Home » Bijbel » Hoe word je vrij in groepsdruk?
Home » Bijbel » Hoe word je vrij in groepsdruk?
Home » Bijbel » Hoe word je vrij in groepsdruk?

Vrij leven. Wie wil dat niet? Maar wat nou als anderen je een bepaalde manier van leven of denken opleggen. Dat gebeurt vaak genoeg. Een voorbeeld: Wanneer ben je een vrije Nederlander?

Hoe word je vrij in groepsdruk?

We denken soms dat je pas een echte Nederlander bent als je voor Sinterklaas en vooral Zwarte Piet bent. Ook hou je van de polonaise, van sparen en natuurlijk van ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. En waarschijnlijk bedenk je zelf nog wel wat andere dingen die een Nederlander typisch Nederlands maken.

Stel, jij deelt deze typische dingen niet (allemaal). Je houdt bijvoorbeeld helemaal niet van de polonaise. Ben je dan nog wel een echte Nederlander? Of ben je dat pas als je met alles meedoet? Kortom, hoe word je en blijf je vrij als je last hebt van groepsdruk?

Vrijheid is volhouden

Het klinkt gek, maar we vinden het vaak prettiger om ons te binden aan regels, gewoontes en tradities dan helemaal vrij te zijn. Het is makkelijker om dan toch maar aan de polonaise mee te doen, dan in alle vrijheid op je stoel te blijven zitten. We bezwijken vaak onder groepsdruk. ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ zeggen we dan. Met z’n allen doen we snel wat de rest van de groep of – dat kan natuurlijk ook – wat de leider van de groep doet.

Wie vrij leeft, is niet tegen gewoontes of regels of tradities, maar kan óók besluiten om juist niet te doen wat anderen van je willen. Wie vrij is, is geen slaaf van anderen. Slaafs leven wil niemand. Maar ja, hou die vrijheid maar eens vol. Voor je het weet steek je het hoofd boven het maaiveld, en met dat gedrag weten we in ons land vaak wel raad…

‘Christus heeft ons bevrijd. Daardoor kunnen we als vrije mensen leven. Houd dus vol en laat niemand je weer slaaf maken.’
[Paulus, de brief aan de Galaten, hoofdstuk 5]

‘Je moet besneden zijn!’

De groepsdruk die je in ons land kunt voelen, kan ook onder gelovigen worden gevoeld. Mensen die in God geloven zijn geen haar beter dan mensen die dat niet doen. Bovenstaande uitspraak deed Paulus 2000 jaar geleden richting gelovigen (christelijke niet-Joden) die door medegelovigen (christelijke Joden) gedwongen werden om zich te laten besnijden, een Joodse traditie. Dit was de gedachte van die medegelovigen: ‘Alleen christenen die zich laten besnijden, zijn échte christenen.’ De zendeling Paulus wordt razend in zijn brief. Want, zo schrijft hij, op deze manier verspelen jullie de vrijheid die geloven oplevert. Hokjesdenken en traditionalisme passen niet bij het leven met Jezus. Verderop schrijft hij: ‘Mensen die zo graag over besnijden praten, moeten alles er maar af snijden!’

Vrijheid en liefde

Wanneer ben je een echte christen?
Wanneer ben je een echte Nederlander?
De vraag alleen al is verdacht. Voor je het weet ben je een slaaf van andermans gedachtegoed. En ben je je vrijheid kwijt.

Maar als we onszelf en anderen dan geen last opleggen (‘Alleen zo en zo ben je een echte Nederlander’), wat bepaalt dan wel onze identiteit? Als je het aan Paulus zou vragen, zou hij denk ik zeggen: ‘Dat is de reden waarom ik het steeds over Jezus Christus heb. Want die man is de liefde in vlees en bloed. Hij deed niet aan hokjesdenken, was niet star traditioneel maar deed aan de liefde, tot aan zijn dood aan het kruis toe.’

Vrienden, God wil dat jullie als vrije mensen leven. Maar gebruik die vrijheid niet om toe te geven aan slechte verlangens. Gebruik die vrijheid om met liefde voor elkaar te zorgen. Dan doe je ook precies waar het in de wet om gaat. Want eigenlijk gaat de hele wet over deze regel: “Houd evenveel van de mensen om je heen als van jezelf.”
Blijf dus niet als wilde dieren met elkaar vechten. Want dan gaan jullie uiteindelijk allemaal dood.
[Paulus, de brief aan de Galaten, hoofdstuk 5]

Vrijheid gecombineerd met liefde. We hebben daar een woord voor, waar maar weinig mensen iets op tegen hebben. Vrijen. :-)

Wil je meer over Gods goede nieuws te weten komen? Kijk dan eens hier.