In the cloud

Home | Blog | Geloof | In the cloud

‘Overal toegang tot je werk? Flexibel en veilig werken? Doe het nu in de cloud!’ Deze reclames hoor je de laatste tijd vaak op de radio. Providers bieden bedrijven de mogelijkheid om online (‘the cloud’) te werken. Het is een trend. En het heeft een link met het geloof in God. Lees maar.

Cloud Computing

Voordelen

Er zijn voordelen voor werken in de cloud. Bedrijven kunnen de kosten drukken, want een internetverbinding is voldoende. Werknemers zijn flexibel: waar ook ter wereld en op elke tijd kun je inloggen. Daarnaast is er geen gevaar van brand of diefstal. En je wordt niet gehinderd door een beperkte opslagruimte.

Nadelen?

Er zijn ook aarzelingen: hoe veilig is het? De bedrijfsgegevens staan immers op verschillende servers. Zullen aanbieders als Google er verantwoord mee omgaan? Kunnen internet-criminelen ermee aan de haal?

Hemelsferen

Dit nieuwe fenomeen doet me denken aan een gedachte uit de bijbel. Paulus zegt: ‘God heeft ons samen met Jezus uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus’ (Efeziërs hoofdstuk 2 vers 6). Dat vraag even wat uitleg.

Jezus is gestorven aan het kruis (Goede Vrijdag) en weer opgestaan uit de dood (Pasen), zegt hij hiervoor. Na 40 dagen is Hij naar de hemel gegaan, terug naar God. Dit noemen christenen ‘Hemelvaart’. Daarna zond Jezus, vanuit de hemel, de Heilige Geest naar de aarde. Met Pinksteren viert en herdenkt de kerk dit. Wat doet die Heilige Geest? Hij betrekt ons volgens Paulus bij wat Jezus 2000 jaar geleden meegemaakt heeft: sterven, opstaan en naar de hemel varen.

Eigenlijk wordt het Goede Vrijdag, Pasen en Hemelvaart in ons eigen leven.

Jij op hemelvaart

Als we spijt hebben van onze fouten en we biechten ze op aan God, dan sterft dat stukje van ons als het ware. Je krijgt bij God een nieuwe kans: opstaan in een nieuw leven dus. Maar Hij neemt je ook bij wijze van spreken nu al figuurlijk mee naar de hemel. Je bent voorbestemd voor een mooie toekomst bij God: daar ligt je bestemming. Je identiteit ligt in God: ‘in the cloud’ zeg maar.

In de wolken?

Wat betekent deze ‘zweverige’ gedachte? Nee, christenen leven niet altijd met hun hoofd in de wolken. Ze staan met beide benen op de grond. Er kleeft net zo goed de modder van teleurstellingen en tegenslag aan hun schoenen. Christenen voelen zich ook niet verheven boven het aards gebeuren: alsof ze niet meer genieten van een WK voetbal , dat relaties er niet meer toe doen of dat ze niet meer geraakt worden door het lijden. Wat dan wel?

Christelijke cloud

Ik denk dat Paulus, als hij nu zou leven, ook een reclame voor ‘werken in de christelijke cloud’ zou maken. Het leven als christen heeft namelijk voordelen. Je kunt altijd overal vandaan inloggen: contact maken met onze CEO Jezus. Hij inspireert ons om mee te werken aan Zijn bedrijf van liefde. En het besef dat Hij de ultieme Helpdesk voor ons wil zijn, geeft moed bij virussen als zonde en ziekte. Je loopt ook geen risico van brand en diefstal: onze schat is niet materiaal van aard. Je geestelijke identiteit is voor altijd veilig bij Hem, die de grootste crimineel (de dood) tijdens zijn leven op aarde al verslagen heeft. Dus zelfs als je niet meer kan werken, omdat je te oud bent of gestorven bent, ben je waardevol voor Hem.

Er is nog opslagruimte

Lijkt het je wel wat? Dan is er nog meer goed nieuws: in de hemel is geen beperkte opslagruimte. God (die in het engels ook ‘the Provider’ wordt genoemd) wil ook graag jouw gegevens bewaren. Gratis.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Avatar

Marien Kollenstaart

Ik ben 40% predikant in de Gereformeerde Kerk Vuren (PKN), 60% huisman in Ottoland, -100% getrouwd en vader van vijf kinderen, 110% voetball(iefhebb)er (Disclaimer)

2 reacties

  1. Avatar opslagruimte huren op 8 augustus 2014 om 17:21

    WOW! Dit is een zeer aantrekkelijke en verbazingwekkende bericht. Ik waardeer uw geplaatst onderwerp. Dank u voor het delen van zo’n nuttige post.

  2. Avatar m v .popering-jongejan op 2 september 2014 om 12:58

    Dat ik dit als 73 jarige mag en kan lezen daar wordt ik blij van!!!

Laat een bericht achter