Home » Bijbel » Kerst en Gods nieuwe wereld
Home » Bijbel » Kerst en Gods nieuwe wereld
Home » Bijbel » Kerst en Gods nieuwe wereld

Midden in deze wereld is een nieuwe, niet te vernietigen wereld gesticht. Gezaaid. De groei gaat langzaam, maar is niet meer te stoppen.

Stel dat je als kind bent geadopteerd. Je hebt een mooie opvoeding achter de rug. Toch knaagt het. Wie zijn mijn echte ouders? Op een gegeven moment neem je het besluit en ga je actief op zoek. En je vindt ze ook nog eens. De hereniging is spannend, en gelukkig – ook goed en mooi.

Je leert je biologische ouders vervolgens beter kennen. Hoe ze denken. Hoe ze leven. Hoe ze in de wereld staan. Na een tijdje denk je bij jezelf: ik heb veel meer teruggekregen dan alleen mijn ouders. Ik maak kennis met hun hele doen en laten.

Stel dat je God niet alleen zoekt, maar hem ook vindt. Wat krijg je dan eigenlijk? Waar leeft hij voor? Hoe staat hij in de wereld? Wat krijg je nog meer dan God alleen?

De wereld van God

Wie God zoekt, ontdekt vroeg of laat een totaal nieuwe wereld. Tenminste, als we Jezus moeten geloven. Opvallend is dat hij aan het begin van zijn publieke optreden niet (in de eerste plaats) zegt: ‘Geloof allemaal in mij, want ik ben de zoon van God!’ Of: ‘Jullie zijn sinds de eerste fout van Adam en Eva allemaal net zo slecht en zondig als zij waren, maar ik kom dat goedmaken.’ Jezus zegt iets anders. Hij zegt dat er een nieuwe wereld aanstaande is, dat hij het ‘koninkrijk van God’ noemt. En de komst van die nieuwe wereld noemt hij Gods goede nieuws.

Marcus, een van de vier beroemde biografen van Jezus’ leven en sterven, schrijft het zo op:

Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea waar hij Gods goede nieuws vertelde. Dit was wat hij zei: ‘Nu is de tijd aangebroken. Het koninkrijk van God is dichtbij. Ga omdenken en vertrouw op dit goede nieuws.’ [Marcus 1 vers 14 en 15]

Waar is die wereld van God dan?

Hier. In deze wereld.

Sorry als je (helaas vaak van gelovigen zelf) het idee hebt gekregen dat het de bedoeling is om deze wereld zo goed mogelijk te ontvluchten. En ‘naar de hemel te gaan’ of daar naar te verlangen. Dat is nooit Gods bedoeling geweest. Het koninkrijk van God is dichtbij, zegt Jezus. Op de een of andere manier komt hij dat koninkrijk in deze concrete wereld brengen.

En het is dus een koninkrijk. Oftewel: Jezus zegt dat God koning wordt. Door toedoen van Jezus’ leven en sterven.

Ik hoor je begrijpelijke bedenkingen al. ‘Maar ik zie die nieuwe goddelijke wereld niet, hoor. Het enige wat ik op de journaals zie is ellende, ellende en nog eens ellende. En ik ben blij dat wij het in Nederland gewoon best wel goed hebben, vergeleken met Syrïe, Iran, Sudan, Israël enzo.’

Ik denk dat Jezus’ op die vraag zou kunnen zeggen: ‘Zie je mijn wereld niet? Probeer dan eens beter te kijken. Echt waar. Er gebeuren sinds mijn komst hele mooie dingen. En kom op, denk en doe mee.’

Hoe ziet die wereld van God er dan uit?

Anders dan onze wereld. Op veel manieren. Het belangrijkste en mooiste verschil gaat, denk ik, over macht.

In Gods wereld wordt de macht niet bepaald door het recht van de sterkste (Obama, Poetin, Netanyahu, Assad, IS(IS), bommen, wraak voor wraak, enz.), maar door het optreden van de zwakste. Liefde is de basis en de kracht van Gods nieuwe wereld, van de koning van die wereld en van zijn onderdanen (gelovigen). In het verhaal van Jezus zie je enerzijds dat hij goddelijke, koninklijke dingen doet (die alleen God zou moeten kunnen, en in het Oude Testament ook doet), anderzijds zie je dat deze koning en messias van Israël zichzelf totaal wegcijfert, weggeeft en laat vastnagelen aan een marteltuig, een kruis. Hij laat zich bewust, je kunt het verhaal niet anders lezen, vermoorden.

Macht door liefde. Macht uitstralen door zelf te kiezen voor lijden. En het werkt. Nog steeds. We voelen dat zo mee, denk ik.
Een man die een drenkeling uit het water redt door er zelf in te springen (lijden), laat daarmee zijn liefde zien (terwijl hij de macht had om aan de kant te blijven staan). We vinden zo’n iemand een held. We vinden zo’n iemand zelfs nog een grotere held als hij daarbij zelf het leven laat. Een grotere liefde is niet denkbaar.

Zo ziet de wereld eruit die door God wordt geregeerd. En die wereld verzin je niet. Soms zie je er iets van. Als je hoort over mensen die hun baan opzeggen om ergens anders iets goeds voor de mensheid te gaan doen. Als je leest over een vrouw die afreist naar de Ebola-gebieden in Afrika. We kennen allemaal wel van dat soort verhalen in onze eigen omgeving.

Kerstgedachte

Het is de maand van Kerst. En dit is hem, de Bijbelse kerstgedachte: God komt in de persoon van Jezus naar de wereld. Om haar te redden. Hoe? Door midden in deze wereld een nieuwe wereld te stichten. Zijn middel is een unieke combinatie van liefdevolle macht en liefdevol lijden: koninkrijk en kruis. En Jezus, die zich zo als de koning van hemel en aarde presenteert, zegt: ‘Ga omdenken (denk en doe na: laat je macht zien door lijdende liefde). Hij wil je laten geloven dat er midden in deze wereld al een nieuwe, niet te vernietigen wereld door God zelf is gesticht. Gezaaid. En de groei van dat koninkrijk gaat langzaam, maar is niet meer te stoppen.

Tagged with →  

5 Responses to Kerst en Gods nieuwe wereld

  1. Avatar Kees Haak schreef:

    God wordt geen koning, dat is hij altijd al en zal hij altijd blijven. Hij is immers de Schepper van het universum, de ruimte en ge geschiedenis / tijd.. Hoe goed Wright ook is, de titel van zijn boek deugt niet: ‘Hoe God koning werd / wordt.’ Bij Jezus is er sprake van een heilshistorisch koningschap van messiaanse orde. Die koning wordt geboren in Bethlehem en presenteert zich hoe langer hoe meer als de bedoelde messias-koning, zoon van David, een ‘tweede’ Salomo. De burgers van zijn rijk verzamelt hij op aarde in de gemeenschap van zijn lichaam, het volk van God, discipelen van Jezus. Het rijk zelf zullen ze binnengaan op de Jongste Dag, ‘het lag [immers] al gereed [voor Gods uitverkorenen] vanaf de grondlegging der wereld.’ Wat het rijk allemaal is, in ieder geval zal het ook betekenen dat het gebied waarover Jezus koning is helemaal vrij is van tegenmachten en verderf, dat lijkt dus (verdacht) veel op het gebied dat er na de verdrijving van Satan uit de wereld zal ‘vrij’ komen. Net als Nederland nog steeds ‘bezet gebied’ was tot 5 mei 1945, ook al was der invasie gelukt op 6-6-44. Hoe dan ook, te spreken van een koninkrijk dat gezaaid wordt lijkt me een vreemde beeldspraak. Let wel, David, want nu staan al je haren recht overeind, grote waardering voor je prikkelende stukjes om het goede nieuws opnieuw te verwoorden, maar het moet wel realistisch en bijbels blijven. Groeten en zegen.

  2. Avatar Gerrit Roelof de Graaf schreef:

    Hey David, wat mij heel erg aanspreekt in Jezus is dat hij juist geen goddelijke dingen doet, die alleen God zou moeten kunnen. Als nieuwe Adam vraagt Hij geloof, komt hij ongeloof te hulp en is Hij volledig verbonden met Zijn Vader. Maar de dingen die Hij deed, deed Hij als mens voor wie alles kan, omdat hij vertrouwd op zijn Vader. God komt in de wereld, maar omdat we de geweldige afloop al kennen, lopen we het gevaar Jezus 100% mens-zijn tekort te doen.

  3. Avatar Erwin schreef:

    Kees, een aantal dingen:
    Je hebt gelijk wanneer je zegt dat God/Jezus geen koning wordt maar dat al is. Alleen denk ik dat hier bedoeld wordt over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Die is er nog niet, dat Koninkrijk is er dus ook nog niet. Maar komt er wel, en daarin is God koning. Worden is dus in dat perspectief goed.

    Je schrijft verder dat het Koninkrijk nog gezaaid moet worden, terwijl David spreekt over een groeiend Koninkrijk welke al gezaaid is. Goed lezen dus.

    Realistisch en bijbels blijven.
    Ik heb geen onrealistische zaken gelezen, ook geen zaken die onbijbels waren / zijn.
    Misschien kun je hier specifieker zijn?

    Groeten,
    Erwin

  4. Avatar Koen Fokkens schreef:

    In het hoge priesterlijk gebed leert Jezus ons biddend te vragen om de komst van het koninkrijk.
    De vervolmaking van van dit rijk op de jongste dag is dan ook de ultime invulling van ons geloof.
    Wanneer dit zal zijn weet alleen God de Vader maar tot die tijd ligt er de opdracht van zijn zoon om om te zaaien.
    Waar iets gezaaid wordt groeit iets, je zou kunnen zeggen dit is niet meer realistisch, er haken er met af dan dat er bij komen.
    Toch schijnt dat niet zo te zijn en zal er nog gezaaid en geoogst moeten worden tot het getal van de volheid bereikt is.
    Misschien kunnen wij ons steentje hieraan
    bijdragen?

    Groet,

    Koen.

  5. Avatar David Heek schreef:

    Gerrit, ik vind het ook bijzonder aansprekend hoe Jezus als mens zulke fantastische dingen doet, door zijn vertrouwen.
    Ik vind het nog aansprekender om te zien hoe Jezus daarmee dingen doet die alleen aan Jahweh (de HEER) werden toegeschreven of – letterlijk – toegedicht.

    Als Jezus bijvoorbeeld een storm op het meer stillegt en zijn leerlingen aan de overkant brengt, denkt een Jood die de Schriften kent: ‘Wat is dit? Dit kan niet waar zijn. Dit is Psalm 107: 28-30!’

    ‘Ze riepen in hun angst tot de HEER (!) –
    hij leidde hen weg uit vele gevaren,
    hij bracht de storm tot zwijgen,
    de golven gingen liggen.
    Het verheugde hen dat de zee tot rust kwam,
    hij bracht hen naar een veilige haven.’

Laat een bericht achter