Home » Berichten » Veelgestelde vragen » Wat is de hemel? En hoe is het daar?
Home » Berichten » Veelgestelde vragen » Wat is de hemel? En hoe is het daar?
Home » Berichten » Veelgestelde vragen » Wat is de hemel? En hoe is het daar?

Wat is de hemel? En hoe is het daar?

Eerlijk gezegd ken ik maar weinig mensen die denken dat het leven ophoudt na de dood. Er moet toch meer zijn zeker?

Diep in ons hart verlangen we er vrijwel allemaal naar eeuwig te leven. Hoe vaak lees je het niet in een overlijdensbericht of op een kaart… ‘oma kijkt nu naar beneden’, ‘ze straalt als een sterretje’ of ‘ze zal er altijd zijn’. Laten we eerlijk zijn: naar de hemel gaan klinkt toch beter dan dat het leven ophoudt na de dood?

Maar wat is de hemel dan? Hoe is het daar? En waar komt het idee vandaan dat we daar naartoe zouden kunnen?

Veel speculatie over de hemel

Er wordt enorm gespeculeerd over de hemel en hoe het daar zal zijn. Maar vaak zijn de gedachten en ideeën die daaruit voortkomen gebaseerd op ‘wishful thinking’ en liggen er geen bewijzen of geschriften aan ten grondslag.

Als we meer over de hemel willen leren, kunnen we eigenlijk niet om de Bijbel heen. Heel duidelijk wordt daarin beschreven dat God er woont, dat Jezus daar is, dat er engelen zijn en dat er geen pijn of verdriet is. Wat een geweldig vooruitzicht!

Wat is de hemel?

Het woord ‘hemel’ komt letterlijk honderden keren in de Bijbel voor, zowel in de eeuwenoude Hebreeuwse als Griekse teksten.

Wat is de hemel - paradijs

En alhoewel er verschillende termen worden gebruikt, is de hemel over het algemeen de onzichtbare dimensie waar God woont.

Ik heb me er altijd over verbaasd dat mensen die niets met God hebben, Hem zelfs afwijzen of haten, wel hopen op een fijn plekje in de hemel. Blijkbaar is het een universeel verlangen van ons mensen om naar de hemel te gaan en daar geliefden te ontmoeten.

Maar. Is dat een sprookje, of toch niet?

Christenen baseren hun hoop en verwachting om voor altijd bij God in de hemel te zijn op de Bijbel.

Volgens de Bijbel gaat iedereen die in Jezus gelooft rechtstreeks naar de hemel op het moment dat hij of zij sterft.

Er staat ook in Lukas 23:43: Jezus zei tegen hem: “Ik zeg je dat je vandaag nog met Mij in het paradijs zal zijn.”

De hemel wordt omschreven als een paradijs. Dat klinkt als iets moois, een plek van vrede waar je graag naartoe wilt.

Wat is de hemel - rivier

Ga jij naar de hemel?

En weet je wat het mooie is? Al tijdens ons leven hier op aarde kunnen we zekerheid ontvangen over de plaats waar we eeuwig leven mogen. Het is vrij eenvoudig: iedereen die in Jezus Christus gelooft, zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben (Johannes 3:16)! Dat is een hele geruststellende zekerheid en eigenlijk maakt het dan niet zoveel meer uit hoe de hemel er uit ziet of waar dat dan precies is.

Wat geloof jij over de hemel? Denk jij dat je naar de hemel gaat?

Wil je weten hoe je in de hemel komt? Volg dan de gratis online cursus WaaromJezus?.
Marja Verschoor-Meijers
Auteur, tekstschrijver, denker & doener. (Disclaimer)
Marja Verschoor-Meijers

Latest posts by Marja Verschoor-Meijers (see all)

Tagged with →  

Laat een bericht achter