Wat is je lievelingsdier? En ik antwoordde vroeger altijd met: dolfijn. Zal iets met de vrijheid, het water en het springplezier te maken hebben, denk ik.

Een veel voorkomend antwoord is ook: de hond. En gek genoeg zou dat wel eens met God te maken kunnen hebben, en met de eerste mens die in de bijbel voorkomt: Adam.

Alles begint met trouw en loyaliteit

Even een gedachte-experiment. Stel: jij zou God zijn. En je maakt een hemel en aarde: een ruimte om samen met mensen te leven. En je bedenkt en maakt vervolgens die mens. Wat vind je dan het allerbelangrijkste?

Denken we dan al niet snel aan verkering? Of, als je die hebt, aan je kind(eren)?

Dus, een antwoord zou kunnen zijn: ‘Dat die mens me liefheeft.’ Want een relatie zonder liefde houdt niet lang stand. Of is niks aan. En denk je, omdat jij als God de mens hebt gemaakt en dus boven hem staat, ook al niet snel aan trouw? Aan vertrouwen? Aan loyaliteit? Misschien denken we nog wel sneller dan aan trouw dan aan liefde.

Net zoals een baas boven zijn hond staat. En je als baas of bazin verlangt dat die hond je trouw blijft. En daar hoeft niet veel moeite voor gedaan ter worden. Trouw en loyaliteit zit gewoon helemaal in het karakter en de aard van de hond.

Trouw, lef en… angst

Herken jij je misschien in het karakter van (herders)honden? Ze zijn trouw, kunnen de hele dag in alle geduld op je wachten. Ze hebben lef, en kunnen het domein van de baas goed bewaken, met gevaar voor eigen leven. Prachtige honden. Prachtige mensen: moedig, zelfstandig, bewakend, oplettend: snel gevaren kunnen opmerken en daarop kunnen inspelen.

De andere kant van de medaille is dat honden vaak ook bang gedrag vertonen. In stress en gevaar laten ze hun gebit zien, ze grommen dreigend, maar ze deinzen ook (steeds) achteruit. Alsof ze zowel moedig willen aanvallen als zichzelf in veiligheid willen houden. Zoiets.

Veel mensen kunnen heel snel beren op de weg zien. Dat is een kwaliteit. Maar de andere kant is… dat ze zichzelf ook snel bang (en veroordeeld of schuldig) kunnen voelen.

Adam, en andere ‘eerste mensen’ in de Bijbel

Ik zie deze typische mensen in de Bijbel terug. De herdershond-mensen, zeg maar. En steeds op die momenten, waarop een nieuw tijdperk begint. God is en blijft zelf trouw en gaat graag aan de slag met mensen die trouw en moedig zijn. (Het “kerkelijke” woord ‘geloof’ kan vaak ook beter met ‘vertrouwen’ vertaald worden. Zoals in het Engelse ‘faith’: Have a little faith in me. Geloof in mij. Blijf me vertrouwen.)

a. Adam (het begin)
Adam wordt de kopie of blauwdruk van God genoemd. Adam lijkt dus op God zelf. Adam krijgt de opdracht om het paradijs te bewaken. Adam als Gods “herdershond”. Maar we zien ook de angst van Adam als hij in een loyaliteitsconflict komt. Wanneer Eva doet wat God verboden heeft, grijpt Adam, die in dat verhaal bij Eva stond, niet in! Hij kan niet kiezen tussen zijn baas of zijn vrouw. Ik zie Adam in gedachten met tegenzin (als een hond die terugdeinst) van de verboden vrucht eten.

Adam is bang, en geeft dat later ook aan zijn baas toe. En dat is dan weer moedig. Ik bedoel: welke man op onze planeet geeft toe dat hij bang is…? ;-)

b. Abraham (de Founding Father van het volk Israël)
Ook met Abraham begint God een nieuw tijdperk. Uit Abraham komt Jakob (latere naam: Israël) voort, en over de geschiedenis van dat volk gaat het grootste deel van de Bijbel, tot aan Jezus van Nazaret toe. Ook Abraham wordt geprezen om zijn geloof of vertrouwen. Maar in stress – hij moet lang wachten op zijn door God beloofde kind – wordt hij bang, en neemt hij het heft in eigen handen: hij gaat naar bed met zijn slavin, waaruit Ismaël (de vader/tak van de moslims) voortkomt.

c. Saul (de eerste koning van Israël)
Het is opvallend dat koningen in Israël in de bijbel worden vergeleken met herders (denk aan hérdershonden). God vindt het belangrijk dat de eerste koning trouw en loyaal is. Daarom kiest God Saul uit. Maar wat lezen we als eerste over Saul, die overigens lang, groot en sterk was? Dat het ook een bange man was.

Vervolgens liet Samuël de families van de stam Benjamin aantreden en het lot viel op de familie van Matri. Uiteindelijk viel het lot op Saul, de zoon van Kis. Ze gingen naar hem op zoek, maar ze konden hem niet vinden. Daarom raadpleegden ze nogmaals de HEER: ‘Waar is de man die ontbreekt?’ ‘Daar is hij,’ zei de HEER. ‘Hij houdt zich schuil tussen de bagage.’ Ze renden op hem af en haalden hem tevoorschijn. Toen hij tussen het volk stond, stak hij met kop en schouders boven iedereen uit.

d. Petrus (de eerste leider van de messiasbelijdende Joden, de groep of “kerk” van Jezus)
Petrus is een man met lef. Ik bedoel: er is niet één, er zijn twee mensen in de wereldgeschiedenis die over water gelopen hebben. Jezus. Én Petrus. Moet je toch maar durven, om over die reling heen te stappen.

Petrus is ook een loyale man. Het is Petrus die tegen Jezus zegt, als laatstgenoemde zegt dat al zijn leerlingen hem zullen afvallen: ‘Misschien zal iedereen u afvallen, ik nooit!’

Kun je veel van vinden en het zou ook anders lopen, maar het heeft vooral iets moois. Wat een trouw en loyaliteit. Petrus: een menselijke herdershond, die voor zijn baas in de bres springt.

Bemoedigend toch?

Ben jij zo’n trouw, moedig en in alle eerlijkheid bang mens? Dan kan ik me voorstellen dat het bemoedigend is om te weten dat God als eerste met jouw type mens aan de slag ging. Trouw staat bij de Allerhoogste hoog in het vaandel. Het verhaal van de Bijbel vertelt kort en krachtig: God zelf is de perfecte herder. En ik zie dat terug in zijn ultieme kopie: Jezus van Nazaret, die zich voor mij laat kennen als de perfecte herdershond van de grote baas.

Voel jij je aangesproken, en wil je je verhaal kwijt? Neem dan in alle vertrouwen :-) contact met ons op. Wil je meer weten over de bijbel? Dan hebben we een mooie en passende Bijbelcursus voor je! Voel je ook vrij om hieronder op dit blog te reageren.
David Heek
Spreker | Schrijver | God(-onder)zoeker | Blogger | Scheidsrechter | Voetbal | Gek op grappen | Amersfoort-Vathorst
David Heek

@DavidHeek

Theaterdominee, spreker, coach. Enneagram en voetbal. September 2017: 1e theatercollege 'Klaar voor de start? Óf!' (N.a.v. Genesis 1,2,3). Hobby: KNVB-scheids.
@RobertPlomp Zou kunnen. Bronckhorst doet dit slim, mits hij goed managet. Deze spelers zullen (helaas ;-)) tot op het bot gemotiveerd zijn. - 2 hours ago
David Heek

Latest posts by David Heek (see all)

Leave a Reply