Het ‘Blauwe Raam’ (Azure Window) van Malta is niet meer. Verzwolgen door de woeste zee. Hap slik weg. Raakt de zee dan nooit verzadigd?

Het ziedende water

Met de zee valt niet te spotten. Dat is gisteren maar weer gebleken. Malta’s toeristische attractie het ‘Blauwe Raam’ viel ten prooi aan het ziedende water. (Op dit filmpje lijkt de bezitter van de camera vergeefs te zoeken naar het ‘Blauwe Raam’.) Ooggetuigen hoorden een enorme klap, en weg was de rotsboog. Nu resten slechts tienduizenden foto’s en filmpjes waarop toeristen het ‘Blauwe Raam’ hebben vastgelegd. (Kijk bijv. hier op Facebook.). Ook zijn er speelfilms opgenomen waarin we de rotsbrug nog altijd als decor kunnen zien.

Bulderende zee

Als jongere heb ik vlak aan zee gewoond. In Scheveningen. Vanuit mijn slaapkamerraam kon ik de zee zien. In mijn bed heb ik vaak geluisterd naar de bulderende zee. Ik heb gezien hoe het strand smaller en smaller werd. Meer dan eens heb ik gekeken naar de afgekalfde duinen, na de storm.

Ik weet -gelukkig niet uit ervaring van dichtbij- hoe de zee gaten in gezinnen en families kan slaan. Vissers die op de zee bleven. Soms voltallige bemanningen. Vaak heb ik gekeken naar het standbeeld van de Scheveningse vissersvrouw die steevast naar de zee blijft kijken.

En vaak ook heb ik de woorden op de sokkel gelezen:

De zee, die steeds weer nam
Zal eenmaal wedergeven
Allen die zijn gebleven
Aan Hem die eerst ontkwam
De Heer van wind en water
Aan Christus Triomfator

‘Allen.’ Niet alleen de vissers. Dan denk ik weer aan Malta. Nu verdween er een rotspartij in zee. Maar hoeveel bootvluchtelingen zijn daar al in zee gebleven? In 2015 bij slechts één scheepsramp mogelijk 800 of 900 tegelijk. (Stichting Bootvluchteling ging niet voor niets op Malta van start!)

De tekst op het monument spreekt over ‘Hem die eerst ontkwam – de Heer van wind en water – aan Christus Triomfator’. Waar staat in de Bijbel dat Jezus ontkwam aan de zee?

Gladde spiegel

We lezen over Jezus slapend in een bootje in een razende storm op een kolkende binnenzee. Het scheepje dreigt te vergaan, met de hele bemanning, inclusief Jezus. Jezus wordt gewekt, en onmiddellijk legt Hij de storm het zwijgen op. En de zee verandert van het ene op het andere moment in een gladde spiegel! Vandaar ‘de Heer van wind en water.’

We lezen over Jezus die over water loopt. Ja, over die woelige golven! En dan moet je weten dat in de Bijbel de zee (en ook wel water van rivieren) staat voor bedreiging van alles en nog wat. De zee verwoest alles wat God zo ontzettend mooi geschapen heeft. De zee staat uiteindelijk symbool voor één grote samenballing van alle krachten en machten die God van Zijn troon willen stoten. Maar Jezus is sterker dan de zee! (Hier kun je de tekst lezen van een oeroud lied over God die troont boven de golven.)

Kopje onder

We lezen ook over de doop van Jezus in de Jordaan. Kopje onder in het rivierwater. Het water wordt -als het ware- bijna Zijn dood. Dat is al een zinspeling op zijn latere dood aan een houten kruis. Aan het kruis sterft Hij. Maar de Bijbel vertelt meer: aan het kruis verslaat Jezus al die God-vijandige machten en krachten. Op de derde dag na zijn sterven staat Hij op uit de dood. Vandaar ‘Christus Triomfator’. Overwinnaar van de dood. Van alle God-vijandige en levensbedreigende krachten en machten. Ook van de zee! (Klik hier voor een lied van Sela over de doop.)

Onbedreigd leven

Er komt een moment dat de rol van de machtige zee is uitgespeeld. ,,En de zee was niet meer.” Dat is de Bijbelse droom van het leven op deze aarde vanaf de dag dat Jezus terugkomt uit de hemel: eindelijk onbedreigd en vredig leven. Dat gelooft die gebeeldhouwde vissersvrouw. Zij blijft kijken naar de zee. Ze ziet uit naar de dag waarop de zee ‘zal (…) wedergeven – allen die zijn gebleven.’

Spreekt deze blog je aan of heb je vragen of wil je er iets over kwijt, dan kun je vertrouwelijk contact met ons opnemen. Wil je meer Bijbelverhalen lezen zoals je die in deze blog tegenkomt, ga dan naar de cursus startersbijbel.
Roelof Vellinga

Roelof Vellinga

Predikant. Facebook-dominee. Publicist. Imperfect mens, daarom welkom bij Jezus. Wandelaar-met-hond.
Roelof Vellinga
Roelof Vellinga

Latest posts by Roelof Vellinga (see all)

Leave a Reply