Home » Jezus » Was Jezus een Jihadist?
Home » Jezus » Was Jezus een Jihadist?
Home » Jezus » Was Jezus een Jihadist?

Een atheïstische studente zei eens tegen me na het lezen van de Bijbel: ‘Ik dacht dat Jezus vredelievend was, maar hij is onbeschoft.’ Ze had vast deze uitspraak van Hem gelezen: ‘Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.’ Was Jezus geradicaliseerd?

man uit het middenoosten

Fundamentalistische uitspraken

Jezus zei nog andere ’fundamentalistische’ dingen: ‘Wie meer van zijn vader, moeder, zoon of dochter houdt dan van mij, is mij niet waard.’ Dat klinkt sektarisch. En even verderop staan de woorden: ‘Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.’ Teksten die je verwacht uit een mond van een totaal in het zwart gestoken IS-strijder in een schimmige video van een barbaarse executie. Maar niet van de Man die elders heeft gezegd je vijanden lief te hebben en dat ook in de praktijk bracht door geweldloos te sterven aan een kruis.

Britse rapper

Als ik dit schrijf, lees ik op nieuwssites dat de Britse media vol staan van speculaties over de vermeende beul van James Foley, de door een IS-strijder onthoofde Amerikaanse journalist. De man die de videoboodschap van de beestachtige executie inspreekt, heeft een Brits accent. De Engelsen denken te weten dat het gaat om de tot voor kort succesvolle Britse rapper L. Jinny. Sinds 2013 radicaliseerde hij en vertrok hij als Jihadstrijder Abdel-Majed Abdel Bary naar Syrië. Hij wilde naar eigen zeggen alles opgeven omwille van Allah.

Religie leidt tot bloedvergieten

Wij gruwelen van dit soort fanatisme. Dit bevestigt misschien wel idee dat religie alleen maar tot bloedvergieten leidt. En inderdaad – vele oorlogen in de wereldgeschiedenis zijn gevoerd in naam van God (alhoewel er onder atheïstische dictators veel meer doden zijn gevallen): de kruistochten, de Duitse soldaten die ‘Gott mit uns’ op hun koppelriemen hadden staan, de IS-strijders die ‘Allahoe akbar’ roepen bij elke vermoorde moslim, yezidi of christen. Daarom krijgen we de kriebels van deze radicale uitspraken van Jezus.

Geen heilige oorlog

Nu moet je natuurlijk wel om de uitspraak recht te doen de context erbij nemen waarin het gezegd werd (iets dat helaas door de vluchtige social media tegenwoordig vaak vergeten wordt). De zin over ‘geen vrede, maar het zwaard brengen’ is bedoeld als een trieste conclusie. Jezus staat op het punt om zijn leerlingen op missie te sturen. Geen heilige oorlog, maar een vredesmissie. Ze mochten alle dorpen af om goed nieuws namens God te brengen: vergeving en de mogelijkheid tot een nieuwe relatie met God. Als uitwendige bevestiging daarvan mogen ze geen hoofden afhakken, maar zieken genezen.

Vervolgd

Maar Jezus waarschuwt hen dat ze niet door iedereen met open armen zullen worden ontvangen. Integendeel. Ze zullen verstoten worden door hun eigen familie, gevangen genomen, gehaat en zelfs gedood. Jezus volgen is geen pretje: het levert geen vrede op, maar het zwaard.

Nooit radicaal genoeg

De Amerikaanse denker Tim Keller schrijft dat we deze woorden van Jezus nooit radicaal genoeg kunnen opvolgen. Ze zijn namelijk dè oplossing voor (godsdienstig) geweld. Als je bezittingen, gezin, land, denkbeelden of wat dan ook belangrijker zijn dan God, ga je, als die dingen bedreigd worden, er voor vechten. Jezus vraagt van iedereen om elke reden tot fanatisme, machtswellust, geweld, wraak los te laten en te leven zoals Hij deed. Hij gaf alles op. Niet om een kalifaat te stichten, maar om te dienen. Niet om te onthoofden, maar om te genezen. Niet om te doden, maar om gedood te worden. Uit liefde voor ons. En dat is een fundamenteel verschil.

Marien Kollenstaart

Marien Kollenstaart

Ik ben 40% predikant in de Gereformeerde Kerk Vuren (PKN), 60% huisman in Ottoland, -100% getrouwd en vader van vijf kinderen, 110% voetball(iefhebb)er (Disclaimer)
Marien Kollenstaart
- 2 uur ago
Marien Kollenstaart

Latest posts by Marien Kollenstaart (see all)

Tagged with →  

6 Responses to Was Jezus een Jihadist?

  1. Avatar Gaby schreef:

    Dag Marien
    Ik had deze Blog gedeeld op Facebook met 1 van mijn vrienden en heb daar een groot probleem mee gehad, een vriendin had het op haar tijdlijn gekregen en haar vrienden hebben haar meteen geblokkeerd en mensen hebben haar met de met wraakacties bedreigd , vanwege de Foto die er op staat, ze heeft mijn Ip adres opgevraagd bij Facebook en mag mij aangeven bij de Politie wegens haatdragende meldingen op Facebook. ik vind dit heel vervelend, zij heeft het niet gedaan maar ik vind het heel naar dat ik nu zo dit heb ervaren, misschien is de foto toch heel afschrikwekkend en worden mensen bang en denken dat het een terrorist is van heel veel aanslagen die er afgelopen tijd zijn geweest en nog natuurlijk zeker met het laatste nieuws wat er allemaal speelt in onze wereld, ik heb mijn excuses moeten maken voor deze blog en hopelijk gebeurt dit niet meer, misschien maar niet meer zulke foto’s plaatsen in het vervolg.
    mvg Coby vd Veen

    • Beste Gaby, de foto hier is gewoon een stockphoto die als illustratie dient bij de boodschap van deze blog. Je verhaal lijkt me nogal sterk, niets is namelijk haatdragend. En op basis van een foto blokkeren… ja, je kan niet alles voorkomen. Maar wel heel vervelend dat het gebeurt. ~ Wouter

      • Avatar Gerrit Versluis schreef:

        Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.’ Was Jezus geradicaliseerd? Natuurlijk niet,Wouter van der toorn hoe kunnen jullie dit plaatsen als je kan weten dat Jezus met een boodschap van liefde naar de Aarde kwam, maar helaas niet begrepen. Anders had ik nu na 2000 jaar wel wat anders gelezen. Als ik goed heb begrepen is God liefde. Liefde
        verdoemt niet. Denk je dat Jezus er anders overdacht of nu nog denkt? Gebruik de zoek functie alleen al in het oude testament eens, dan kom je er achter hoe vaak de verdoemenis door de aardse Bijbel schrijvers beschreven wordt. liefde is de enige weg om geestelijk te groeien. Geen zwaard of strijd die hieraan beantwoord!! Misschien vind je het volgende wel mooi?
        Liefde

        Liefde is het hoogste goed,
        Aan de mens gegeven,
        Liefde is: wat leven doet,
        Van ontroering beven
        Liefde is alles. Liefde is God.
        Maak van armen: Rijken.
        Zonder liefde, wat was het lot!
        ’t Zou op niets gelijken.
        Geest van Liefde, leid ons voort.
        Doordring ons van Uw Wezen,
        Dan wachten wij ook ongestoord
        ’t Einde, zonder vrezen.
        En zij het leven kort of lang,
        Gods liefde maakt geen sterven bang.

        Warme Groet, Gerrit . Sjaloom שלום

  2. Avatar Marien Kollenstaart schreef:

    Hoi Coby! Wat vervelend voor je. Wat een felle reacties toch – weet jij of je vriendin hoe dat komt? Dat had jij ook niet verwacht. En wij – Wouter en ik – al helemaal niet. Sterkte ermee.

  3. Avatar tim schreef:

    Dat komt omdat mensen zich vervelen en niks beters te doen hebben dan dat, niet eens waard om je druk over te maken

  4. Avatar Balkanske priče schreef:

    Jezus Christus,de zoon van God, verbood het gebruik van geweld en zei dat iemand die het zwaard hanteert, door het zwaard zal omkomen. Hij doodde nooit iemand, maar wekte integendeel mensen op uit de dood.De bijbel toont ons dat Jezus alle geweld op zichzelf heeft losgelaten om zondaren te verzoenen. Dat is voor de moslim ondenkbaar.Jezus is exact het tegenovergestelde van Mohammed.Het is waar dat de Romeinse keizer Constantijn, de middeleeuwse kruisvaarders, de protestanten en de katholieken het zwaard tegen ongelovigen en tegen elkaar hebben gebruikt. Geen van hen is echter de fundering van het christendom – alleen Jezus is dat; en hij heeft nooit het zwaard aangeraden om zijn boodschap te verspreiden.Christenen die zich bezighouden met geweld, overtreden de expliciete leringen en het voorbeeld van Jezus Christus.Religie biedt een basis voor vrede, mensenrechten, vrijheden en gerechtigheid. Elke interpretatie die het tegendeel beweert, waaronder misbruik van religie om conflicten aan te wakkeren, is verkeerd en bedrieglijk.

Laat een bericht achter