Ik geloof niet in God, want… christenen zijn geen haar beter!

Home | Blog | God | Ik geloof niet in God, want… christenen zijn geen haar beter!

Iedereen die z’n mond vol heeft van dingen die anders moeten, maar daar zelf niet aan bijdraagt of het tegenovergestelde doet, noemen we hypocriet. Het woord hypocriet komt van het Griekse woord hupokrites wat letterlijk acteur betekent. En een acteur doet zich anders voor dan hij is.

Het woord hypocriet heeft tegenwoordig wel een andere lading gekregen. In de Van Dale staat bij hypocriet: schijnheilige. Andere plekken vermelden “huichelaar” of “Iemand die zich beter voordoet dan dat hij is”.

Kritische Jezus

Christenen, Jezus’ volgelingen, worden vaak als hypocriet ervaren, omdat ze geen haar beter zouden zijn dan niet-christenen. Maar, als je een hekel hebt aan hypocriet gedrag: Jezus is het daarover helemaal met je eens! 

In de verslagen over de tijd dat Jezus op aarde was, valt te lezen dat Jezus constant zeer kritisch was over dit soort gedrag. Jezus kon heel zacht en meelevend zijn, maar ook heel kwaad en veroordelend. Jezus sprak waarheid, maar ook in Zijn tijd werd dit niet door iedereen gewaardeerd. Daarom leidden Zijn uitspraken uiteindelijk ook tot Zijn executie.

Misschien is de vraag wel of je niet een vervormd beeld hebt van wat christen-zijn inhoudt

In de Bijbel zijn er ook genoeg voorbeelden van zeer oprechte, hoog in aanzien staande, christenen, maar die zich soms ook lieten verleiden tot hypocriet gedrag. Als je van een afstandje naar dit voorbeeld zou kijken, dan is het heel reëel om te zeggen dat christenen zijn geen haar beter zijn. Maar misschien is de vraag wel of je dan niet een vervormd beeld hebt van wat christen-zijn inhoudt.

Goed mens

Misschien heb je mensen weleens horen zeggen dat als er een hemel bestaat, ze geloven dat ze er wel naartoe gaan, omdat ze zichzelf best een goed mens vinden. Dat zou je kunnen zeggen over jezelf, maar de vraag is wel welke standaard je hanteert. Wanneer is, of wanneer vind jij, iemand een ‘goed mens’?  Waarschijnlijk is dat dan jouw eigen standaard, en niet Gods standaard. Want Gods standaard is liefde, en die lat ligt vrij hoog.

Wanneer is iemand een ‘goed mens’? 

Heilige of engel

Liefde is Gods standaard van goed. En er is waarschijnlijk geen enkele dag waarop je je aan alle eisen kan houden. Dat wil je misschien wel, maar dat lukt niet. Oprecht christelijk geloof begint met erkennen dat je tekort schiet, oftewel: in de spiegel kijken en je realiseren dat je niet hebt geleefd volgens de standaard die God voor de mens voor ogen heeft. Volgens de Bijbel is het gevolg daarvan dat alle mensen hebben gezondigd en het moeten stellen zonder Gods aanwezigheid.

Afwezigheid van God

Het gevolg van de afwezigheid van God in je leven, is een leegte die er bij ieder mens is. Een leegte die we proberen op te vullen met van alles en nog wat, maar niets vervult voor de lange termijn. Een nieuwe auto, nieuw huis of seks – het is allemaal even leuk, aantrekkelijk en spannend, maar niets biedt de vervulling van hoop, vrede en liefde waar je ten diepste naar op zoek bent. 

Hoe deze leegte kan worden opgevuld? Petrus, een volgeling van Jezus, zei: “Als jullie spijt hebben en in Jezus gaan geloven, zal God jullie vergeven dat jullie Hem ongehoorzaam zijn geweest. Alles wat jullie verkeerd gedaan hebben, zal Hij dan helemaal wegdoen. Dan zal God jullie rust en vrede geven.”

Een nieuwe auto, nieuw huis of seks, niets biedt de vervulling van hoop, vrede en liefde waar je ten diepste naar op zoek bent

Wat kies jij?

Het is niet zo dat als je in Jezus gaat geloven, je dan ineens in een heilige verandert. Wanneer je gaat geloven, wordt Gods Geest toegevoegd aan jouw eigen geest, door wie je je kunt laten inspireren en beïnvloeden. Dat anders gaan leven is een persoonlijk proces, waarin je mag vallen en opstaan, en je op weg bent om meer op Jezus te lijken. En jij kunt daar vandaag ook voor kiezen. Misschien voel je je schuldig tegenover God, of verlang je  naar de liefde, naar de hoop en vrede. Maak jij vandaag de keuze?

Wil je liever eerst eens zelf de Bijbel lezen? Vraag dan gratis een (Nieuw Testament) Bijbel aan (verzending alleen binnen Nederland).

Jannine - Redactie IkzoekGod.nl

Lees meer blogs van de Redactie. Of kijk eens op Jezus.nl. (Disclaimer)


Je bent een...*





*Door het versturen van dit formulier geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor