Home » Het (goede) nieuws van alledag » Wees en heb goede hoop #Istanbulattack
Home » Het (goede) nieuws van alledag » Wees en heb goede hoop #Istanbulattack
Home » Het (goede) nieuws van alledag » Wees en heb goede hoop #Istanbulattack

36 doden (op dit moment).
Meer dan 140 gewonden.
In één klap, nee, twee laffe klappen zijn hele families verscheurd. Je kind. Je man, vrouw, vriend. Weg. Dood. Ernstig gewond. Verschrikkelijk!

En jij en ik hadden er gewoon bij kunnen zijn. Op vakantie. Op zakenreis. Op familiebezoek. Noem maar op.

We roepen. We tweeten. #Istanbulattack
Laat dit stoppen!
Wanneer zal dit ooit stoppen?!
Hoeveel doden volgen er nog?
We zijn boos. We zijn bang. En dat is zo begrijpelijk.

We zijn nergens veilig

Voor het eerst in de wereldgeschiedenis zijn we met elkaar de controle kwijt. Zelfs als het over oorlog en terreur gaat. Je kunt veel over de Tweede Wereldoorlog zeggen (en elke oorlog daarvoor en daarna), en het was verschrikkelijk, maar het was ook duidelijk. We waren in oorlog met Duitsland. Duidelijk. En er werd gevochten op aanwijsbare, verklaarbare plekken. West- en Oost-Europa. Noord-Afrika. Duidelijk.

Maar nu is het onduidelijk. Parijs, Brussel, Istanbul – welke stad is de volgende? Berlijn, Warschau, Wenen, Amsterdam, Rotterdam? We hebben geen flauw idee. We missen de landkaart van het terreur. De “vijand” is niet te volgen. Overal kan de volgende aanslag zijn. Daarom zijn we bang. Want we weten het. We voelen het in al onze vezels. We zijn nergens veilig. Zelfs oorlogen zijn niet meer duidelijk te volgen.

Wat te doen?

Er zijn veel opties. Er gebeurt van alles. Om hoop te houden. Deze twee zie ik het vaakst voorbijkomen:

1. We hopen op de politiek en militaire macht.
We moeten al die klootzakken zo snel mogelijk uitschakelen. Maar ergens voelen we denk ik allemaal: een idee vernietig je niet zomaar. Je kunt de terroristen wel uitschakelen, hun ideeën verdwijnen daarmee niet. Zelfs als we IS en andere radicale groeperingen zouden uitschakelen, dan zijn we nog niet zeker van onze veiligheid. Want krijgen we er niet iets radicalers voor terug?

2. We verdoven onszelf.
We zien het nieuws. Parijs, Brussel, Istanbul. We vinden het oprecht verschrikkelijk. We facebooken en (re)tweeten ons hartelijke medeleven, onze gemeende gebeden. En dan gaan we weer door met het leven van alledag. Wat moeten we anders? Genieten van het leven. We verdoven onszelf, en hopen van harte dat het ons en onze families niet overkomt.

Hopen op God dan?

Een derde optie is dat we hopen op God. Ik geloof daar in, maar die hoop veroorzaakt veel misverstanden. En die moeten we wel benoemen.

1. Hopen op de oorzaak van het terrorisme?
God (Arabisch: Allah) wordt door veel mensen als de oorzaak van het probleem gezien. Veel mensen denken dat er geen terrorisme zou zijn als er geen god of godsdienst zou zijn. John Lennon zong het al: ‘Imagine there is no religion too.’ Dat zou een hoop oorlog schelen. En gelijk hebben ze. Inderdaad zijn veel oorlogen en is ook veel terrorisme gebaseerd op godsdienst. En ook gelovigen hebben zich daaraan schuldig gemaakt. Dat maakt het zo triest.

Aan de andere kant: Hitler geloofde niet. En vooralsnog heeft hij de meeste doden op zijn naam staan. Bovendien maken wij met elkaar ruzie om allerlei dingen die niks met geloof of godsdienst te maken. Om de schutting van de buren bijvoorbeeld. Of om het voordringen bij de kassa. Of aan de zijlijn bij een voetbalveld. Of óp dat veld. Allemaal oorlogjes in het klein. Begint eigenlijk elke oorlog of elke vorm van terreur niet met iets kleins of onbenulligs? Ik heb slagvelden op het voetbalveld gezien, omdat de ene ploeg na een blessurebehandeling een bal niet aan de andere ploeg teruggaf…

Kortom, het is nog maar de vraag of god(sdienst) de diepste oorzaak is van de ellende die we nu meemaken.

2. Hopen op God om deze wereld te ontvluchten – hemelgeloof
Een andere reden waarom mensen op God kunnen hopen is meer een uitvlucht dan geloof. Je hoopt dan op God of je gelooft in God om deze wereld te ontvluchten. In plaats van in deze (ook geterroriseerde) wereld iets goeds te betekenen, trek je je terug en zit je je tijd in deze wereld uit. Met een ticket naar de hemel in je bezit. Dat noem ik een ‘hemelgeloof’.

In de Bijbel lees je nergens dat we op deze manier op God moeten hopen. Als een uitvlucht. Sterker nog, de hoop van christenen is er niet om van de aarde in de hemel te komen. Christelijk hoop betekent dat er goede hoop is dat de hemel – langzaam maar zeker – op aarde komt. Hoe? Door te leven in de geest van Jezus. Door de terugkomst van Jezus ooit (zie onderstaande uitspraak van apostel Paulus) en ten slotte door God zelf die onder de mensen komt wonen.

‘Beste gelovigen, iedereen praat erover hoe wij [de apostelen] door jullie zijn ontvangen en hoe jullie je van de afgoden hebben afgekeerd om je tot God te keren – om hem, de levende en ware God, te dienen en om zijn Zoon te verwachten uit de hemel: Jezus, die hij uit de dood heeft doen opstaan en die ons zal redden van Gods komende woede.’
[Paulus, Eerste brief aan de kerk in Thessaloniki, hoofdstuk 1]

Wat te doen? Goede hoop hebben dat de geest van Jezus werkt

Wie in de liefde gelooft, gaat zich thuisvoelen bij God die liefde is.
Wie gelooft in God, gelooft in de liefde.
Wie gelooft in God, gelooft in het verhaal van de liefde (te lezen in de eerste vier boeken van het nieuwe testament.)
Wie gelooft in God, leeft de volmaakte liefde uit.

Ik geloof in Jezus, het gezicht van God. Hij leefde de liefde uit. Niet om in de hemel te komen (waar hij nu wel is en waar gelovigen als ze sterven zullen zijn). Dat was zijn focus niet. Hij geloofde in de liefde, omdat dat de volmaakste en mooiste manier van leven is (zie zijn grondwet, vers 46-48). Maar Jezus geloofde vooral in de liefde omdat de liefde alle angst wegneemt, zoals een van Jezus’ leerlingen in een brief beschrijft.

‘De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.’
[Johannes, Eerste brief van Johannes, hoofdstuk 4]

Ken jij die liefde? Herken je jezelf in je hoop op militaire macht of in het verdoven van jezelf in de hoop dat jou niks overkomt?
En wil je wat anders? Wil je gewoon nooit meer bang voor terrorisme zijn, en een goed verhaal hebben om altijd te blijven liefhebben? Dan kan dat!

Meld je hier aan voor de cursus ‘Waarom Jezus?’
Tagged with →  

2 Responses to Wees en heb goede hoop #Istanbulattack

  1. Ongelooflijk wat een slecht stuk! Hoe kun je na zo’n tragedie zulke belachelijke punten maken:

    #1 “Aan de andere kant: Hitler geloofde niet. En vooralsnog heeft hij de meeste doden op zijn naam staan.”

    NIET waar Hitler was een christen enkele quotes van de man zelf:
    “Besides that, I believe one thing: there is a Lord God! And this Lord God creates the peoples.” ~Adolf Hitler
    “We were convinced that the people need and require this faith. We have therefore undertaken the fight against the atheistic movement, and that not merely with a few theoretical declarations; we have stamped it out” ~Adolf Hitler

    En dan nog, als was Hitler een atheist, dan maakt dat de verschrikkelijke daden van de terroristen in naam van God nog niet minder erg!

    #2 “Bovendien maken wij met elkaar ruzie om allerlei dingen die niks met geloof of godsdienst te maken. Om de schutting van de buren bijvoorbeeld. ….. Begint eigenlijk elke oorlog of elke vorm van terreur niet met iets kleins of onbenulligs?”

    Wat heeft dat nou te maken met terrorisme? En nee oorlogen en terreur beginnen vrijwel altijd met belangrijk conflict gevoed of gebaseerd op religie.

    #3 “Je kunt de terroristen wel uitschakelen, hun ideeën verdwijnen daarmee niet.”
    Precies, maar waar komen de ideeën vandaan? Juist religie!

  2. Avatar David Heek schreef:

    Hoi Menno,

    dankjewel voor je reactie. Ik wil je zo goed mogelijk tegemoet komen in deze reactie:

    #1. Die quotes van Hitler kende ik niet. Bedankt voor het delen ervan. Ben je het met me eens dat iemands leven (zo veel mogelijk) in overeenstemming moet zijn met zijn daden?
    Ik kan bijvoorbeeld wel zeggen dat ik Ajacied ben, maar als ik dan elk weekend in De Kuip zit, dan klopt er toch iets niet? Is het zo ook niet met Hitler? Je kunt wel zeggen dat je christen of gelovig bent, als dat in je daden niet blijkt… tja… wat zijn je quotes dan nog waard?

    De daden van de terroristen zijn inderdaad verschrikkelijk en verwerpelijk. Ik begin er mijn blog mee. Ik zeg alleen dat iedereen, gelovig of niet, tot zulke gruwelijke dingen in staat is, gezien de wereldgeschiedenis. Denk ook aan de Romeinse keizers, of Stalin, of… enz. Dat is voor mij een bewijs dat religie op zich het probleem niet is. Al heb je wel gelijk dat het een voedingsbodem kan zijn, vooral als de religie wordt geïnterpreteerd als een vrijbrief om medemensen in naam van god te vermoorden.

    #2. Wij zien vaak het eindresultaat. We zien de bom, maar niet de jeugd van een terrorist. Wij zijn de kredietcrisis, maar niet de eerste woekerpolis die wordt gemaakt. Wij zien de einduitslag van een wedstrijd, maar niet de sfeer in de trainersstaf.

    Ik bedoel te zeggen dat elk grote probleem een kiem heeft. Jezus hamert daar bijvoorbeeld ook op in Matteüs 5, als hij zegt: Er staat geschreven dat je voor de rechter moet komen als je iemand doodslaat (het eindresultaat), maar ik zeg tegen jullie: als je al in woede tegen je medemens tekeergaat (de kiem), moet je voor de rechter verschijnen.

    #3. Het zijn inderdaad religieuze ideeën die de voedingsbodem kunnen zijn van dergelijke gruwelijke aanslagen. Toch zie ik altijd meer de mens die een bepaalde religie gruwelijk misinterpreteert dan dat ik de religie op zich als dader aanwijs.
    Net zoals ik een hooligan zélf de schuld geef, en niet de club waarvan hij lid is of vanwaaruit hij meent te moeten rel schoppen. Een hooligan is ten diepste iemand die zijn club(gevoel) tot religie verheft. Maar daar kan de club niks aan doen. Zo is een moslimterrorist iemand die de Islam niet begrijpt. En een christenterrorist (denk aan de kruistochten) iemand die het christendom op een gruwelijke manier naar zijn eigen hand zette.
    Maar dat wil niet zeggen dat de religie op zich slecht is. Ik geloof in het verhaal van Jezus. Zijn woorden en daden. En daar gaat de blog natuurlijk over.

    Kun je iets met deze reactie?

    Hartelijke groet,
    David Heek

Laat een bericht achter