Ben ik voor God acceptabel?

Home | Ben ik voor God acceptabel?

Sommige mensen denken dat ze niet goed genoeg zijn om bij God te mogen horen. Door zichzelf te vergelijken met andere mensen die in hun ogen beter, geloviger, christelijker zijn, zijn zij tot de conclusie gekomen dat ze nooit kunnen voldoen aan de hoge eisen die het christelijk geloof stelt. Maar, is dit wel terecht?

Ben ik voor God acceptabel

Belonging, believing en behaviour

Christenen hebben (soms onbedoeld) hun medemens buiten een geloofsgemeenschap het gevoel gegeven dat de ander door zijn manier van leven tekort schiet en daarom voor God onacceptabel zal zijn.

Aan de hand van drie Engelse woorden wil ik proberen uit te leggen hoe Jezus met mensen omgaat en hoe christenen dat ook zouden horen te doen. De woorden beginnen alledrie met een B. Het zijn:

  • Belonging (je mag erbij horen)
  • Believing (geloven)
  • Behaviour (gedrag)

Vaak hebben gelovigen hun christelijke leefregels voorop gezet in de omgang met de zoekende medemens. Als je maar voldoet aan onze gedragscode (Behaviour), dan mag je erbij horen (Belonging) en zullen we je als een gelovige (Believing) beschouwen.

Hoe pakt Jezus het aan?

Ben ik voor God acceptabel - Zacheüs

In het Nieuwe Testament lezen we in Lukas 19 hoe Jezus de belastingambtenaar Zacheüs benadert. Zacheüs haalt de belasting voor de Romeinse bezetter op en houdt geld achter voor zichzelf ten koste van zijn volksgenoten. Dat maakt hem niet bepaald geliefd. Op het moment dat Jezus de woonplaats van Zacheüs binnenkomt, klimt Zacheüs, die klein van stuk is, in een boom om Jezus te kunnen zien.

Jezus ziet hem zitten en spreekt hem aan. Nu zul je verwachten dat Jezus Zacheüs wel eens op zijn verkeerde gedrag (Behaviour) zal aanspreken, maar dat doet Hij niet. Hij zegt “Zacheüs, kom vlug naar beneden, want vandaag moet ik in jouw huis zijn”. Met andere woorden, Jezus zet Belonging voorop in plaats van Behaviour.

Jezus zet Belonging voorop in plaats van Behaviour.

Zacheüs mag met al z’n fouten komen zoals hij is. Om een ontmoeting met Jezus te hebben hoeft hij niet vooraf z’n fouten op te ruimen.

Deze onvoorwaardelijke acceptatie maakt dat er een relatie ontstaat tussen Jezus en deze, in de ogen van de mensen, verachtelijke landverrader. De ontmoeting van Zacheüs met Jezus (Believing) zorgt voor verandering van zijn gedrag (Behaviour). Zacheüs gaat de mensen die hij tekort gedaan heeft terugbetalen. De verandering van Zacheüs’ gedrag is dus een gevolg van de ontmoeting met Jezus en geen voorwaarde voorafgaand aan de ontmoeting met Jezus!

De verandering van Zacheüs’ gedrag is dus een gevolg van de ontmoeting met Jezus en geen voorwaarde voorafgaand aan de ontmoeting met Jezus!

Jij bent ook welkom

Ben ik voor God acceptabel - welkom

Daarom geloof ik dat ieder mens, ongeacht zijn manier van leven, welkom is bij Jezus en in Zijn gemeente (Belonging). In de christelijke gemeenschap is er tijd en ruimte om Jezus Christus te leren kennen, een relatie met Hem aan te gaan en vergeving te ontvangen (Believing). Wie een gelovige geworden is zal gaan ontdekken dat hij vanuit de relatie met Jezus meer en meer zal gaan leven naar Gods bedoelingen (Behaviour).

Photo credit: foto 2: LUMO.

 Gratis online cursus over God en Jezus

 Stel je vragen aan je persoonlijke e-coach

 Meer dan 10.000 mensen gingen je al voor

Peter Hartkamp

Christen, familiemens, levensgenieter, bruggenbouwer, voetbalfan, boekenwurm, mooi-weer-kampeerder en voorganger. Lees meer blogs van Peter, of neem een kijkje op de website van Peter. (Disclaimer)

5 reacties

  1. Medrix op 10 maart 2018 om 05:24

    Jammer ,dat christenen zo”n verwrongen beeld van God hebben. Als je alleen de bijbel leest zul je God nooit leren kennen, want God is niet voor een gat te vangen. Christenen wel.Christenen doen er goed aan ook de religieuze geschriften van andere godsdiensten te lezen zodat ze tenminste iets hebben om mee te kunnen vergelijken. Een Australiër die nooit het land heeft verlaten en schreeuwt dat zijn land de mooiste eiland op de wereld is, die neemt toch ook niemand serieus?



    • Martien op 13 maart 2018 om 09:48

      Als ik je goed begrijp dan richt je je hier op een heel ander onderwerp. En dat is het vergelijken van het christelijk geloof met andere godsdiensten. Waar het in deze blog over gaat is hoe God naar ons mensen kijkt.



  2. Marianne op 28 mei 2018 om 11:18

    Fijn om deze hoopvolle boodschap te lezen, ik ben uniek gemaakt , zoals iedereen uniek is. We krijgen allemaal onze unieke liefdevolle gebruiksaanwijzing. Mooi!



    • Martien op 28 mei 2018 om 12:10

      Jazeker, je bent uniek Marianne. Om dat nog meer te onderstrepen zou je Psalm 139:13-18 eens moeten lezen. Dat gaat over jou.



      • Marianne op 28 mei 2018 om 12:34

        Ja, prachtige psalm! Ik heb er zelfs een reproductie van, gemaakt door Christa Rosier, ook te zien in het boek Psalmen palet. Aanrader!