. De combinatie vormt het kruis.”

Bron: Bono over Bono, blz 238 – 239
Foto: Wikimedia Commons

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Wouter van der Toorn

Art Director van Jesus.net, blogger op Creatov.nl. Met liefde voor mooie verhalen, nieuwe media, geloof, films en muziek. Voor nog veel meer inspiratie, ga naar mijn blog » (Disclaimer)

Laat gerust een bericht achter, maar blijf vriendelijk en to-the-point...