Home » God » De hufter in ieder van ons
Home » God » De hufter in ieder van ons
Home » God » De hufter in ieder van ons

Asocialen in het verkeer moeten harder worden aangepakt. Het was groot nieuws deze week: in een rapport pleit de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) er voor dat mensen die meerdere verkeersboetes krijgen, bij elke misstap een hogere gaan betalen. De onderzoekers vinden het onterecht dat mensen die zich asociaal gedragen in het verkeer een even hoge boete moeten betalen als mensen die een enkele keer een foutje maken.

verkeer amsterdam

Verkeerssluis

Je hoorde het gejuich nog net niet massaal opstijgen boven Nederland, maar de bijval was groot. Zeer groot. Heel veel mensen zijn het asociale gedrag op de weg maar ook op andere plaatsen spuugzat. Ik ook. Laat ik een voorbeeld noemen.

Ik reed een tijdje geleden over de Sloterweg in Amsterdam. Om hardrijders tegen te gaan hebben ze er verschillende verkeerssluizen geplaatst. Het is de bedoeling te wachten tot de tegenliggende auto’s voorbij zijn gereden voordat je er zelf doorheen rijdt. Meestal gaat het goed. Soms niet. Zoals op die ene avond. Ik was veel dichter bij de verkeerssluis dan m’n tegenligger, maar deze reed zo ontzettend hard dat hij tegelijkertijd bij de verkeerssluis aankwam. En in plaats van te wachten ging hij pontificaal met z’n auto voor de sluis staan, zodat ik er niet door kon. Toen ik hem vriendelijk gebaarde een stukje achteruit te gaan, stapte de beste meneer met z’n drie vrienden uit de auto en liepen ze dreigend op me af. Je begrijpt dat ik op dat moment eieren voor m’n geld koos en alsnog achteruit reed met m’n auto. De 4 vrienden stapten weer een en reden met gierende banden voorbij terwijl er nog wat middelvingers naar me opgestoken werden…

Ik zal maar niet vertellen wat ik op dat moment dacht.

Witheet

Je zult misschien denken, maar kwaadheid om onrecht mag toch? Werd Jezus ook niet witheet van woede toen hij zag hoe men met de tempel omging? Klopt. Maar in tegenstelling tot Jezus, gaat mijn kwaadheid op zulke momenten helaas gepaard met een flinke mate van self-righteousness en veroordeling van de ander. Ik voel me moreel superieur en lijk op de farizeeër die, bij het zien van een zondaar in de tempel, bad: “Dank u God, dat ik niet zo ben als hem”. Omdat ik namelijk wel ‘een nette burger’ ben die z’n afval in de prullenbak gooit, na 10-en geen harde muziek meer draait en een heer in het verkeer probeert te zijn…

Hufters

Maar als ik op zulke momenten Gods perspectief toelaat in m’n denken, moet ik al heel snel toegeven: vergeleken met Gods volmaakte liefde ben ik helemaal niets beter dan die persoon met asociaal gedrag. En als ik me al beter gedraag is dat a. door een bevoorrechte opvoeding en kansen in de samenleving, en b. door het veranderende werk van Zijn Geest in mij. Romeinen 3 vers 23-24 zegt het, vrij vertaald, zo: “Alle mensen zijn van nature hufters en missen daardoor Gods nabijheid. Maar God is zo goed en vergevend hen weer aan te nemen (zonder dat het hun iets kost en zonder dat zij het hebben verdiend) omdat Jezus Christus hen uit de greep van hun hufterig gedrag heeft bevrijd”.

Genade

Van nature hebben we allemaal een hufter in ons. Alleen met Gods hulp en genade kan die hufter in ons kleiner en Jezus in ons groter worden. Iedereen is welkom van die genade te genieten. Niemand is hier te asociaal voor. Dit besef maakt me nederig en meer begripvol naar de aso’s die ik tegenkom. En het geeft me wat hoop als ik weer klem gereden wordt ;-)

Ontdek vandaag nog meer over God en Jezus!

Martijn Rutgers
Martijn Rutgers is pastor bij Crossroads, een internationale kerk in Amsterdam. Hij geniet intens van het leven met God, familie, vrienden, goede films, boeken en hangen op de bank. (Disclaimer)
Martijn Rutgers
- 10 minuten ago
Martijn Rutgers

Latest posts by Martijn Rutgers (see all)

Tagged with →  

One Response to De hufter in ieder van ons

  1. Avatar John schreef:

    Je had natuurlijk ook gewoon kunnen wachten. Je weet NOOIT waarom een ander haast heeft, dus vind ik het asociaal om een ander dwars te zitten. Iemand zal maar net gehoord hebben dat zijn/haar geliefde in het ziekenhuis is opgenomen, dan zit jij hem/haar even dwars als een echte Nederlandse betweter met het bestraffende vingertje. Dat vind ik een serieuze fail.

    Waarom geven we anderen niet gewoon de vrijheid om wat harder te rijden dan wij zelf doen? We zijn toch zo voor vrijheid? Of toch alleen als het ons uit komt?

Laat een bericht achter